|
کدخبر: 263537

گزارش گسترش نیوز درباره سفر رئیس جمهور تاجیکستان به ایران؛

امضای سند همکاری بین ایران و تاجیکستان

رئیس جمهور گفت: سفر اخیر بنده به تاجیکستان نقطه عطفی برای روابط‌مان بود؛ پس از این سفر شاهدیم که مبادلات تجاری دو کشور افزایش ۴ برابری داشته و در حوزه‌های مختلف گام‌های خوبی برداشته شده است.

سیاست داخلی امضای سند همکاری بین ایران و تاجیکستان

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور پس از دیدار «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان با وی و گفت‌وگوی هیئت‌های عالی‌رتبه دو کشور، در نشست خبری اظهار داشت: به آقای رحمان رئیس جمهورِ کشور دوست، برادر، همسایه و هم‌زبان تاجیکستان و همراهان‌شان تبریک صمیمانه می‌گویم و از اینکه دعوت جمهوری اسلامی ایران را قبول کردند و به تهران آمده که موجب نشست‌هایی که زمینه تصمیم‌گیری‌های خوبی برای روابط دو کشور شد، تشکر می‌کنم.

وی افزود: ما با کشور تاجیکستان به‌ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی به دلایل مختلف همسایگی، روابط فرهنگی، دینی، هم‌زبانی، هم‌فرهنگی و هم‌تمدنی خوبی داریم؛ اما با توجه به مشکلاتی که پیش آمده بود، با سفری که در ابتدای کار دولت برای شرکت در اجلاس شانگهای و دیدار دو جانبه به این کشور داشتم، سفر ما نقطه عطفی برای روابط‌مان بود. پس از این سفر شاهدیم که مبادلات تجاری دو کشور افزایش ۴ برابری داشته و در سایر حوزه‌ها نیز گام‌های خوبی برداشته شده؛ خصوصا در اجرای تفاهم‌نامه‌هایی که در در شهر «دوشنبه» امضا شد.

رئیس‌جمهور کشورمان بیان کرد: با سفر آقای رحمان و امضای تفاهم‌نامه‌های جدید تردید ندارم که گام بلندی در روابط دو کشور برداشته خواهد شد و در گفت‌وگوهایی که بین دو کشور انجام شد، اراده و تصمیم جدی این است که روابط سیاسی، اقتصادی، تجاری، فرهنگی و در حوزه‌های مختلف انرژی، گردشگری، معدن، علم و فناوری تداوم یابد. هم‌چنین هر دو کشور معتقدیم روابط‌مان باید بهتر از وضعیت کنونی باشند و حتما می‌توانیم روابط دوجانبه را به روابط خوب منطقه‌ای و جهانی تبدیل کنیم. این روابط می‌تواند بین دو کشورِ مسلمان و همسایه برای دو دولت، ملت و منافع امیدبخش باشد.

رئیسی گفت: نسبت به مسائل منطقه‌ای نظرات مشترکی داشته و درباره عدم حضور بیگانگان در منطقه نیز نگاهی مشترک داریم؛ به هیچ‌عنوان حضور بیگانگان امنیت‌ساز نبود و نخواهد بود و باید مسائل منطقه را با گفت‌وگو، مذاکره و نشست‌ها بین مسئولین و سران منطقه حل کنیم و حضور بیگانگان امیدبخش و گره‌گشا نیست.

وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: نگاه مشترک ما درباره افغانستان این است که حتما باید دولت فراگیر شکل بگیرد که از همه احزاب، گروه‌ها و اقوام نمایندگی کند. امنیت افغانستان برای جمهوری اسلامی ایران و تاجیکستان بسیار مهم است و البته از همه برای ملت افغانستان مهم‌تر است. اینکه باید افغانستان امنیت و ثبات داشته و مردم افغانستان آرامش داشته باشند و حضور تروریست‌ها در این کشور نگران‌کننده است، نظر مشترک ماست. نمی‌توانیم حضور تروریست‌ها را نه در افغانستان و نه در منطقه بپذیریم و حتما معتقدیم بیگانگان و دست‌های پلید استکبار که داعش و گروه‌های تروریستی را در منطقه تقویت می‌کنند، به تنها چیزی که فکر نمی‌کنند امنیت مردم افغانستان و منطقه است و دنبال اهداف سیاسی و منافع خود هستند.

رئیس‌جمهور افزود: ۲۰ سال ناتو و آمریکا در افغانستان چیزی جز جنگ، خون‌ریزی و تخریب نداشته است. دو کشور نظر مشترکی در مبارزه با تروریسم،  مواد مخدر و جرائم سازمان‌یافته دارند.

رئیسی در پایان ابراز امیدواری کرد این سفر گام موثری برای ارتقای روابط ایران و تاجیکستان باشد.

امضای ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین ایران و تاجیکستان

مقامات ارشد ایران و تاجیکستان در حضور حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی و «امامعلی رحمان» ۱۷ سند همکاری در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، تجاری، حمل و نقل، سرمایه گذاری، تکنولوژی‌های نو، محیط زیست، ورزشی، انرژی، قضایی، آموزشی و تحقیقاتی و گردشگری به امضا رساندند.

این اسناد توسط وزرای امور خارجه، صنعت، معدن و تجارت، نفت، راه و شهرسازی، نیرو، امور اقتصادی و دارایی، میراث فرهنگی و گردشگری، دادگستری، ورزش و جوانان، تعاون، کار و رفاه اجتماعی و روسای سازمان بورس و اوراق بهادار و اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی کشورمان و همتایان تاجیک آنها به امضا رسید.

استقبال رئیسی از رئیس جمهور تاجیکستان

رئیس‌جمهور کشورمان به طور رسمی از رئیس‌جمهور تاجیکستان استقبال رسمی کرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها