|
کدخبر: 304660 شبنم درخشان

افتتاح ۸ بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تا انتهای امسال

سفرهای استانی ریاست جمهوری گامی موثر در اجرای پروژه های عمرانی وزارت بهداشت بوده است.

سلامت افتتاح ۸ بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تا انتهای امسال

در نشست خبری امروز صبح ۴ شهریور که با موضوع بیان دستاوردها، معاون توسعه و منابع وزارت بهداشت، دکتر رحیمی گفت: سیاست وزارت بهداشت ،توزیع متوازن، آرام  و بدون حاشیه در نظام سلامت است. تلاش ما این بوده که در این حوزه بدرستی پیش رفته و هر زمان نیاز به اطلاع رسانی بوده، دریغ نکرده ایم.

در گام اول مسئله ما در حوزه بهداشت و درمان و آموزش توسعه زیر ساخت منابع فیزیکی بود، اما بدلیل شرایط خاص بعضی پروژه ها کمتر به انها پرداخته شده است و یا کمتر مورد گفت و گو واقع شده است و بیشتر در مورد پروژه های درمانی تمرکز گذاشته شده بود. به همین خاطر  از  پروژه هایی که در زمینه آموزش  و بهداشت انجام داد بودیم غافل شدیم.در این دوسال شاهد افتتاح چند ابر بیمارستان  بودیم .

معاون توسعه بیان کرد:  اولین بیمارستان های ۱۰۰۰ تختخوابی به معنا واقعی  در این دولت افتتاح شد و تعداد ۱۵ هزار تخت بیمارستان تحویل دولت شد.بیش از ۱۰ درصد این تختها در این دولت تحویل شد و اگر فقط دولتی را  بخواهیم بیان کنیم این عدد بیش از  ۱۵ درصد تخت‌های دولتی بودند. و این جریان خدمت همچنان ادامه خواهد داشت از بیمارستان حضرت مهدی که افتتاح شد و بیمارستان غدیر در شهدای تجریش و بزودی قرار است بیمارستان فردیس و بیمارستان پیرانشهر افتتاح شود همچنین  بیمارستان اکباتان و بیمارستان رازی قائمهشر  وبیمارستان تنکابن اماده افتتاح است. با برنامه ریزی هایی که انجام شده تا پایان سال ۷۰۰۰ تخت بیمارستانی را تحویل خواهیم داد. و در مجموع در پایان این دولت به عدد ۲۰۰۰ تخت بیمارستانی خواهیم رسید. این اتفاق بزرگی است چرا که برای افتتاح یک بیمارستان ما چهار منبع دیگر را نیاز خواهیم داشت مثل نیروی انسانی مثل پشتیبانی و نیروهای تخصصی و نظام های ادرای که هرکدام فرایند خیلی سنگینی دارد.

 وی گفت : ما در حوزه بهداشت تفاهم نامه ۴۰۴۰ داریم که ۴۰۰۴۰ پروژه را در سراسر کشور شروع کردیم .پروژه ای که عملیات اجرایی  آن تقریبا از آبان ماه ۱۴۰۰ آغاز شده است.کارتیمی که با معاونت محترم بهداشتی و دانشگاه های علوم پزشکی و با استفاده از ظرفیت های در اختیار وزارت بهداشت و همکاری سازمان برنامه، شروع به فعالیت کرده است‌. در این راستا ۱۶۶۰ پروژه افتتاح شد و ۱۳۴۰ پروژه اماده بهره برداری میباشد که در همین روزهای هفته دولت  افتتاح خواهد  گردید. در مجموع حدود ۲۰۰ پروژه تحویل شد. با الویت مناطق محروم و مناطق مرزی کم برخوردار پروژه هایی  شامل خانه بهداشت مرکز جامع سلامت شهری مرکز جامع سلامت روستایی آموزشگاههای بهورزی و زیست پزشک و انبارهای دارویی بعنوان زیر ساخت در حوزه بهداشت بعنوان زیر ساخت اصلی اماده  میشود. این دغدغه را  از این جهت داریم که چندین سال از حوزه بهداشت غافل بودیم نظام سلامت ایران یک نظام قابل احترام و الگوی رفتاری برای سایر کشورها است. معاون بهداشت اضافه کرد زیر ساخت های ما باید مجدد احیا شود تا یک برنامه خوب سلامت داشته باشیم که شامل تربیت نیروی انسانی، احیای مجدد مراکز بهورزی است. در طول  این دولت حداقل ۲۰۰۰ نیروی بهورزی جذب شده است.

رحمتی اضافه کرد: در حوزه درمان ۷۹ پروژه  آماده تحویل داریم که شامل بیمارستانهای ۳۲ تخت، ۹۶ تخت و  تا بیمارستان های چند ده تختخوابی میشود .برنامه تحویل  ۸ تا ۱۰ بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی تا آخر سال را خواهیم داشت. شهرهای تهران، شیراز،  تبریز، مازندران، اردبیل، مشهد، همدان و خوزستان را خواهیم داشت. آینده بهتر حوزه سلامت  به همین بیمارستانهای عظیم گره میخورد و در این زنجیره بیمارستانهای کوچک بعنوان پیوند دهنده در این نظام خواهند بود. برنامه اینده وزرات بهداشت این است که مدیریت واحد بیمارستانها را پدید اورد که در راس ان بیمارستان های بزرگ ودرکنار انها بیمارستان های کوچک حضور خواهند داشت و در این  موقعیت  ضریب اشغال مدیریت منابع  بیمارستان های کوچک  ،هزینه ها، درامدها، اشتراک  مدیریت منابع انسانی و ارایه خدمات بهداشتی و درمانی بالاتر خواهد رفت.

در پروژه آموزشی و کمک آموزشی و فرهنگی  ۱۱۵ پروژه  تحویل داده ایم که شامل کلاس و کارگاههای آموزشی بود.یک پروژه عظیم به کمک خیرین در استان البرز  که در هفته های اینده افتتاح خواهد شد.وی اضافه کرد،این  نظام آموزشی که قرار است در استان البرزباشد، خواهد توانست قطب اموزشی را تغییر دهد.تا انتهای سال جاری  ۵۳ پروژه آموزشی و کمک آموزشی دیگر رابا ۳۱۰ هزار متر مربع  تحویل خواهیم  داد.

 معاون توسعه وزارت بهداشت در ادامه بیان کرد: از دستاوردهای دولت سیزدهم سفرهای استانی رییس جمهور بود.۳۸۸  مصوبه خوب در سفرهای استانی رییس جمهور داریم که ۳۵ پروژه  با ۵۰۰۰ تخت را از همین پروژه استفاده کردیم و توانستیم ۳۸۰ هزار مربع بنا را به حوزه بهداشتی و درمانی اختصاص بدهیم.

یکی از منابع با سرمایه  و دارایی ارزشمند این  نظام سلامت توجه به منابع انسانی است.در وزارت بهداشت ما نیورهای انسانی با شرایط متفاوت با سطح اختصاصی خیلی خیلی بالا و بعضا منحصر به فرد در نظام سلامت که حفظ و نگهداشت این نیروها مهم میباشد.

در توضیح برنامه ساماندهی کارکنان نظام سلامت رحمتی افزود: دو اتفاق خیلی خوب در این حوزه داشتیم که یکی از آنها ظرفیت تبدیل وضعیت ایثارگری  استفاده کردیم که خود باعث آرامش انگیزه امید را زیاد کنیم. امیدوارم با طرح ساماندهی نیروهای که دو  سال است در مجلس مطرح شده است و هفته گذشته که دربرای تایید در  شورای نگهبان مطرح شد باب نیروهای شرکتی را درنظام سلامت ببندیم چرا که دغدغه بسیار زیادی برای نیروهای موقت ایجاد میشود و تصمیم داریم در راستای ساماندهی کارکنان که باب قراردادهای ۸۹ روزه و قرار دادهای نامتعارف را ببندیم. و همین نیروهایی که در حال حاضر داریم خیلی تفاوت جایگاهی با نیروهای رسمی و دایمی ما نداشته باشند.ضمنا مجوز ۲۵ هزار استخدام گرفته شده و مدیریت خوبی برای ترفیع نیروی انسانی صورت گرفته است.

رحمتی در توضیح  تعرفه اضافه کار نیروهای کادر درمان افزود: پیشنهادی به سازمان استخدامی داریم اصلاح محاسبه اضافه کار است که قیمتهایی که برای اضافه کار محاسبه میشود  عدد خیلی ناچیزی است چه در مقایسه با بخش دولتی و چه با بخش خصوصی که تعرفه بسیار متفاوتی رادارند. و سعی داریم که برای نگهداشت نیروی انسانی و  جلوگیری از از خروج و مهاجرت نیروها انگیزه های ماندن را بیشتر کنیم.

وی در خصوص حوزه آموزش افزود: در حوزه آموزش نیز ۲۰هزار نفر ساعت اموزش مدیران ارشد را نظام سلامت داشته ایم.جهت آموزش مدیران نظام دوره های آموزشی در سطح بین المللی داریم که در  اجلاس جی ۵ مطرح شد وبخش زیادی از این نیرو ها را به خارج از کشور های همسایه ارجاع خواهیم داشت.

معاون توسعه اضافه کرد: در برنامه ارتقا بهرهوری  برنامه تحولی را داشتیم و ارتقا بهره وری شاخص ها که در حال حاضر شاخص های ما شاخص های قابل دفاعی نیست که برای ارتقا سهم بهره وری ۵ برنامه ارتقا را که بازنگری استانداردها و نورم های تشکیلاتی وزرات بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی و ...  در بهره وری و ارتقا نظام و کیفیت سلامت را در دستور کار داریم . همچنین تدوین چارت سازمانی متناسب با زیر ساخت های کل وزرات بهداشت را داریم که در حال حاضر در مرحله تصویب قراردارد.

 رحمتی درباره استفاده از افراد لایق در فرایند استخدام گفت: بازنگری مهندسی منابع انسانی و گزینش افراد در مشاغل و پست های ساختمانی را در دستور کار قرار داریم.برنامه مدل های ارایه خدمات و نحوه اداره بیمارستان را انجام خواهیم داد. قرار شده انتخاب هر مدیر در کانون ارزیابی شود انجام میشود و اگر نیاز به اموزش خاصی داشت انجام گیرد.

رحمتی ادامه داد در بحث استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی در ارایه خدمات است.ما حتما به مدل های تازه برای ارایه خدمات داریم الگوهای گذشته موفقفیت مارا تضمین نخواهد کرد و مارا زیر سوال خواهد برد.و بعنوان یک اصل اساسی در وزارت بهداشت پذیرفته شده است که ما روی این برنامه بصورت جدی وارد کار شویم و مدلهای جدید درنحوه ارایه به مراکز بهداشتی خواهد شد. مرکز بودجه وزرات بهداشت پایش و ارزیابی همه دانشگاه ها را در همه سطوح  داشتند و هم اکنون در یافت ها و پرداخت ها کاملا شفاف و مشخص و تحت کنترل ستاد وزرات بهداشت است. تلاش کردیم با انجام اقدامات تیم از بروز بحران های مالی برای وزرات بهداشت پیشگیری کنیم بیش از ۷۰ حوزه مختلف در امر نظام سلامت در حال فعالیت هستند. ما شرکای بزرگی را در نظام سلامت داریم شاید فقط ۲۵ درصد از رفتارهای مالی در اختیار ماست و بیش از ۷۵ درصد ان نیاز به همکاری های بین بخشی داریم. که با انها تلاش  میکنیم  مثل تامین اجتماعی و سازمان برنامه  موسسات خیریه و سعی داریم که با مردمی سازی این قسمت از شرکا فعال تر کنیم. تامین منابع پایه از کارهای بسیار سختی بود یکی از کارهای خوب ما در سال گذشته با همکاری سازمان برنامه و مجلس شورای اسلامی اتفاق افتاد پایدار شدن یک درصد ارزش افزوده است. که از سال گذشته بطور متناسب تری در حال تامین میباشد. و مشکلات شهرهای زیر بیست هزار نفر را به کمترین حاشیه دچار کرده و برهمین اساس توانسیتیم برنامه سلامت خانواده را پایه ریزی کنیم  تا بتوانیم خدمات بهتر و با کیفیت تر داشته باشیم.

معاون برنامه ریزی و توسعه در انتها بیان کرد: یک برنامه  با سازمان بهداشت جهانی داریم که بنام دیده بانی نظام سلامت از زاویه منابع انسانی که مشکل تامین منابع انسانی و موضوعات انتقال منابع انسانی دغدغه همه است که انتقال این دارایی ها در این کشورها در حال اتفاق افتادن است که بتوانیم مدیریت درستی را انتقال داشته باشیم.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها