|
کدخبر: 170474

سیاست خارجی کشور به عهده کدام ارگان است؟

محمدرضا باهنر گفت: در کشور ما سیاست خارجی کشور کاملا در قانون اساسی مشخص شده و به عهده شورای عالی امنیت ملی است و مصوبات این شورا در صورت تایید مقام معظم رهبری لازم الاجرا می شود.

سیاست داخلی سیاست خارجی کشور به عهده کدام ارگان است؟

محمدرضا باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفتگوی تفصیلی را انجام داده است که بخشی از آن را می خوانید:

*به تازگی یک فایل صوتی از آقای ظریف منتشر شد که حرف و حدیث های زیادی هم داشت. تحلیل شما از انتشار این فایل صوتی چیست و فکر می کنید می تواند معادلات انتخاباتی را تغییر دهد؟

من واقعا وارد این مقوله نشده ام اما می خواهم از همین سؤال شما مخاطبم را به نقطه ای دیگر منتقل کنم، اینکه متاسفانه بعضی وقتها رؤسای جمهور می آیند و ۸ سال رئیس جمهور هستند و ۷ سال کار می کنند و در سال آخر می گویند اختیارات ما کافی نیست و ما اختیار نداشتیم.

کسی در حد رئیس جمهور زمانی که نامزد می شود و زمانی که انتخاب می شود آیا واقعا قانون اساسی را نخوانده است؟ معلوم است که در کشور ما سیاست خارجی کشور کاملا در قانون اساسی مشخص شده و به عهده شورای عالی امنیت ملی است و مصوبات این شورا در صورت تایید مقام معظم رهبری لازم الاجرا می شود.

رئیس شورای عالی امنیت ملی هم رئیس جمهور است و رؤسای سه قوه و نیروهای مسلح و وزیر خارجه و وزیر کشور هم هستند و تکلیف شورای امنیت ملی کاملا مشخص است، یک رئیس جمهور نباید فکر کند مختار است و هرکاری خواست انجام دهد، در هیچ کشوری اینگونه نیست که رئیس جمهور زمانی که انتخاب شد بخواهد تمام سیاست خارجی را رقم بزند، چگونه است که مثلا خود آقای رئیس جمهور و دیگران شاهد نیستند که در کشورهای دیگر مثل فرانسه و انگلیس و .. یک حزب می رود و یک حزب می آید اما سیاست خارجه شان تغییر نمی کند.

اگر قرار باشد با آمدن و رفتن یک رئیس جمهور سیاست خارجی یا سیاست دفاعی یا سیاست اطلاعاتی آن تغییر کند، توقعات بیجایی است که بالاخره این عزیزی که رئیس جمهور می شود با این قانون اساسی رئیس جمهور می شود و قرار نیست قانون اساسی را عوض کند یا اختیارات دولت را کم و زیاد کند. رئیس جمهور و اعضای کابینه او باید بر مبنای قانون اساسی که وجود دارد بیاید و نامزد شود و به وظایف خودش هم عمل کند.

 

منبع: خبرآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها