|
کدخبر: 156069

حواشی عجیب امروز مجلس چه بود؟

نشست علنی امروز مجلس در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰، با حاشیه‌های بسیاری از جمله تذکر سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه گرفته تا کنایه نیکزاد به وزرای دولت همراه بود.

سیاست داخلی حواشی عجیب امروز مجلس چه بود؟

نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی درباره بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۰ با حواشی همراه بود؛ از کنایه علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس به وزرای دولت گرفته تا تذکر محمد مهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه درباره ارائه پیشنهادات برای بودجه که در ادامه با پاسخ قالیباف روبرو شد.

محمدمهدی مفتح نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۶ اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، گفت: نمایندگان پیشنهادات خود درباره لایحه بودجه را در موعد مقرر ارائه می کنند، هر چند ما ملزم نبودیم اما به روشی که هیئت رئیسه پیشنهاد داد، عمل کرده و علاوه بر اینکه پیشنهاد در سیستم و مانیتور ثبت شد، در یادداشتی نیز درج شده و به هیات رئیسه دادیم که این موضوع خلاف آیین نامه است.

وی با بیان اینکه من پیشنهادی در بند الحاقی ۳ تبصره ۸ داشتم که این پیشنهاد چاپ شده بود و یادداشت نیز ارائه شده بود، افزود: در زمان رأی گیری آقای امیرآبادی مطرح کردند که اصل تبصره رأی گیری می شود، در حالی که اصل و بندهای الحاقی رأی گیری شد. از صبح از صحن علنی مجلس خارج نشدم و براساس آیین نامه در موعد مقرر پیشنهاد خود را مطرح کردم، آقایان در روز روشن و در برابر ۲۷۰ نماینده خلاف آیین نامه عمل می کنند که پذیرفتنی نیست. باید در اجرای آیین نامه دقت کنید تا حق وکلای مردم تضعیف نشود.ما می خواهیم برای کل کشور نظر دهیم، فکر نکنم دبیران هیات رئیسه بتوانند از پیشنهادات نمایندگان جلوگیری کنند. از آنجایی که طبق روال عمل کردم، انتظار دارم فرصتی برای طرح پیشنهادم فراهم شود.

نمایندگان ۴ هزار پیشنهاد داشته اند/با روند کنونی باید ۲ ماه بودجه بررسی کنیم

 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به تذکر این نماینده گفت: پیشنهاداتی مانند بازگشت به لایحه، اصلاح کل، اصلاح جزء، الحاق کل، الحاق پیوست و... مطرح شده است، در واقع حدود ۴ هزار پیشنهاد درباره لایحه طرح شده که اگر بخواهیم به همه آنها رسیدگی کنیم، زمان بسیار زیادی باید صرف شود.در حال حاضر در تبصره ۸ بخش درآمدی بودجه هستیم و مسلماً زمان زیادی باید صرف رسیدگی به تبصره های باقی مانده در بخش دآمدی شود. از سوی دیگر بررسی بخش هزینه ای بودجه از درآمدی آن زمانبرتر است.

رئیس نهاد قانونگذاری کشورمان با اشاره به زمانی که صرف بررسی مصوبات مجلس درباره بودجه سال آینده در شورای نگهبان می شود و اصلاح ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون تلفیق و صحن علنی، ادامه داد: با روند کنونی نمی توانیم لایحه بودجه را در ۲ ماه نیز جمع بندی کنیم. پیشنهادات مطرح شده برخی نمایندگان ۳۰ یا ۴۰ رأی می آورد،من برای عبور از پیشنهادات نمایندگان اجازه گرفتم. اگر بخواهیم آیین نامه را رعایت کنیم، بررسی و تصویب تبصره ۸ تا روز یکشنبه ادامه داشت که این امر امکانپذیر نیست.

کنایه نایب رئیس مجلس به برخی وزرا

همچنین علی نیکزاد نایب رئیس مجلس در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۶ اسفند) قوه مقننه و در جریان بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۱۴۰۰ گفت: دغدغه مجلس تحقق فرامین رهبری، ارزانی و رفاه و آسایش ملت است، بنابراین وزرایی که توئیت می زنند و از مردم و ارزانی دفاع می کنند، به کارکرد خودشان عنایت داشته باشند، لذا در شأن کسانی که ۷ سال در مسند وزارت بوده اند و هم اکنون از ارزانی و معیشت مردم دفاع می کنند، نیست، چرا که حرف غیرواقع می زنند.

منبع: تسنیم

ارسال نظر