|
کدخبر: 230455

تصویب یک طرح جدید در صحن علنی مجلس

نمایندگان مجلس با یک فوریت طرح استفساریه اصلاح بند ط تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ در خصوص اصلاح و کاهش قیمت گاز کوره پزخانه ها و آجرپزی ها موافقت کردند.

سیاست داخلی تصویب یک طرح جدید در صحن علنی مجلس

در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی دو فوریت طرح «استفساریه اصلاح بند ط تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور» در دستور کار قرار گرفت و بعد از مخالفت نمایندگان با دو فوریت، یک فوریت این طرح به تصویب رسید.

عبدالعلی رحیمی مظفری نماینده مردم سروستان و عضو کمیسیون انرژی مجلس در توضیح این طرح و به نمایندگی از طراحان اظهار داشت: این طرح در راستای اصلاح نرخ گازبهای کوره های آجرپزی مطرح شده است؛ براساس این بند، نرخ گاز این کوره ها با صنایع پتروشیمی و سیمانی یکسان در نظر گرفته شده است که این موضوع اشکالاتی را در خصوص عملکرد کوره های آجرپزی به دنبال داشته است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه خوراک پتروشیمی ها براساس نرخ جهانی تغییر می‌کند، بنابراین هیچ نرخ ثابتی در این زمینه وجود ندارد؛ آنهم در حالی که واحدهای آجرپزی یکی از منابع برای زیرساخت تولید مسکن و اشتغال موثر به شمار می آید.

این نماینده مجلس تاکید کرد: کمک به کوره های آجرپزی در حقیقت کمک به ساخت مسکن است و در صورت تصویب این استفساریه از افزایش قیمت آجر و سرامیک در کشور جلوگیری خواهد شد البته جزئیات آن نیاز به اصلاح دارد که در کمیسیون می توان این کار را انجام داد.

مظفری تصریح کرد: قیمت آجر در برخی مناطق تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده است و اگر صاحبان این کوره ها نتوانند آجرهای خود را بفروشند، محکوم به تعطیلی خواهند بود و از سوی دیگر ضررکننده نهایی مردم و سازندگان مسکن هستند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون سالی یک میلیون واحد مسکن باید در کشور ساخته شود و از سوی دیگر تمامی نمایندگان در حوزه های انتخابیه خود به نوعی درگیر ساخت مسکن و مطالبات وکلای خود در این خصوص هستند. با تصویب این استفساریه همیشه قیمت گاز کوره ها به یک‌سوم قیمت کاهش پیدا خواهد کرد.

نمایندگان مخالف این استفساریه نیز به نکاتی از قبیل رو به پایان بودن سال ۱۴۰۰ و غیرمنطقی بودن استفساریه بودجه، خطر بی‌انضباطی مالی و بخشی‌نگری در بودجه اشاره کردند.

در نهایت، با عدم تصویب ۲ فوریت این استفساریه، یک فوریت آن با ۱۴۵ رأی موافق، ۵۷ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۳ نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.

کلیات و جزئیات این طرح، در جلسات علنی آینده مجلس بررسی خواهد شد.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها