|
کدخبر: 314444 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز؛

طرح رایگان درمان بیماری ایدز / ترکیه در صدر ابتلا

هزینه درمان در ایران رایگان است در حالیکه در اروپا باید روزانه ۵۰ میلیون تومان هزینه درمان بیمار کرد.

سلامت طرح رایگان درمان بیماری ایدز / ترکیه در صدر ابتلا

ایدز یک بیماری یک بیماری خطرناک و واگیردار است که سیستم ایمنی را ضعیف می‌کند و بدن را برای ابتلا انواع عفونت‌های مستعد می‌کند. با توجه به شیوع این بیماری پیشگیری از آن و آگاه‌سازی در این بیماری برای اطرافیان جامعه بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

هزینه‌های درمان بیماری ایدز در ایران ممکن است متفاوت باشد و بستگی به عوامل مختلفی داشته باشد، ازجمله نوع درمان، شرایط بیمار، و نحوه تأمین مالی درمان. در ایران، درمان بیماری ایدز توسط سازمان تأمین اجتماعی تحت پوشش قرار نمی‌گیرد و اغلب توسط سازمان‌ها و بنیادهای مربوطه، مانند بنیاد ملی مبارزه با ایدز، پوشش داده می‌شود.

هزینه‌های درمان ایدز معمولاً شامل موارد زیر می‌شود، داروهای ضدویروسی، این داروها برای کنترل و تسریع درمان ایدز استفاده می‌شوند. هزینه‌های آن‌ها متناسب با نوع دارو، مدت زمان درمان و نیازهای بیمار متغیر است. مشاوره و پشتیبانی روانی، بیماران ایدز نیاز به مشاوره و پشتیبانی روانی دارند. هزینه‌های مرتبط با مشاوره و درمان روانی نیز بستگی به نوع خدمات و تخصص پزشکان دارد. مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی، برخی بیماران ایدز به مراقبت‌های بهداشتی و پزشکی خاصی نیاز دارند. هزینه‌های مربوط به آزمایش‌ها، ویزیت‌های پزشکی، و مراقبت‌های ویژه ممکن است وجود داشته باشد.

درمان بیماری ایدز داروهای ایدز گران قیمت است. در داخل یک نوع تولید می‌شود اما معمولاً ترکیب سه دارو برای درمان ایدز استفاده می‌شود. از ابتدا وزارت بهداشت و اداره کل مبارزه با بیماری‌های واگیردار این دارو را رایگان در اختیار بیماران قرار داد. کشورما برای درمان بیماران مبتلا به HIV/AIDS دارای ۱۲ دارو است، که تمام این داروها برای بیماران رایگان بوده به طوری که حتی دولت تعدادی از این داروها را که بسیار گران قیمت نیز هستند، بصورت رایگان در اختیار بیماران قرار میدهد.

هزینه ماهیانه این بیماری در خارج از کشور در صورت درخواست بلندمدت به ۳۹۶۰ دلار نیز می‌رسد که در سال، بیش از ۴۷,۵۰۰ دلار می‌شود. اگر بیمار بخواهد فقط یکبار آن را تزریق کند، باید ۵,۴۹۰ دلار هزینه پرداخت کند.  در کشورما ۱۲ داروی ضد ویروس ایدز وجود دارد که از این بین ۲ دارو به نام های لامیوویدین و زیدویدین تولید ساخت داخل است و مابقی وارداتی بوده و از کشورهای اروپای غربی و هندوستان وارد می شوند. متوسط هزینه درمان در کشورهای غربی و اروپایی بین ۲۰۰ تا ۱۰۰۰ دلار در روز است.

ایدز22

درمان بیماری ایدز

نکته قابل‌توجه در این بیماری اخیراً گفته می‌شود که پزشکان توانسته‌اند افرادی را که مبتلابه ایدز بوده‌اند را درمان کنند. روش درمان این بیماران از طریق پیوند سلول‌های بنیادی برای درمان سرطان خون انجام‌شده بود درمان ایدز را نیز در کنار این عمل دریافت کرده است. یکی از پزشکان می‌گوید اگر تا یک سال آینده ویروس نداشته باشد می‌توانیم احتمال دهیم که بیمار کاملاً درمان شده است. البته این روش یعنی پیوند مغز استخوان یک روش پر ریسک و پیچیده هست که معمولاً به‌عنوان راه‌حل نهایی استفاده می‌شود.

مینو محرز، رئیس پیشین مرکز تحقیقات ایدز ایران، ادعا کرده بود که در صورت حاصل بودن نتایج مطلوب از تحقیقات در دو یا سه سال آینده، آمریکا قادر خواهد بود به درمان دائمی بیماری HIV برسد. اما به دلیل کمبود بودجه، ایران که در این زمینه یک‌قدم مهم برداشته بود، نتوانست ادامه دهد. مینو محرز افزود: ۱۶ سال پیش روی این دارو با یک گروه هلندی کار می‌کردیم و به نتایج خوبی می‌رسیدیم اما مقداری بودجه می‌خواستند تا کار نهایی شود.

231

ترکیه در صدر کشور‌های پر ابتلا به ایدز

آمار منتشرشده در ترکیه نشان می‌دهد ۳۲ هزار و ۳۷۶ نفر در این کشور به ایدز مبتلا هستند  که از این تعداد ۲۶ هزار نفر از مبتلایان در ترکیه مرد هستند و بیشترین سن مبتلایان مربوط به سنین ۲۰-۴۵ سال ثبت‌شده است.

بیشترین علت ابتلا به ایدز در ایران

وجود ۲۳۰۰۰ مبتلابه HIV در کشور درباره میزان تأثیر روش‌های ابتلا به ایدز، سهم رابطه جنسی پرخطر از اعتیاد تزریقی پیشی گرفته است که امیدواریم با آگاهی‌بخشی به مردم بتوان جلوی افزایش این آمار را گرفت.

تعداد مبتلایان اچ‌آی‌وی در ایران که الآن زنده هستند؛ حدود ۲۳ هزار نفر است و از این تعداد ۱۶ هزار نفر، در مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری، تحت درمان قرار دارند.حدود ۱۹ درصد از مبتلایان HIV و ایدز زن و ۸۱ درصد مرد هستند. این در حالی است که در سال‌ها و دهه‌های گذشته، میزان ابتلای زنان به ایدز، تک‌رقمی بود و الآن دورقمی شده که می‌توان آن را با تغییر الگوی انتقال HIV از اعتیاد تزریقی به روابط جنسی مرتبط دانست. بیش از ۵۰ درصد افراد مبتلابه HIV در سنین ۲۵ تا ۳۹ سال قرار دارند که سن جوانی و فعالیت جنسی است و این مسئله نشان می‌دهد که باید آگاهی بخشی جامعه را به‌ویژه در قشر جوان افزایش دهیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها