|
کدخبر: 31307

داروی شفابخشی که زخم و پادزهر نیش مار و عقرب را درمان می‌کند

استبرق یا به گویش محلی بلوچی کرک، گیاهی دارویی در منطقه گرمسیری با خواص درمانی منحصر بفرد در نقاط مختلف شهرستان خاش می‌روید که با خاصیت شفابخشی خود در درمان زخم‌ها و نیز مار و عقرب گزیدگی موثر است.

به گزارش پایگاه خبری گسترش به نقل از ایرنا، مردم محلی شهرستان خاش از این گیاه برای درمان زخم، گوش درد و سوء هاضمه استفاده می‌کنند و با توجه به خواص درمانی آن نزد مردم منطقه از لحاظ دارویی جایگاه خاصی دارد.

ریشه این درخت برای درمان مار گزیدگی و عقرب گزیدگی و همچنین شیره آن برای کاهش ورم و زنبور گزیدگی و بیماریهای گوارشی و میگرن کاربرد دارد.

استبرق دارای شاخه‌های پیچ خورده و گره دار و ضخیم و برگ‌های پهن و گل‌های صورتی متمایل به بنفش است.

به گفته کارشناسان، محدوده جغرافیایی رویش درخت استبرق تمامی نواحی جنوبی، سواحل خلیج‌فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان است.

شیره‌ای در ساقه و برگ استبرق وجود دارد که هنگام قطع و یا شکستن درخت از آن جاری می‌شود.

گرده افشانی استبرق توسط زنبور و حشره و پروانه صورت می‌گیرد و در خاک‌های شنی و با زهکشی خوب رشد می‌کند و طی سال سر سبز است و ارتفاع آن به بیش از سه متر می‌رسد.

از گیاه استبرق می‌توان محصولی لطیف تر از ابریشم به‌دست آورد و به جای ابریشم کرم از ابریشم حاصل از گیاه کویری استبرق استفاده کرد که بسیار لطیف، سفید و با کیفیت است.

این گیاه یا درخچه در منطقه ایرندگان و کارواندر خاش به وفور و با کیفیت یافت می‌شود که نیاز به توجه بیشتر مسولان و سرمایه‌گذاران بخش گیاهان دارویی دارد و می‌تواند منبع در آمد بسیار خوبی برای مردم منطقه و تامین‌کننده بخشی از نیازهای دارویی کشور باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خاش سیستان و بلوچستان گفت: این منطقه مستعد تولید و رشد و نمو انواع گیاهان است که در زمینه‌های مختلف کاربرد موثری دارند.

امان الله طوقی بیان کرد: استبرق به عنوان گیاه همیشه سبز یک نمونه از صدها گونه گیاهی دارویی و خوراکی بوده که خاصیت شفابخشی آن فراوان است.

وی افزود: مردم محلی ایرندگان و کارواندر و مناطق بلوچستان با این گونه گیاهی آشنایی دارند اما در مباحث فرآوری و فروش آن موفقیت زیادی به‌دست نیاورده‌اند.

شهرستان ۱۹۰ هزار نفری خاش واقع در جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان ۱۲۴ کیلومتر مرز مشترک با کشور پاکستان دارد و کوه آتشفشان نیمه فعال تفتان نیز در حوزه همین شهرستان واقع شده است.

این شهرستان با داشتن گونه‌های مختلف گیاهان دارویی و خوراکی از توانمندی و ظرفیت بالایی در این زمینه برخوردار است.

فاصله مرکز این شهرستان تا زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان ۱۸۵کیلومتر است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها