|
کدخبر: 181398

لغو تحریم ها قبل از پایان دولت روحانی ؟

کارشناس مسائل سیاسی گفت: آمریکا اصرار دارد تا قبل از استقرار دولت جدید برجام را احیاء کند و ریسک کار با دولت جدید را نداشته باشد.

سیاست داخلی لغو تحریم ها قبل از پایان دولت روحانی ؟

عطا بهرامی کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگویی درباره مذاکرات احیاء برجام، اظهار کرد: آمریکایی‌ها با فرمول جدیدی در حال برگشت به توافق برجام هستند و قید‌های محدود کننده‌ای که ترامپ ایجاد کرده است، بسیاری از رفع تحریم‌های قبلی اکنون به به صورت زمان دار تعلیق می‌شوند و طرف آمریکایی اصرار دارد که تا قبل از استقرار دولت جدید این توافق را احیاء کند و ریسک کار با دولت جدید در ایران را نداشته باشد.

بدون ترامپ هم در برجام به بن بست می‌رسیدیم

وی افزود: آمریکا با توجه به منافع ملی خودشان با دولت روحانی مذاکرات موفقی داشتند و توانستند برجام را پیش ببرند، تصویری که در داخل کشور ما در رابطه با برجام وجود دارد، دقیق نیست، برخی تصور می‌کنند که برای خروج از برجام تضمین گرفته شود موضوع حل است، اما در واقع برجام یک توافق خلع سلاحی است و بدون خروج ترامپ از برجام هم ما در این توافق به بن بست می‌رسیدیم.

مراودات تجاری ۸۰ میلیارد دلاری نشان از بی اثر بودن تحریم‌ها دارد

بهرامی ادامه داد: ذات تحریم‌های آمریکا شکست خورده، در حقیقت نمی‌شود گفت که ایران با حدود ۸۰ میلیارد دلار مراوده تجاری در تحریم است، ایران به طور میانگین همیشه همین قدر مراوده تجاری داشت، یعنی تحریم در مراودات ما اثری نداشته است، البته تحریم پولی ما جدی است که تلاش نکردیم آن را حل کنیم.

کارشناس مسائل سیاسی گفت:  تحریم‌های پولی را با توافقات دو جانبه و سوئیفت چینی و روسی می‌شود حل کرد، به همین دلیل دادن امتیاز برای تعلیق تحریم‌ها برای شش ماه عاقلانه نیست و خلاف منافع ملی است، دنیای فعلی دنیای صف بندی‌های جدید است، اما در داخل کشورمان به این موضوع توجه نشده است.

دلار در حال کنار رفتن از مبادلات چین است

بهرامی ادامه داد: چین تقریبا سه تریلیون دلار خرج می‌کند که توافق یک کمربند یک جاده احیاء شود که ایران در آن موقعیت مهمی دارد، از طرف دیگر ناتو ۴۰ تریلیون دلار هزینه می‌کند که جلوی گسترش چین را بگیرند و صف بندی سنگینی برمبنای منافع ملی طرفین است که در این منطق دلار در حال کنار رفتن است، چین با ترکیه قرارداد غیر دلاری بسته است، همچنین روسیه دلار در حال حذف دلار به طور کامل است، اما در این بلبشو ایران التماس می‌کند که بخواهد به سیستم دلاری برگردد که بسیار حیرت آور است و نشان می‌دهد که فهم درستی از منافع ملی وجود ندارد.

قبل از پایان دولت روحانی احیاء برجام نهایی می‌شود

تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: نشانه‌هایی وجود دارد که در حال حرکت به سمت احیاء برجام هستیم و تا قبل از پایان دولت، آقای روحانی این کار را نهایی می‌کند، اما شاید نهاد‌های بالادستی مانع شوند، اما شواهد نشان می‌دهد که به این سمت حرکت می‌کنند.

وی افزود: در برجام مکانیسم ماشه وجود دارد که عملا دست ما را برای هرگونه پیگیری و شکایت به کمیسیون برجام می‌بندد و آمریکا هر کاری بخواهد می‌کند، از این جهت نباید به برجام برگشت دنیای جدید فرق کرده است و به برجام نیاز نداریم.

«سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیئت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین یکشنبه ۳۰ خرداد بعد از نشست کمیسیون مشترک برجام در گفت که دور ششم مذاکرات وین با برگزاری جلسه کمیسیون مشترک به کار خود پایان داد. در جلسه کمیسیون مشترک یک جمع بندی از مجموعه مذاکرات فشرده‌ای که در هفت هشت روز گذشته صورت گرفت، انجام دادیم.

رئیس هیئت مذاکره کننده ایران در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام گفت: همه هیئت‌ها اذعان داشتند پیشرفت نسبتا خوبی صورت گرفته و همه بر جدیت خود برای ادامه مسیر و رسیدن به یک توافق تأکید داشتند، ولی همه این را قبول دارند که برخی مسائل کلیدی وجود دارد که باید توسط مراجع تصمیم گیری در کشور‌ها مورد تصمیم گیری واقع شود.

عراقچی خاطرنشان کرد: پیشرفت ما این دور نسبتا خوب بوده از جهت این‌که متون به مقدار بسیار زیادی الان آماده است و آن مقداری هم که آماده نیست، حداقل یک وضعیت کاملا مشخصی دارد و تصویری را از اختلافات نشان می‌دهد و این‌که اختلافات در چه مرحله‌ای هستند و این به تصمیم گیران کمک می‌کند که تصمیم درست را اتخاذ کنند. مسیری زیادی را تا الان آماده‌ایم و به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی باقی‌مانده مسیر، همان‌طور که قبلا عرض کردم، مسیر ساده‌ای نخواهد بود.

امیدوارم و فکر می‌کنم اگر طرف‌های مقابل ما بتوانند تصمیمات خودشان را بگیرند، ان‌شاءالله بتوانیم به توافقی برسیم که مورد خواست ما بوده و مطلوب ما خواهد بود. به منظور ارزیابی مذاکرات وین و روندی که در احیاء برجام طی می‌شود.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها