|
کدخبر: 196333

رییس جدید سازمان انرژی اتمی را بهتر بشناسید

دوره جدید سازمان انرژی اتمی در حالی با انتصاب محمد اسلامی به ریاست این سازمان آغاز شده که انتظار می‌رود اسلامی با سوابق و تجربیاتی که دارد صنعت هسته ای کشور را بیش از پیش ارتقا دهد.

سیاست داخلی رییس جدید سازمان انرژی اتمی را بهتر بشناسید

با انتصاب محمد اسلامی به سمت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان انرژی اتمی از سوی رییس جمهوری، نگاه‌ها بار دیگر به این سازمان مهم  و رییس جدید آن معطوف شده است.اسلامی متولد ۱۳۳۵در شهر اصفهان و دانش آموخته مقطع کارشناسی مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان در سال ۱۳۵۸، کارشناسی ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه اوهایو آمریکا در سال ۱۳۶۰و ام‌بی‌ای (MBA) مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف در سال ۱۳۸۳ است. 

نگاهی به سوابق و فعالیت‌های رییس جدید سازمان انرژی اتمی نشان می دهد که اسلامی با مدیریت این سازمان بیگانه نیست و می‌تواند این سازمان را به شیوه‌ای جدید هدایت کند؛

معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع بزرگ از ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۴؛

مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایران از ۱۳۷۴تا۱۳۸۲؛

 قائم‌مقام سازمان صنایع هوافضا از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۴؛

رییس  موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی از ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶؛

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع از ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶؛

معاون مهندسی پدافند غیرعامل وزارت دفاع و هم‌زمان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران از سال ۱۳۹۳ تاکنون، بخشی از سوابق اجرایی رییس جدید سازمان انرژی اتمی است. 

عضویت در شورای برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان، ستاد مرزهای کشور (وزارت کشور)، ستاد بحران کشور و کمیته دائمی سازمان پدافند غیرعامل ، شورای عالی هواپیمایی کشور، شورای عالی معماری و شهرسازی ایران، کمیته ملی مقابله با ریزگردها، هیات امنای دانشگاه صنعتی اصفهان و شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان، گروه‌های مطالعاتی پژوهش محور دوره‌های دکتری به‌عنوان استاد راهنما در دانشگاه عالی دفاع ملی، مدرس دانشگاه صنعتی مالک اشتر، انجمن هوافضا ایران و استاندار استان مازندران از ۹۶ تا ۹۷ از دیگر سوابق اسلامی است.

اسلامی در دولت دوازدهم پس از استعفای «عباس آخوندی»، به عنوان سرپرست وزارت راه و شهرسازی انتخاب و به فاصله چند روز از سوی حجت الاسلام «حسن روحانی» به مجلس معرفی شد و با رای اعتماد نمایندگان، به عنوان وزیر راه و شهرسازی کار خود را آغاز کرد و تا پایان دولت دوازدهم در این سمت باقی ماند. عملکرد مثبت اسلامی در دوره وزارت، از مهم ترین دلایل حضور وی در دولت سیزدهم است. 

استقبال روسای سابق از اسلامی 

پیش از اسلامی، شخصیت‌هایی چون فریدون سحابی، رضا امرالهی، غلامرضا آقازاده، علی‌اکبر صالحی، فریدون عباسی دوانی و علی اکبر صالحی ریاست سازمان انرژی اتمی را بر عهده داشته‌اند با این حال طی دو دهه اخیر به دلایل مختلف این سازمان اهمیت ویژه‌ای یافته است.

محمد اسلامی که صبح امروز دوشنبه در سازمان انرژی اتمی حضور یافته بود، این سازمان را برای کشور بسیار راهبردی توصیف کرد که تاثیر مهمی در قدرت سازی ملی دارد. اسلامی تصریح کرد: «مردم ما برای اینکه قله‌های رفیع پیشرفت را تسخیر کنند نیازمند فعالیت بیش از پیش سازمان‌های موثر و تاثیر گذار مانند سازمان انرژی اتمی هستند. ما با راهبرد توسعه و تعالی و تحول گرایی  در پی رفع موانعی که در سر راه پیشرفت کشور حاصل شده است و رفع تله‌هایی که بیگانگان برای پیشرفت این کشور ایجاد کردند، هستیم.»همزمان با اعلام نام محمد اسلامی به عنوان رییس جدید سازمان انرژی اتمی دو دسته واکنش به این موضوع در فضای رسانه ای کشور و میان مسئولان و شخصیت های سیاسی منعکس شد. گروهی وی را به سبب عدم تخصص در این زمینه، گزینه قابل قبولی ندانستند اما گروه دیگری تجربه وی و تحصیلات مرتبط اسلامی را در کنار شخصیت فراجناحی وی، گزینه مطلوبی برای اداره سازمان انرژی اتمی ارزیابی کردند.

انتصاب اسلامی با استقبال «فریدون عباسی دوانی» رییس اسبق سازمان انرژی اتمی مواجه شد. عباسی در توئیتی نوشت: «انتخاب مهندس ‌محمد اسلامی که سابقه بسیار مثبتی در زمینه‌های آموزش، تحقیقات منجر به محصول و مدیریت اجرایی در سطح کلان کشوری دارد، نویددهنده اجرای درست ‌راهبردهای هسته‌ای نظام است».

«علی اکبر صالحی» رییس سابق سازمان انرژی اتمی هم در پیام تبریک به اسلامی حضور وی در این سازمان را نوید بخش آغاز فصلی جدید در حیات این صنعت ملی و زمینه ساز شتاب بخشیدن به حرکت پرشتاب سازمان انرژی اتمی ایران در مسیر رشد و تعالی عنوان کرد.

چرا مهندس اسلامی گزینه خوبی برای سازمان انرژی اتمی است؟

سازمان انرژی اتمی یک سازمان کاملا علمی، فنی و تکنولوژی محور است که باید به دور از جناح بندی‌ها و حرف و حدیث های سیاسی باشد. از همین روست که در همه ادوار گذشته روسای این سازمان شخصیت‌هایی فراجناحی و غیرسیاسی و البته آکادمیک و متخصص بودند که راهبردهای کلان نظام را پیگیری می‌کردند. انتخاب اسلامی هم با توجه به عدم وجود سابقه و تعلق سیاسی و جناحی خاص، انتخابی هوشمندانه و منطقی است و ترکیب دانش وی و تجربه حضور در کابینه دوازدهم می‌تواند سازمان انرژی اتمی را بیش از پیش در مسیر توسعه بیش از پیش قرار دهد.

واقعیت این است که طی سال‌های اخیر صنعت هسته ای دستاوردهای غرورانگیزی داشته است که این دستاوردها باید به مرحله بهره برداری و خلق ارزش افزوده برسد. شخصیت عمل گرا، مستقل و مدیریت اجرایی اسلامی می‌تواند دستاوردهای علمی بخش فناوری هسته ای را ملموس‌تر از همیشه حوزه زندگی عادی مردم  کند. علاوه بر این سازمان انرژی اتمی یک دستگاه پیشرو و پیشگام از نظر علمی است که در کنار تمام مسئولیت‌هایی که برای این دستگاه تعریف شده، تولید دانش یکی از مهم ترین آن‌هاست. نفوذ و حضور این دانش در سایر صنایع و بخش‌ها مانند تولید برق، پزشکی و داروسازی، کشاورزی، تامین آب آشامیدنی و فناوری‌های نوین می‌تواند ضمن اشتغال زایی، نیازهای داخلی کشور را هم تامین کند. اقداماتی که بیش از هر تخصص دیگری به مدیریت توانمند اجرایی و تجربه ای در اندازه وزارت نیازمند است. 

هرچند اصل تخصص در انتصاب مدیران دستگاه‌ها نکته غیرقابل انکاری است با این وجود در چهار دهه اخیر شاهد موفقیت مدیرانی از هر دو جناح بودیم که با وجود عدم داشتن فعالیت مرتبط نقش غیرقابل انکاری در توسعه و رشد دستگاه تحت امر خود داشته‌اند. در ابتدای انقلاب بسیاری از وزارتخانه‌ها به دست وزرا و افرادی اداره شدند که گرچه در حوزه مورد اشاره تخصص آکادمیک نداشتند اما با تجربه اجرایی و البته بهره گیری از دانش و تخصص متخصصین به بهترین نحو ممکن وزارتخانه‌ها را اداره کردند. با این توصیفات منطق و انصاف حکم می‌کند که ضمن در نظر گرفتن شرایط کشور از یک سو و سوابق اسلامی امیدوار به رشد و رونق بیش از پیش  سازمان انرژی اتمی باشیم.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها