|
کدخبر: 303338

اختصاصی گسترش نیوز؛

صفر تا صد ویروس جدید کرونا / EG5 به ایران رسید؟

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: یکی از علامت های سویه جدید EG.5 ضعف و قرمزی چشم و استفاده از ماسک در تجمعات الزامی است.

سلامت صفر تا صد ویروس جدید کرونا / EG5 به ایران رسید؟

سازمان بهداشت جهانی چهارشنبه گذشته شیوع سویه جدید کرونا ویروس بنام اریس یا EG.۵ را اعلام کرد.  این ویروس در ایالات متحده امریکا و چین در حالا گسترش است اما برای سلامت عمومی تهدیدی محسوب نمی‌شود.

۱۷ درصد شیوع این ویروس در ایالت متحده امریکا است و در کشورهای چین کره جنوبی ژاپن و سایر موارد نیز شناسایی شده است. سازمان بهداشت جهانی در ارزیابی ریسک این ویروس گفت: در نهایت شواهد موجود نشان نمیدهد که EG.۵خطرات زیادی نسبت به زیر شاخه های امیکرون برای سلامت عمومی داشته باشد. کووید-۱۹ بیش از ۶.۹ میلیون نفر را در سراسر جهان کشته است و  از زمان ظهور این ویروس بیش از ۷۶۸ میلیون مورد تایید شده وجود دارد. WHO در مارس ۲۰۲۰ شیوع این بیماری را یک بیماری همه گیر اعلام کرد و در ماه مه امسال به وضعیت اضطراری جهانی COVID-۱۹ پایان داد.

EG5-1

ماریا ون کرخوف، سرپرست فنی کووید-۱۹ سازمان جهانی بهداشت، گفت که EG.۵ شیوع بیشتری یافته است اما شدیدتر از سایر انواع Omicron نیست.ما تغییری در شدت EG.۵ در مقایسه با سایر زیرشاخه‌های omicron که از اواخر سال ۲۰۲۱ در گردش بوده‌اند، تشخیص نمی‌دهیم.

تدروس آدهانوم گهبریسوس، مدیر کل، ابراز تاسف کرد از اینکه بسیاری از کشورها داده‌های COVID-۱۹ را به WHO گزارش نمی‌کنند .وی گفت: تنها ۱۱ درصداز کشورها بستری شدن و بستری شدن در بخش مراقبت های ویژه مرتبط با این ویروس را گزارش کرده اند.

شاید این گونه به نظر برسد که سویه «ای جی» (EG) دارای ویژگی‌های کاملا جدیدی از ویروس کرونا باشد، اما این گونه نیست. سویه جدید در حقیقت یک انشعاب از سویه نوترکیب XBB از خانواده اومیکرون است و به جای این که همچون سویه اومیکرون، یک جهش بزرگ تکاملی باشد، در حقیقت یک تغییر تدریجی دیگر در ویروس را نشان می‌دهد.

البته دانشمندان دقیقا مطمئن نیستند که این سویه این بار چه ترفند جدیدی از خود نشان خواهد داد. EG.5 انشعاب مخصوص به خودش را تحت عنوان EG.5.1 دارد که جهش مضاعفی را به پروتئین اسپایک در کروناویروس اضافه می‌کند.

مقاومت بیشتر سویه جدید در برابر آنتی‌بادی‌ها

هو، پروفسور میکروبیولوژی و ایمن‌شناسی به سی‌ان‌ان اعلام کرد: «هر دو سویه در برابر آنتی بادی‌های خنثی‌کننده موجود در سرم افراد آلوده و واکسینه‌ شده اندکی مقاوم‌تر هستند.» او گفت که از نظر بالینی، به نظر نمی‌رسد که این گونه‌ها علائم متفاوت یا شدیدتری نسبت به ویروس‌هایی که قبل از آن‌ها آمده‌اند، ایجاد کنند.

دکتر اریک توپول، متخصص قلب هم معتقد است که «در مقایسه با سویه‌های سری XBB، اساساً EG.5 از فرار ایمنی بیشتری برخوردار است که همین مزیتی برای آن به وجود آورده که بتواند در سراسر جهان گسترش یابد.»

متخصصان و کارشناسان بیماری‌های همه‌گیر اعتقاد دارند که رفتارهای انسان باعث شیوع این ویروس میشود ضمن اینکه بدلیل گرمای هوا و استفاده از کولر خود بخود منجر به گسترش بیماری میشود سفرهای تابستانی نیز که افراد را به خارج از محافل اجتماعی عادی خود هدایت می‌کنند، سبب می‌شود تا ویروس‌ها خود را به قربانیان جدید منتقل کنند. مضافا این که در بسیاری از نقاط ایالات متحده نیز مدرسه‌ها دوباره شروع به کار می‌کنند، و والدین به خوبی می‌دانند که مشق شب تنها چیزی نیست که بچه‌ها با خود از کلاس درس به خانه می‌آورند. 

در واقع این نگرانی بدلیل نزدیک شدن به فصل پاییز نیز بیشتر میشود وطبق صحبتهای قبلی دکترمینو محرز متخصص عفونی نباید  نسبت به عدم وجود ویروس خیالمان را راحت کنیم و اقدامات پیشگیرانه را تمام کنیم. به نظر می‌رسد کووید هم تقریبا چنین شرایطی داشته باشد البته هنوز درباره آینده این بیماری اطلاعاتی نداریم، همچنین او درباره آینده این بیماری پیش بینی کرد که :احتمالا این بیماری نیز به ویروسی تبدیل می‌شود که همیشه وجود دارد و باید در برابرش واکسینه شویم.

EG5-4

واکسن‌های یادآور به روز شده

با این حال، دکتر «آن هان»، دانشیار فوق دکتری بخش اپیدمیولوژی بیماری‌های میکروبی دانشگاه ییل آمریکا باور دارد که دلایلی وجود دارد که می‌توانیم امیدوار باشیم این موج آنقدرها هم بد نیست. وی می‌گوید: «این سویه از پایه بسیار ضعیفی شروع شده و با مصونیت بالای جمعیتی مواجه است که همین امر می‌تواند به وقت شروع عنقریب موج افزایش مبتلایان مفید باشد. با این حال، این که سویه‌های جدید در طول فصل زمستان چه خواهند کرد، هنوز مشخص نیست.»

دکتر «دان باروچ،» ایمن‌شناس و ویروس‌شناس در دانشگاه هاروارد توصیه می‌کند که «بدیهی است که افراد دارای بیماری‌های شدید، همچنان باید به اقدامات احتیاطی خود ادامه دهند.»

دکتر اریک توپول گفت که دوز یادآور واکسن کووید- ۱۹‌ که در پاییز امسال به‌روز خواهد شد، علیه سویه XBB و دیگر سویه‌های در حال شیوع از جمله سویه «ای.جی. ۵ / EG.5» مقاومت خواهد داشت. وی گفت واکسن جدید به‌طور خاص برای افراد مسن و کسانی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند مهم است؛ چرا که این افراد دیگر آنتی‌بادی‌های موثر مونوکلونال در مواقع تشدید دوباره کووید-۱۹ را ندارند.

هشدار در مورد شیوع مجدد کرونا در ایران

همزمان با گسترش ابتلای افراد به کرونا در بعضی کشورها، در ایران نیز هشدارهایی در مورد افزایش ابتلا به کرونا شنیده می‌شود. از جمله برخی پزشکان با انتشار پیام‌هایی در شبکه‌های اجتماعی نسبت به افزایش مراجعه بیمارانی با علائم شبیه کرونا هشدار می‌دهند.

EG5-2

سویه EG.5 ویروس کرونا هنوز وارد ایران نشده است

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سویه جدید EG.5 به تازگی در کشور انگلیس مشاهده شده که یک سویه نسبتا جدید است که از اختلاط ژنتیکی واریانت‌های  قبلی درست شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرداشخاصی که دارای علایم تنفسی هستند باید احتیاط کنند.

زالی اضافه کرد: کماکان بیماری کرونا خطر جدی جهان تلقی می‌شود و توصیه سازمان جهانی بهداشت بر این است که زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی مقابله با بیماری کرونا جمع نشوند.

پاک آیین (2)_1

امروز نیز سخنگوی وزرات بهداشت پدرام پاک آیین در صحبت های خود اعلام کرد: کشف زیر سویه های جدید کرونا در جهان به معنی شیوع آنها در ایران و سایر کشورها نیست و در ماههای گذشته علاوه بر زیرسویه EG5، زیرسویه های متعدد دیگری هم در جهان کشف شده اند که هیچ یک شیوع نیافته و در ایران نیز شناسایی نشده بودند. سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به این مطلب که در ایران، آزمایش سکانس برای تعیین سویه و زیرسویه به تعداد بالغ بر ۲۰۰مورد در هر ماه به ویژه در مورد مسافران خارجی و در مرزها انجام می شود ،اظهار داشت: زیر سویه EG5 از زمان کشف آن تاکنون در ایران شناسایی نشده است.

وی در پایان گفت: خبر منسوب به یکی از دانشگاه های تهران مبنی بر توصیه به عموم برای ماسک زدن مورد تأیید وزارت بهداشت نیست و فعلا چنین توصیه ای وجود ندارد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها