|
کدخبر: 236536

واکنش ایران به رهاسازی آب سد کمال خان به هیرمند توسط طالبان

خطیب زاده درباره جاری شدن آب سد کمال خان نیز اظهار داشت: آنچه بین ایران و مقامات افغانستان در سال های مختلف بحث شده یک قرارداد الزام آور حقوقی است

سیاست داخلی واکنش ایران به رهاسازی آب سد کمال خان به هیرمند توسط طالبان

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره رزمایش ایران، چین و روسیه نیز خاطرنشان کرد: این رزمایش با یک هدف صلح و ثبات و امنیت در منطقه انجام شد. روابط ایران با این دو کشور در مسیر رو به گسترش است و یکی از ابعاد همکاری ها در حوزه نظامی است.

خطیب زاده درباره جاری شدن آب سد کمال خان نیز اظهار داشت: آنچه بین ایران و مقامات افغانستان در سال های مختلف بحث شده یک قرارداد الزام آور حقوقی است که در سال ۱۳۵۱ درباره حق آبه ایران از هیرمند بین دو کشور اجرا شده و لازم الاجرا و حقوقی است. اصول حقوق بین‌الملل تأکید می‌کند که هر کس در افغانستان حاکم است این حق آبه را برای ایران و طبیعت منطقه قائل شود.

وی افزود: بسیاری از رودهای مرزی از خاک ایران می آمدند و به افغانستان می‌رفتند و امروز با این انحراف در آب نه موضوع حق آبه بلکه موضوع محیط زیست منطقه تحت تاثیر قرار گرفته است. در سال آبی گذشته کمتر از ۵ درصد از حق آبه ایران تامین شد و تاکنون هم حق آبه‌ای تامین نشده است.

سخنگوی وزارت خارجه تاکید کرد: آنچه به عنوان باز شدن سدهای آبی است باید از وزارت نیرو سؤال کرد. به عنوان موضع وزارت خارجه عرض می‌کنم این قرارداد ۱۳۵۱ تنها قراردادی است که با جدیت به عنوان وظیفه حقوقی طرف افغانستانی پیگیری می‌کنیم.

 

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها