|
کدخبر: 305848 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا / چه کسانی در اولویت هستند؟

رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی گفت: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا قبل از شروع فصل سرما و شیوع آنفلوانزا یعنی از ۱۰ شهریور تا ۱۰ آبان است و واکسن معمولا دو هفته پس از تزریق، اثربخشی خود را نشان می‌دهد.

سلامت زمان طلایی تزریق واکسن آنفلوآنزا / چه کسانی در اولویت هستند؟

با سرد شدن هوا ویروس‌های تنفسی شیوع  پیدا می‌کنند.  یکی از ویروس‌هایی که  به دنبال پیشگیری از ابتلا به آن هستیم ویروس آنفولانزا است. احتمال شیوع سویه جدید کرونا همراه با ویروس آنفولانزا شرایط را برای کودکان، افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند و سالمندان سخت کرده است. همانند کرونا پزشکان توصیه به تزریق واکسن  آنفولانزا پیش از شروع فصل پاییز می‌کنند. از سویی تزریق واکسن برای بیماران زمینه ای با بررسی های دقیق توصیه می‌شود. در خصوص تزریق واکسن  آنفولانزا گفتگویی با یک متخصص بیماری‌های عفونی داشتیم. در ادامه همراه ما باشید. 

آمیتیس رمضانی متخصص بیماری‌های عفونی در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز پیرامون زمان طلایی تزریق  واکسن آنفولانزا گفت: با نزدیک شدن به فصل پاییز بیم ابتلا به بیماری‌های ویروسی تنفسی و سویه‌های جدید کرونا که جدیداً در دنیا نیز موارد ابتلا به آن مشاهده‌ شده است، بیشتر می‌شود. ویروس آنفولانزا نیز بیشتر می‌شود. آنفولانزا یک بیماری تنفسی است که علائم بسیار شدیدی را ایجاد می‌کند و شباهت زیادی با کرونا دارد. از عواقب خطرناک ابتلا به آن بستری شدن در بیمارستان است. حتی در افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای هستند منجر به فوت بیمار می‌گردد.

684

وی افزود: بیمار زمان طولانی درگیر خواهد شد و دوره نقاهت آن ۱۰ روز تا دو هفته طول خواهد کشید. مهم‌ترین نکته از نظر پزشکی عوارض بعد از این بیمار است که منجر به خطرات جدی شود. این نکته را باید بدانیم که آنفولانزا درمان دارد اما زمان تشخیص خیلی مهم است که درمان را زود شروع کنیم. این بیماری جز بیماری‌های ویروسی است کمتر نیاز به درمان آنتی ویروسی دارد. 

 چون انتی بیوتیک ها هیچ تأثیری در بهبودی بیماری آنفولانزایی ندارد.

این متخصص بیماری‌های عفونی تاکید کرد: برای پیشگیری از این بیماری  باید واکسن تزریق شود. بهترین زمان تزریق واکسن از اواخر شهریور و تا اواسط مهرماه است. ما دو نوع یا دو تایپ برای آنفولانزا داریم که پیک ابتلا به تایپ A در اواسط آبان و اوایل آذرماه است.  این پیک شدید است اما پیک خفیف‌تر نیز داریم که معمولاً در اواخر بهمن و اسفند است  که شدت کمتری دارد. به آن تایپ B  میگویند  و شدت عوارض این نوع انفولانزا نسبت به نوع Aکمتر و خفیف‌تر است.   تا دو هفته بعد از تزریق واکسن ایمنی در بدن ایجاد می‌شود. سال گذشته پیک جدی آنفولانزا داشتیم به‌طوری‌که موارد ابتلا به آنفولانزا نسبت به  کرونا بیشتر بود. پس از پاندمی کرونا گردش ویروس‌ها تغییر کرده و ویروس‌های قالب ویروس‌های تنفسی بودند. 

رمضانی خاطر نشان کرد: بنابراین در سال جدید باید نسبت به این  مشکلات نیز آمادگی  لازم را داشته باشیم. اگر فردی در این دوران طلایی توانایی لازم برای  تزریق را نداشت، میتواند این واکسن  را در آبان ماه تزریق کند. چرا که باتوجه به روند گسترش ویروس تا اسفند و فرودین نیز انفولانزا وجود خواهد داشت. هر چه که هوا رو به گرم شدن می‌رود میزان ابتلا کاهش میابد و در اردیبهشت ماه کلا قطع می‌شود. بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا قبل از شروع فصل سرما و شیوع آنفلوانزا یعنی از ۱۰ شهریور تا ۱۰ آبان است و واکسن معمولا دو هفته پس از تزریق، اثربخشی خود را نشان می‌دهد.

nano-b-1399-06-01-1

چه کسانی باید واکسن آنفولانزا را تزریق کنند؟

وی افزود: افراد از سن ۶ ماهگی به بعد می‌توانند واکسن را تزریق کنند اما بیشتر هدف ما گروه های خاصی هستند. چراکه ابتلا این افراد به ویروس به شدیدترین شکل ممکن اتفاق می‌افتد  و اینها دچار عارضه بیشتری خواهند شد. واکسن۴۰ تا ۷۰ درصد  ابتلا به شدیدترین حالت و یا بستری در بیمارستانها را کاهش می‌دهد. در مجموع واکسن نمی‌تواندبه طور کامل جلوی ابتلا ۱۰۰ درصدی به بیماری را بگیرد.

این متخصص بیماری‌های عفونی در ادامه گفت: افراد مسن، بالای ۶۵ سال و خانم‌های باردار دچار شدیدترین حالت ابتلا به ویروس می‌شوند پس خانمهای باردار و حتی خانم‌هایی که قصد بارداری دارند برای پیشگیری به آنفولانزا حتما واکسینه شوند. چون ترکیب این واکسن آنتی ژن است و ویروس ضعیف شده نیست پس هیچگونه خطری برای افراد مختلف نخواهد داشت. افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل آسم، دیابت، بیماری قلبی و ریوی و مغزو اعصاب و افرادی که در خانه سالمندان زندگی می‌کنند  نیز باید واکسن را دریافت کنند. همچنین تزریق واکسن برای بیماران نقص سیستم ایمنی، پیوند اعضا، سرطانی و تحت شیمی درمانی توصیه میشود.

 

1655598

واکسن های ویروسی بر اساس تغییرات سویه ویروس  تولید و به بازار عرضه میگردد       

رمضانی اظهار کرد: واکسن‌های ویروسی هر ساله بر اساس ژنتیک که هرساله روی ویروس‌ها اتفاق میافتد تولید می‌شوند. میزان پایداری این واکسن در بدن ۶ ماه است و تولید آنتی بادی دارد و بعد آز آن هم با توجه به گرم شدن هوا و رفتن به فصل تابستان نیازی به تزریق مجدد نیست و مشکل اساسی که این ویروس ایجاد می‌کند مربوط به فصل پاییز و زمستان است. واکسن‌های آنفولانزا بر  پایه پروتئین تخم مرغ هستند و بر اساس نوترکیب بودن نیز در هر دو نوع ایرانی و خارجی وجود دارد.

وی در پایان گفت: اگر کودکان، بیماران زمینه‌ای و سالمندان تب، لرز و بدن درد داشتند، خود درمانی را کنار بگذارید و به پزشک مراجعه کنید.  برای این گروه‌ها درمان‌های ضد ویروسی را می‌توان برای پیشگیری از بروز عارضه جدی شروع کرد.

قابل ذکر است از (شنبه ۴ شهریور) واکسن تولید داخل در دسترس داروخانه‌ها قرار گرفته است. واکسن وارداتی از منابع معتبر اروپایی در حال تأمین است و از روزهای آتی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. قیمت واکسن داخلی حدود ۲۶۰ هزار تومان برآورد شده است. دیابتی‌ها حتماً واکسن آنفلوانزا بزنند. واکسن نوترکیب ارجحیت دارد.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها