|
کدخبر: 302052

اهدای سلولهای بنیادی خون ساز در مراکز انتقال خون

مدیر عامل سازمان انتقال خون با بیان اینکه بانک HLA در کشور ما ضعیف است گفت: از قومیت‌های مختلف برای ایجاد این بانک HLA دعوت می‌کنیم چرا که HLA هر قومی متفاوت است.

سلامت اهدای سلولهای بنیادی خون ساز  در مراکز انتقال خون

مصطفی جمالی در خصوص دلایل عقب ماندن کشور در زمینه بانک HLA گفت: دلیل عقب ماندگی این است که به عنوان مدیر عامل سازمان انتقال خون مسئولان را در خصوص اهمیت این موضوع توجیه نکرده‌ام و این در حالی است که با مقداری تخصیص اعتبار می‌توان جان ۷۰۰ کودک که در سال از دنیا می‌روند، را نجات داد.

وی ادامه داد: در کشور‌هایی از جمله آلمان و بسیاری از کشور‌های دیگر برای حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد بیمارانی که نیاز به پیوند سلول‌های بنیادی خون ساز دارند، پیوند انجام می‌شود چرا که به سبب غنی بودن بانک HLA در آن کشور‌ها، دهنده مناسب پیدا می‌شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون ضمن اشاره به اینکه متاسفانه  بانک HLA در کشور ما ضعیف است، افزود: امیدواریم این بانک HLA که به روش NGS کارش را آغاز کرده با حمایت دولت فعالیت خوبی داشته باشد و دغذغه ۲۰ ساله همکاران ما در این خصوص را از بین ببرد.

جمالی در پاسخ به این سوال که داوطلبان اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز به بیماران نیازمند چگونه می‌توانند در  ذخیره HLA سهیم باشند؟ اظهار کرد: نیاز نیست هر فردی HLA خود را بسنجد، ما از افرادی که برای اهدای سلول‌های بنیادی خون ساز داوطلب هستند، دعوت می‌کنیم در مراکز اهدای خون ثبت نام کنند.

وی با بیان اینکه مردم در انجام این کار شرکت می‌کنند و مشکل این بود که این آزمایش گران است و امکان انجامش را نداشتیم، توضیح داد: به امید خدا این بانک HLA که فعالیتش را آغاز کرده به تدریج توسعه پیدا می‌کند و هزینه‌های آن هم بر اساس قولی که داده شده تامین می‌شود، ما از قومیت‌های مختلف برای ایجاد این بانک HLA دعوت می‌کنیم چرا که HLA هر قومی متفاوت است و امیدواریم طی چند سال آینده مقدار HLA اندازه‌ای که مد نظر ما است برسد.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها