|
کدخبر: 236132

پشت پرده ائتلاف جدید خاتمی و روحانی

چندروز پیش خبری منتشر شد مبنی بر تشکیل جلسه مشترکی میان سید محمد خاتمی، علی‌اکبر ناطق‌نوری، حسن روحانی و سید‌حسن خمینی. این خبر را جواد امام، از نزدیکان خاتمی تأیید کرد اما گفت که محتوای این جلسات سیاسی نیست و صرفا دیدوبازدید است.

سیاست داخلی پشت پرده ائتلاف جدید خاتمی و روحانی

دیدار اخیر این شخصیت‌ها را می‌توان ادامه پیشنهادهایی دانست که برخی اصلاح‌طلبان چندماه پیش مبنی بر تشکیل اتاق فکری با حضور همین شخصیت‌ها البته به علاوه لاریجانی ارائه می‌دادند. از ابراهیم گرامی‌مقدم گرفته تا احمد شیرزاد و... که به‌وجود آمدن چنین اتاق فکری را ایده آل می‌دانستند.

حالا اما محسن رهامی، یکی دیگر از شخصیت‌های اصلاح‌طلب  ضمن عادی‌دانستن جلسات اخیر، از ائتلافی میان خاتمی و ناطق خبر داده است. او  گفته است: «نوعی ائتلاف نانوشته بین این آقایان از مدت‌ها قبل وجود داشته و خصوصا در انتخابات سال ۹۲ این ائتلاف و هماهنگی با مدیریت مرحوم هاشمی، حمایت و همراهی دیگر نیروهای سیاسی اصلاحات و اعتدال، منجر به پیروزی آقای روحانی شد».

این سخنان در حالی مطرح می‌شود که به تازگی آذر منصوری، دبیرکل حزب اتحاد ملت، اظهار کرده که خاتمی گفته است نمی‌خواهد دیگر رهبر اصلاحات باشد و هیچ وقت چنین ادعایی نداشته‌است. موضع‌گیری اخیر خاتمی متعاقب انتقادهای گسترده‌ای است که طیف‌های زیادی از اصلاح‌طلبان به عملکرد چندسال اخیر او داشته‌اند. مشخصا حزب کارگزاران سازندگی هم خاتمی را رهبر اصلاحات نمی‌داند و هم عملکرد او را مبتنی بر کار تشکیلاتی قلمداد نمی‌کند؛ این موضع را از گفت‌وگوی دو سال پیش کرباسچی با روزنامه سازندگی و بعدش با روزنامه جهان صنعت می‌شود دریافت تا مصاحبه چندی پیش مرعشی با روزنامه شرق.

افزون بر کارگزاران، طیف‌های دیگری از اصلاحات هم نه به این تندی اما می‌گویند که کارکرد لیدری در جبهه اصلاحات باید روشن شود و دیگر نمی‌شود یک جریان سیاسی را محفلی اداره کرد. در چنین شرایطی مشخص نیست برگزاری جلسات مشترک میان ناطق، خاتمی و روحانی  چه پیامی می‌تواند داشته باشد؟ آیا آن ها می‌خواهند لیدری جمعی در میان اصلاح‌طلبان پدید آورند یا به قول جواد امام صرفا این جلسات دیدوبازدیدهای دوستانه است؟

البته یک گمانه دیگر هم مطرح است؛ این که این ها با محوریت خاتمی و ناطق، حزبی تازه تأسیس کنند و بتوانند همه اصلاح‌طلبان را زیر سایه آن حزب بیاورند که این گزاره هم چندان دست‌یافتنی نیست زیرا چنین انسجامی در میان همه اصلاح‌طلبان وجود ندارد و از طرفی همه اصلاح‌طلبان خاتمی و ناطق را به عنوان قطب خود در نظر نمی‌گیرند؛  رهامی هم در گفت‌وگوی اخیرش تشکیل چنین حزبی را بعید می‌داند. به هر روی باید منتظر ماند و دید که اصلاح‌طلبان در شرایط سخت فعلی‌شان چه تصمیمی می‌گیرند و چه راهبردی برای آینده سیاسی خود در نظر خواهند داشت.

 

منبع: خراسان

ارسال نظر