|
کدخبر: 306293

فرسودگی تجهیزات پزشکی بیمارستانها

دبیر انجمن نگهداری و مدیریت دارایی‌های ایران با عنوان این مطلب که عمر تجهیزات پزشکی در کشور تقریباً بیش از ۲۰ سال است، گفت: یکی از دغدغه‌های بیمارستان‌ها، مدیریت مؤثر تجهیزات پزشکی است.

سلامت فرسودگی تجهیزات پزشکی بیمارستانها

نوید نصر دبیر انجمن نگهداری و مدیریت دارایی‌های ایران با اشاره به برگزاری ششمین دوره همایش جایزه ملی تعالی نگهداری در روز ۲۷شهریور ماه در مرکز همایشهای  پژوهشگاه نیرو، بیان داشت: این رویداد با حضور سخنرانان کلیدی و همچنین سخنرانی مقامات کشوری و لشکری نسبت به تبیین و فرهنگ‌سازی هرچه بهتر حوزه نگهداری در سطح کشور برگزار می‌شود.

نصر با اشاره به نقش انکارناپذیر تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های پیشرفته امروزی و تاثیر آن در تشخیص بیماری‌ها و کمک به تسهیل روند درمان، گفت: امروزه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های موجود بیمارستان‌ها مدیریت موثر تجهیزات پزشکی است، که وجود تجهیزات پزشکی به روز و با کیفیت و همینطور پرسنل کارآزموده می‌تواند موجب ارتقاء جایگاه مدیریت بیمارستانی در ارائه خدمات مراقبت سلامت باشد. 

وی افزود: براساس شواهد و مطالعات صورت گرفته متأسفانه عدم توجه به مقوله نگهداری و تعمیر بهینه تجهیزات پزشکی منجر به کاهش عملکرد این تجهیزات و در نتیجه کاهش درآمدهای بیمارستانی می‌شود که در حال حاضر با وجود تحریم‌ها و عدم امکان انتقال تکنولوژی هزینه‌های تعویض و تعمیر اساسی و یا به روز رسانی این تجهیزات بار سنگین مالی را به سیستم سلامت کشور تحمیل می‌کند. 

دبیر انجمن نت ایران ادامه داد: بر اساس تعریفی که سازمان بهداشت جهانی از مقوله نگهداری تجهیزات پزشکی دارد هدف اصلی آن ایجاد اطمینان در مورد استاندارد بودن کارایی و کاربری تجهیزات، رعایت شرایط تعیین شده از سوی سازنده و تامین نیازهای درمانی بیمارستان و مراکز درمانی است که به منظور حصول این مهم بسیار حائز اهمیت است که یک سیستم کارآمد نگهداری و تعمیرات برای تجهیزات پزشکی ارائه شود. 

این استاد دانشگاه گفت: در مطالعات و تحقیقاتی که در کشور انجام شده تقریباً یک سوم هزینه احداث هر بیمارستان به خرید تجهیزات پزشکی اختصاص پیدا می‌کند که لازم است در مدیریت امور بیمارستانی یک سرانه بودجه ۱۰ الی ۲۰ درصدی از قیمت خرید تجهیزات را به صورت سالیانه برای نگهداری و مدیریت آنها اختصاص داد. 

نصر ادامه داد: متاسفانه بر اساس گزارشی که سازمان بهداشت جهانی در رابطه با ایران منتشر کرده بیش از ۶۰ درصد تجهیزات پزشکی به دلیل عدم وجود یک سیستم نگهداری و تعمیرات بهینه و اصولی و یا به دلیل عدم امکان تامین قطعات یدکی و انتقال تکنولوژی متاثر از تحریم‌ها در کشور قابل استفاده نیستند. 

وی با تاکید بر این مهم که عمر تجهیزات پزشکی در کشور تقریباً بیش از ۲۰ سال است، افزود: بسیار ضروریست که ما در کشور یک برنامه دقیق و منظم در حوزه نگهداری از دارایی‌ها و تجهیزات پزشکی داشته باشیم تا بتوانیم قابلیت اطمینان و عملکردشان را کنترل کنیم و آموزش‌های لازم را برای تکنسین‌های تجهیزات پزشکی ایجاد کنیم تا باعث شود هم عملکرد سیستم درمان ما بهینه شده و هم بتوانیم هزینه سرانه مراقبت بیماران در بیمارستان‌ها را در کشور کاهش دهیم. 

دبیر ششمین دوره جایزه ملی تعالی نگهداری، اعلام داشت: خوشبختانه با وجود اداره کل تجهیزات پزشکی در وزارت بهداشت، شکل‌گیری انجمن تخصصی تجهیزات پزشکی و وجود شرکت های دانش بنیان توانمند در این حوزه، می توان ساز و کار هم افزایی علمی و کاربردی به منظور و استقرار نظام مدیریت دارایی‌های فیزیکی در حوزه سلامت و تجهیزات پزشکی را فراهم نمود تا منجر به بهبود عملکرد بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و نظام سلامت کشور شود.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها