|
کدخبر: 314777

سازمان برنامه و بودجه/بانک مرکزی/شورای اسلامی

آمارهای متفاوت دارویی دولت را گیج کرده/معطلی تامین در برهه کمبود دارو ظلم نابخشودنی است

سلمان اسحاقی، نماینده قائنات در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به جزئیات جلسه دیروز کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: ما مسئولیت تامین تجهیزات و داروها برای حفظ سلامتی در کشور را به عهده وزارت بهداشت می‌دانیم، اما در خصوص تامین داروها و تجهیزات پزشکی، چند وزارتخانه با یکدیگر همکاری می‌کنند.

سلامت آمارهای متفاوت دارویی دولت را گیج کرده/معطلی تامین در برهه کمبود دارو ظلم نابخشودنی است

 وی با بیان اینکه تولید کنندگان دارو و وارد کنندگان تجهیزات پزشکی در دو حوزه تامین و تخصیص ارز دولتی و تامین مواد اولیه دارو مشکل دارند، گفت: وزارت بهداشت، وزارت صمت، وزارت اقتصاد سه وزارتخانه‌ای هستند که مستقیم با این موضوع در ارتباط هستند همچنین در کنار آن‌ها سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی نیز فعال هستند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه دو موضوع در کمیسیون بهداشت مورد توجه قرار گرفت آمار ناصحیح باعث شده شاهد تصمیمات نادرست باشیم.

اسحاقی در ادامه گفت: اراده تامین دارو و تجهیزات پزشکی در رییس جمهور و وزیر بهداشت برای عبور از بحران در کشور کاملا مشهود است و بنده به این موضوع کاملا باور دارم اما متاسفانه آمار ناصحیح باعث شده در دولت درباره این موضوع تصمیمات درستی گرفته نشود.

وی اظهار کرد: وزارت اقتصاد برای تامین ارز دولتی اقسام کالاها و اقلام امسال سقف قرار داده است و این سقف تا ۱۵ درصد افزایش نسبت به سال گذشته است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی متذکر شد: در حوزه بهداشت و درمان ما نباید برای ارز دولتی در تامین دارو و تجهیزات پزشکی سقفی تعیین کنیم مثلاً برای جراحی قلب و تجهیزات لازم آن ما باید افزایش ارز بیشتر از ۱۶ درصد را داشته باشیم و این سقف گذاشتن برای تخصیص ارز دولتی وزارت بهداشت را با مشکل مواجه کرده است.

اسحاقی با اشاره به کمبود دارو در کشور، بیان کرد: در گمرک به دلیل عدم  به موقع صدور ارز دولتی و گرفتن اسناد، مواد دارویی تبدیل به مواد فاسد می‌شود و این سبب بی انگیزگی سرمایه‌‌گذار و از دست دادن تولید کنندگان داخلی کشور می‌شود.

وی گفت: ما از دولت خواستار هستیم که وقتی «مواد اولیه دارو» و «دارو » وارد کشور و در گمرک انبار می‌شود هر چه سریعتر نسبت به تخصیص ارز و آزاد کردن مجوزها و اسناد مربوط به این حوزه اقدام کند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: حتی یک روز معطل ماندن مواد اولیه دارو و خود دارو آن هم در این برهه زمانی کمبود دارو در حقیقت یک ظلم نابخشودنی به مردم است.

اسحاقی با بیان اینکه تامین کننده‌گان مواد اولیه دارو و تجهیزات، دولت، سازمان غذا و دارو و وزارت صمت هر کدام یک آمار متفاوت گزارش می‌دهند و یک تناقضی در آمار به طور دقیق وجود دارد،تصریح کرد: رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی از رییس هیات امنای صرفه‌جویی ارزی درخواست کرد یک آمار شفاف و مستندی برای موضوع تامین مواد اولیه دارو در کشور ارایه دهد.

وی اضافه کرد: باید در این زمینه در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفتگو انجام شود و بعد بررسی‌های لازم از سوی کمیسیون صورت گیرد و آمار دقیقی به رییس‌جمهور ارسال شود تا او شخصاً نسبت به موارد مذکور تصمیم گیری درستی انجام دهند.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها