|
کدخبر: 315233

اورژانس/بیمارستانی/وزارت بهداشت

پذیرش ۶۰ هزار بیمار، شرط استاندارد سازی بیمارستان ها شد/ساماندهی اورژانس کشور در دستور کار

“حسن واعظی”، رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که به منظور ساماندهی خدمات در بخش اورژانس بیمارستانی به عنوان درگاه اول ورود به بیمارستان، دستورالعمل‌های مجزا در سه ماه گذشته به دانشگاه‌ها و مراکز درمانی ابلاغ شده است. این اقدام جهت تجهیز و استانداردسازی بیمارستان‌هایی که سالانه ۶۰ هزار بیمار پذیرش می‌کنند انجام شده است.

سلامت پذیرش ۶۰ هزار بیمار، شرط استاندارد سازی بیمارستان ها شد/ساماندهی اورژانس کشور در دستور کار

وی همچنین اظهار داشته که کمیته‌های راهبردی فنی ارتقای اورژانس بیمارستانی تاکنون دو بار با ریاست معاون درمان وزارت بهداشت تشکیل شده‌اند و جلساتی با دبیرخانه ایمنی راه‌های کشور در وزارت راه نیز برگزار شده است.

وی درخصوص ساماندهی ارائه خدمات ادامه داد: به منظور ساماندهی خدمات، جهت ارائه خدمت در بخش اورژانس بیمارستانی به عنوان درگاه اول ورود به بیمارستان، دستورالعمل‌های مجزایی در سه ماه گذشته به دانشگاههاو مراکز درمانی ابلاغ شده است. همچنین درخصوص بیمارستان‌هایی با پذیرش بیماران بیش از ۶۰ هزار نفر در سال که عمدتا مراکز ترومای کشور هستند ساماندهی، تجهیز و استانداردسازی از نظر تجهیزات، سازه و توانمندسازی و آموزش پرسنل در اصلاح فرآیند پذیرش بیماران اقداماتی صورت گرفته است.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان خاطرنشان کرد: البته این عرصه،  تمام‌پذیر نیست و یقینا ارتقا فرآیندی پویاست که باید به تدریج و آهسته و پیوسته مد نظر وزارت بهداشت و دستگاه‌های مرتبط قرار بگیرد.

واعظی با اشاره به برنامه هفتم توسعه تصریح کرد: ما انتظار داریم که در برنامه هفتم تجهیز و خرید ناوگان آمبولانس‌های بیمارستانی کشور و همچنین تخصیص منابع مرتبط و مکفی برای ارتقای بیمارستان‌ها از جمله بخش‌های اورژانس و پذیرش صورت پذیرد.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره بودجه سال ۱۴۰۳ گفت: بالاخره کشور محدودیت‌های خاص خود را برای تامین منابع دارد این موضوع نیز توسط وزارت بهداشت درک می‌شود، اما نکته‌ای که برای این موضوع وجود دارد این است که تا حد زیادی تلاش شده که از سوی وزارت بهداشت این موضوع در قوه مقننه و کمیسیون تلفیق نیز پیگیری شود. البته این موضوع با توجه به شرایط کشور تا حد زیادی تامین شده اما در این موضوع منابع بیش از این لازم است، چراکه بحث سلامت موضوعی است که حاکمیت در قبال آن وظیفه داشته و باید منابع لازم نیز برای آن در نظر گرفته شود.

رییس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی معاونت درمان درباره هشدار سازمان غذا و دارو درخصوص مصرف آنتی‌بیوتیک گفت: بخش مصرف خودتجویزی آنتی‌بیوتیک توسط مردم و خرید بدون نسخه بخش بزرگی از این داروها است، اما تجویز این دارو توسط پزشکان همچنان طبق استانداردها و راهنماهای بالینی وزارت بهداشت انجام می‌شود و تا حد زیادی این موضوع مدیریت می‌شود.

واعظی خاطرنشان کرد: بحث آموزش همگانی برای‌عدم مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک بویژه در بیماری‌های ویروسی باید مد نظر قرار بگیرد. درخصوص آمار مصرف آنتی‌بیوتیک، بخشی توسط معاونت درمان وزارت بهداشت اعلام می‌شود و بخش تولید، دپو و باز توزیع بخشی است که در حیطه اختیارات سازمان غذا و دارو است و باید سامانه پخش را نیز در این زمینه مد نظر داشته و نظارت کاملی برآن داشته باشند.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها