|
کدخبر: 302050

جزییات توصیه های طب ایرانی برای جلوگیری از گرمازدگی/ پرهیز از شوک های سرد و غذاهای ادویه دار

رییس اندیشکده پیشرفت و سلامت جزییات توصیه های طب ایرانی برای جلوگیری از گرما زدگی را بیان کرد و گفت: در ماه های گرم نباید از غذاهای ادویه دار استفاده کرد.

احسان میرزایی رئیس دانشکده پیشرفت و سلامت در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، درباره توصیه های طب ایرانی برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان اظهارکرد: در طب ایرانی برای هر فصل تدابیری وجود دارد که برای گرمازدگی در فصل تابستان چند نکته مهم وجود دارد. اولا حکمای ما تاکید دارند که در فصل تابستان نباید از غذایی هایی که طبع گرمی داشته و ادویه دار و غلظت زیادی دارند استفاده شوند که البته افراد دارای طبع گرم نباید از این غذاها استفاده کنند. بنا براین باید غذاهایی که دارای لطافت بیشتری است در فصل تابستان استفاده شود؛ مصرف میوه های خنک مانند طالبی، آلبالو و گیلاس در این فصل خوب است؛ در مجموع ما باید در این فصل مصرف میوه را نسبت به غذا بیشتر کنیم.

 وی ادامه داد: گرم مزاج ها در تابستان میل کمتری به غذا دارد البته با وجود این گرمای زیاد طبیعی است ولی باید سعی کنند که از میوه ها به عنوان جایگزین غذا بهره بیشتری ببرند. یکی دیگر از تدابیر فصل تابستان  استفاده از ماست و دوغ است که جز فرهنگ زیبای ایرانی است؛ آبدوغ و خیار در این فصل برای گرم مزاج ها توصیه می شود؛ توصیه اکید دارم که از خوردن فست و فود پرهیز شود که می تواند باعث حیضه و مسمومیت شود زیرا در این فصل مسمومیت گوارشی و حیضه افزایش می یابد. مصرف میوه جات متناسب با اقلیم و مزاج برای سیستم گوارش مطلوب است.

 

 

میرزایی گفت: توصیه به مصرف آبدوغ خیار و ماست به جای غذا دارم و به هیچ وجه خوردن ماست به همراه غذا را توصیه نمی کنم اما اگر ماست به عنوان غذا با نان مصرف شود می توند از گرمازدگی جلوگیری کند.

رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت عنوان کرد: طبق توصیه طب ایرانی در این گرما زیاد فعلی باید از سرد و گرم کردن بدن و شوک وارد شدن به آن پرهیز کنیم؛ یکی از عوامل  بیماری می تواند شوک وارد کردن ناگهانی به بدن باشد.

وی ادامه داد: به گرم مزاج ها توصیه می کنیم، فاصله بین استحمام های خود را کاهش دهند  و می تواند با آب ولرم و بسیار کوتاه روزی یک مرتبه استحمام کنند، با توجه به گرمای این فصل باید استحمام کوتاه باشد که هم در مصرف آب صرفه جویی شود و هم باعث تحلیل رطوبت بدن می شود.

وی افزود: نکته دیگری که در گرمازدگی باید به آن توجه شود این است که از لباس هایی جنس پلاستیکی دارند کمتر استفاده شده و بیشتر از لباس های نخی و پنبه ای استفاده شود.  

میرزایی تصریح کرد:  مورد دیگری که در این فصل توصیه می شود، مصرف بیشتر مایعات در این فصل است و این سوال مطرح می شود که چه مایعاتی مصرف کنیم که رطوبت بدن را تامین کند؟ مصرف میوه جات هم در یک حدی می توانند این رطوبت را تامین کنند به خصوص میوه های ابدار؛ خربزه برای گرم مزاج ها توصیه نمی شود.

رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت گفت:  مورد دیگری از تدابیرفصل تابستان استفاده از شربت های مثل شربت ذغال اخته، شربت زالزالک، شربت تخم شربتی، شربت آبلیمو، شربت آلبالو و خاکشیر در طب ایرانی  توصیه می شود اما استفاده بی رویه از شربت آبلیمو را برای کسانی بیشتر کار فکری می کنند، توصیه نمی شود.

 

 وی افزود: از طرفی دیگر می تواند استفاده از رب های خنک کننده مثل رب نارنج، رب انار ملس در غذاها برای اطفا حرارت بدن کمک کننده باشد.

 میرزایی با بیان اینکه برا فصل تابستان یک از بهترین زمان ها برای پاکسازی بدن است، عنوان کرد: برای پاکسازی کبد و تولید خون صالح و جلوگیری از گرمازدگی میتوان از کاهو استفاده کرد؛ از سالاد کاهو هم به عنوان یک وعده غذایی می توان استفاده کرد.

 وی با اشاره به فرهنگ ایرانی در استفاده از کاهو سکنجبین در تابستان گفت:به افرادی که دارای مزاج گرم و کبد چرب توصیه می کنیم که از کاهو سکنجبین انابی به عنوان عصرانه استفاده کنند که هم مفرح بوده و هم به خون سازی و به پاکسازی کبدشان کمک می کند.

 رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت درباره اقدامات بعد از ابتلا به گرمازدگی بیان کرد: در گرمازدگی نباید به فرد شوک داد و  یک شیشه اب خنک به روی آن خالی کرد؛ لذا اولین اندامی که باید خنک شود خارج از تنوره است یعنی خارج از سر بدن است و باید در ابتدا دست ها و پاها خنک شوند و وضوگرفتن به صورت مدام می تواند به جلوگیری از گرمازدگی کمک کند و سپس زیر دوش آب ولرم برود نه اب سرد؛ اگر دهانشان تلخ است از تمر هندی  استفاده کنند تا تلخی دهانشان که از حرارت بدن ایجاد شده از بین برود.

 وی ادامه داد: پاکسازی دیگری که می توان در این فصل انجام داد، مصرف انگور رسیده و شیرین به عنوان یکوعده غذایی بدون نان است که علاوه بر پاکسازی می تواند خونساز باشد؛ در مصرف انگور افراد دارای مزاج گرم و آلرژی دار باید مراعات داشته باشند.

  میرزایی با طرح این سوال که در این فصل می توان از انبه استفاده کرد، گفت: سرد مزاج ها می توانند در این فصل از انبه استفاده کنند ولی ممکن است گرم مزاج ها در استفاده از ملون، دست انبو و خربزه اذیت شود.

 رئیس اندیشکده پیشرفت و سلامت در پایان خاطرنشان کرد: نباید در مصرف بستنی، آب یخ و یخ افراط شود زیرا مصرف آنها باعث سنگ کلیه، سنگ مثانه، مشکلات گوارشی، رفلاکس و یبوست می شود همچنین آب خنک برای مدیریت حرارت در این فصل توصیه می شود؛ استفاده از آب یخ، مصرف افراطی بستنی به هیچ وجه توصیه نمی شود زیرا نباید به بدن شوک وارد کنیم.

 میرزایی در باره مصرف غذا در این فصل توصیه کرد: مصرف آش آلو، آش انار، آش دوغ در وعده های غذایی و به عنوان صبحانه می تواند مفید باشد؛ می توان از مربای شاتوت برای افراد دارای کبد چرب، مربای آلو، آلبالو، گیلاس و زرد آلو در وعده صبحانه مصرف کرد.  

 

منبع: برنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها