|
کدخبر: 236007

ماجرای عدم استقبال پوتین از رئیسی در فرودگاه مسکو

کارشناس مسائل بین‌المللی گفت: نه آقای پوتین و نه آقای رئیسی هیچ‌گاه برای استقبال از یک مقام خارجی به فرودگاه نمی‌روند و وقتی رؤسای جمهور و مقامات عالی به ایران می‌آیند، رئیس‌جمهور ما به فرودگاه نمی‌رود و در نهاد ریاست‌جمهوری و یا محل برگزاری دیدار، از مقام عالیِ مدعوّ استقبال می‌کند.

سیاست داخلی ماجرای عدم استقبال پوتین از رئیسی در فرودگاه مسکو

ابوالفضل ظهره‌وند کارشناس مسائل بین‌الملل درباره اهمیت و دستاوردهای سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه اظهار داشت: سفر رئیس‌جمهور به مسکو نقطه عطفی در روابط با روسیه بود و این آمادگی را در دو طرف نشان داد که آماده‌اند در مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر گام‌های مشترک بردارند و قطعاً روابط دو کشور حوزه‌های مختلفی را شامل می‌شود که نیاز به نقشه راه دارد. در این سفر وزرای خارجه دو کشور و یک تیم مأمور شدند نقشه راه و اسناد پایین‌دستی را تنظیم کنند؛ دراین‌زمینه باید کار به‌صورت راهبردی و در فرایند بلندمدت ۱۰ یا ۲۰ ساله تنظیم بشود که در دستورکار قرار گرفته است.

وی درباره ملاقات آیت‌الله رئیسی و ولادیمیر پوتین و سخنرانی وی در مجلس دومای این کشور افزود: مهم‌ترین مسئله این بود که رؤسای جمهور دیدگاه‌های خود را بیان کردند و حضور آقای رئیسی در دومای روسیه بسیار مهم بود و مواضع دو کشور آن‌جا مورد توجه قرار گرفت و رئیس جمهور کشورمان در سخنرانی خود دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را تشریح کرد.

این کارشناس مسائل بین‌المللی بیان کرد: امروز روس‌ها و طرف ایرانی مصمم هستند که در این مسیر جدیت نشان بدهند، خصوصاً با برخورد سردی که دولتِ قبل به‌دلیل گرایش به غرب داشت؛ مسیری که آقای رئیسی دنبال می‌کند تعامل دوجانبه با رعایت استقلال جمهوری اسلامی ایران و رعایت اراده استراتژیک ایران است. روسیه همسایه قدرتمند ماست و اولویت در روابط، با همسایگان خارجی است؛ ما و روسیه می‌توانیم به‌عنوان دو اقتصاد مکمل و با ملاحظات امنیتی مشترکی که داریم، هرچه بیشتر روابط‌مان را توسعه دهیم.

ظهره‌وند گفت: شروعِ کار خوب بوده و این رفت‌وآمدها باید تقویت شود و کاستی‌هایی که در گذشته زیاد بوده است، جبران شود.

وی در ادامه درباره اینکه رسانه‌های خارجی و برخی در داخل با بزرگنماییِ بعضی مواردِ کوچک سعی در خدشه‌دار کردن این سفر و دستاوردهای آن داشتند، متذکر شد: مهم‌ترین دستاورد این سفر این بود که مسیری که بایسته بود و باید این حرکت را زودتر آغاز می‌کردیم، شروع شد و پیشرفت مناسبی کرد؛ طرف‌های غربی و وابستگانِ داخلی آن‌ها واقعاً به‌هم ریختند و این‌که سعی کردند ایراداتی بگیرند و در افکار عمومی وزنِ سفر را کاهش دهند، ناشی از شدت نگرانی آن‌هاست.

این کارشناس مسائل بین‌المللی و منطقه‌ای درباره برخی اظهارنظرها درباره دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه، ادامه داد: در هر کشوری قبل از انجام سفر، طرفین پروتکل‌های تشریفاتی را با یکدیگر مرور می‌کنند؛ در تمام دنیا قبل از انجام سفر، تمامی مراحل از قبل با هماهنگی تیم تشریفاتی توسط طرفین تنظیم می‌شود، حتی ساعت ورود، مدت زمان مذاکره، دیدارها و کنفرانس‌ها همگی با هماهنگی دو طرف و قبل از سفر انجام می‌گیرد.

ظهره‌وند افزود: نه آقای پوتین و نه آقای رئیسی هیچ‌گاه برای استقبال از یک مقام خارجی به فرودگاه نمی‌روند و وقتی رؤسای جمهور و مقامات عالی به ایران می‌آیند، رئیس‌جمهور ما به فرودگاه نمی‌رود و در نهاد ریاست‌جمهوری و یا محل برگزاری دیدار، از مقام عالیِ مدعوّ استقبال می‌کند.

وی ادامه داد: رئیس‌جمهور چین هم وقتی به تهران آمد، رئیس‌جمهور وقت در فرودگاه به استقبال او نرفت و این‌ها در دنیا به‌صورت یک پروتکل از پیش تعریف شده است. بعضاً گفته می‌شد که مثلاً آقای پوتین با سایر مقامات کشورها به‌گونه دیگری نشست می‌گذاشته است، باید گفت آن دیدارها جنبه تبلیغاتی داشت و شکلی بود و عکس یادگاری گرفتند، در حالی که آقای رئیسی و پوتین بر سر میز مذاکراتی رفتند؛ دو طرف اصطلاحاً هم‌وزنِ یکدیگر نشستند و نوع نشستن دو طرف نیز بسیار مهم بود، آقای پوتین در دیدار در طرازی شایسته با آقای رئیسی ظاهر شد و برخی خواستند در این زمینه شیطنت کنند، اما در ماه‌های آینده شاهد اخبار بهتری از گسترش روابط دو کشور خواهیم بود.


 

منبع: تسنیم
  • ناشناس ارسالی در

    .
    مسیح مهاجری مدیر روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: متأسفانه رفتار پوتین با رئیسی عزتمندانه نبود.

    آقای مهاجری،
    اگر شما هم مثل رئیسی به کدیه می‌رفتید نمی‌توانستید توقع رفتار بهتری داشته باشید زیرا در دنیای سیاست فقط منافع ملاک رفتار می‌باشد.
    چه عجب اگر گدایی ز شهی عطا بجوید، عجب اینکه پادشاهی ز گدا کند گدایی.
    و عجبتر آنکه آن شه به نیاز رفت چندان، که گدا غلط درافتد که مراست پادشاهی.

    سرور گرامی،
    تنها راه نجات میهن اتحاد ماست که هم‌صدا جمهوری اسلامی را تشویق به انجام دو فوریت نماییم:
    1- قطع دشمنی با آمریکا برای دفع تهدیدات خارجی.
    2- به رسمیت شناختن حق آزادی بیان مصوب قانون اساسی جهت حل مشکلات داخلی.
    با تشکر از توجه شما.

ارسال نظر