|
کدخبر: 240251

امیرعبداللهیان: به بخش‌هایی از مطالباتمان درباره رفع تحریم‌ها توجه نشد

وزیر امور خارجه گفت: در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین ما هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است.

سیاست داخلی امیرعبداللهیان: به بخش‌هایی از مطالباتمان درباره رفع تحریم‌ها توجه نشد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه ۱۸ بهمن ماه) پس از دیدار با «پکا هاویستو» همتای فنلاندی در نشست خبری مشترک درباره ادامه دور هشتم مذاکرات وین از فردا (سه‌شنبه) و پیش بینی حصول نتیجه، گفت: ما بر آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ و Non-Paper هایی که از طریق آقای مو را تبادل شده تمرکز کردیم.

وی افزود: در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین ما هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها بخش‌هایی از مطالباتمان مورد توجه قرار نگرفته است.

رئیس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: علی باقری و کارشناسان ارشد مذاکره کننده در روزهای آینده در وین بر سندی که قرار است مورد توافق قرار گرفته شود تمرکز خواهند کرد و در آن سند طرف‌های مختلف بازگشت و پایبندی خود را به تعهدات در برجام نشان دهند.

امیرعبداللهیان گفت: گفتگوهای وین به زودی از سر گرفته خواهد شد. ما در حدود ده روز گذشته در جلسات فشرده‌ای که با بخش‌های تخصصی در ایران داشتیم، بر آخرین متونی که در نتیجه مذاکرات ایران با گروه ۱+۴ و همچنین Non-Paper‌هایی که از طریق آقای مو را تبادل شده، تمرکز کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان اضافه کرد: در مرور آخرین متون به دست آمده از مذاکرات وین، هنوز در حوزه رفع تحریم‌ها، بخش‌هایی از مطالبات‌مان مورد توجه قرار نگرفته است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: همکارم جناب آقای باقری و کارشناسان ارشد مذاکره کننده در روزهای آینده در وین بر سندی که قرار است مورد توافق قرار گیرد، تمرکز خواهند کرد و در آن سند طرف‌های مختلف بازگشت و پایبندی خود را به تعهدات در برجام اعلام کنند.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم در این مرحله به توافق نهایی نزدیک شویم، اینکه آیا می‌توانیم در روزهای آینده مذاکرات را به یک توافق خوب منجر کنیم، اکنون بستگی به ابتکار، نیت و رفتار سه کشور اروپایی و طرف آمریکایی دارد.

امیرعبداللهیان ادامه داد: اینکه آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام، آیا به معنای واقعی با حُسن‌نیت و جدیت به دنبال رسیدن به توافق هستند یا نه، موضوعی است که در طرف مقابل باید جستجو کرد.

وی تأکید کرد: آنچه به جمهوری اسلامی ایران برمی‌گردد را با خوشبینی، حُسن‌نیت و جدیت به تلاش‌های خودمان برای رسیدن به یک توافق خوب و حتی فوری ادامه خواهیم داد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین درباره دیدار امروز با همتای فنلاندی خود، گفت: گفتگوهای متنوعی را در خصوص حوزه‌های مختلف و مناسبات دوجانبه انجام دادیم. روابط ایران و فنلاند روابطی متین است و در مسیر درست خود قرار دارد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: در دولت سیزدهم بر سیاست متوازن تمرکز داریم و نگاه جدید ایران، نگاه به همه بخش‌های جهان از جمله اروپا است.

وی اضافه کرد: خیلی خوشحالم که همکار خوبم از شرایط بحرانی ابتلاء به ویروس کرونا به سلامت عبور کرد و همین هم عامل تأخیر سفر او به تهران بود. خوشحالم که امروز توانستیم همدیگر را ملاقات کنیم. این دومین دیدار بعد از نیویورک است.

وزیر امور خارجه کشورمان به دیدارش با وزیر خارجه فنلاند در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک اشاره کرد و گفت: برای توسعه همکاری بین دو کشور برنامه‌هایی داشتیم و در نیویورک در خصوص توسعه روابط دو کشور توافقاتی حاصل شد و سفر امروز هم تحقق برخی از توافقات است.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما حدود ۱۱ سند همکاری داریم که امروز در مورد آن‌ها گفتگو کردیم، علاوه بر این در راستای توسعه همکاری‌های علمی و دانشگاهی در حوزه‌های علم و تکنولوژی و آب آشامیدنی سالم به گفتگو پرداختیم.

وی گفت: از توجه فنلاند به تحولات در منطقه غرب آسیا و افغانستان مطلع هستیم؛ ما همچنان بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید داریم.

وزیر امور خارجه همچنین به دیدار وزیر امور خارجه فنلاند با کاظمی قمی اشاره کرد و گفت: گفتگوهای مفصلی در این دیدار انجام شد.

امیرعبداللهیان افزود: از بازگشت آرامش به منطقه و توقف حملات نظامی علیه مردم یمن و توقف گسترش دامنه جنگ و تمرکز بر رفع محاصره انسانی و آتش بس و گفت‌وگوهای یمنی - یمنی استقبال می‌کنیم و امیدواریم این دیدارها پایه‌ای برای افزایش سطح روابط دوجانبه باشد.

وی با بیان اینکه اروپا یک ظرفیت مهم در سیاست خارجی ایران است و اروپا را صرفاً در سه کشور طرف برجامی (آلمان، فرانسه و انگلیس) نمی‌بینیم، گفت: ضمن اینکه از توسعه روابط با این سه کشور استقبال می‌کنیم، توجه به سایر کشورهای اروپایی مورد توجه ایران است.


 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها