|
کدخبر: 297919 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

افزایش تمایل به خودکشی در اثر مصرف این ماده خطرناک!

زامبی مثل تمام ماده‌های مخدر فرد را از حالت عادی خارج می‌کند. اتفاق‌های عجیبی در خصوص برخی مصرف کنندگان زامبی رخ داده است که به اختصار در این گزارش به آن اشاره کرده ایم.

سلامت افزایش تمایل به خودکشی در اثر مصرف این ماده خطرناک!

با شنیدن واژه زامبی معمولا به یاد فیلم‌های فانتزی می‌افتیم، موجودات ماوراء طبیعی که فقط در فیلم‌های تخیلی دیده می‌شوند اما زامبی نام دیگر یک نوع مواد مخدر است که مصرف کنندگان آن را دچار علائم و رفتارهایی می‌کند که بی‌شباهت به زامبی نیست! در این گزارش گسترش نیوز به بررسی جزء به جزء این ماده مخدر خطرناک می‌پردازد، با ما همراه باشید.

موادمخدر-زامبی

زامبی چیست؟

یک داروی کشنده در آمریکا با نام «ترانک» یا «ترانک دوپ» توزیع شده است که این ماده مخدر منشاء صنعتی دارد و فرد در اثر مصرف آن رفتاری از خود بروز می‌دهد که بی‌شباهت به زامبی نیست. در ترکیب این ماده مخدر زایلازین و فنتانیل به کار برده شده است که این ماده معمولا مسکنی برای حیوانات عظیم الجسه مثل اسب است!

فلاکا-زامبی

علائم مشترک در مصرف کنندگان ماده مخدر زامبی

تزریق مستقیم زایلازین به خون فرد منجر به زخم‌های بزرگ پوستی باز در فرد می‌شود. اگر این زخم‌ها گسترده شود و درمان نشود حتی امکان دارد در اثر پوسیدگی به قطع عضو هم برسد! در نوع دیگر آن اگر عفونت در فرد مصرف کننده زیاد شود خطر مرگ هم در پی دارد. از دیگر علائم مصرف زایلازین می‌توان به خواب آلودگی، فراموشی، کندی تنفس، ضربان قلب آهسته و فشار خون پایین اشاره کرد. جالب است بدانید که علائم ترک زایلازین نیز بسیار دردناک است و اغلب افراد برای‌عدم تحمل این درد از آن فراری هستند.

زامبی‌ها اولین بار کجا دیده شدند؟

ماده مخدر زایلازین یا زامبی برای اولین بار در بین جوانان کشور آمریکا شایع شد و طی آن در شبکه‌های اجتماعی این طور مخابره شد که افرادی با رفتارهایی شبیه به زامبی‌ها در سطح شهر دیده شده اند. این ماده مخدر به سرعت در اروپا و آمریکا گسترش یافت و منجر به نگرانی بسیاری از سیاستمداران، پزشکان و حتی جامعه‌شناسان شد. به عنوان مثال فردی در بریتانیا در اثر مصرف ماده مخدر زامبی جان خود را از دست داد. گزارش‌ها حاکی از این است که وضعیت بحرانی در دولت انگلیس و آمریکا در پی مصرف ماده مخدر زایلازین یا زامبی اعلام شده است و حتی این بحران در شرق آسیا و چین هم گسترش یافته است به طوریکه دولت چین درصدد اعمال مجازات برای افرادی است که این ماده مخدر خطرناک را وارد چین می‌کنند.

زامبی-چهره

زایلازین یا زامبی پدیده جدیدی نیست

شاید این طور به نظر برسد که این ماده مخدر پدیده نو ظهوری است و مثل تمام مواد مخدرهای صنعتی با ترکیبات جدید به دست متقاضیان آن می‌رسد اما بهتر است بدانید که قبل‌تر از این هم مواد مخدری تحت عنوان زامبی بین مردم شناخته می‌شدند. به عنوان مثال در بازه زمانی اواخر ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ ماده مخدری به سام فلاکا نیز با همین ویژگی‌ها در جهان خبرساز شد. مصرف فلاکا اولین بار در فلوریدا گسترش یافت که بعدها با نام‌های مختلفی نظیر اشک شیطان، ابر نهم، سنگ ریزه و یا صورت زخمی هم شناخته می‌شد. اما در مجموع به ماده مخدر فلاکا اغلب زامبی گفته می‌شد. علائم مشترکی بین فلاکا و زامبی وجود دارد اما بیشترین نشانه‌های مصرف فلاکا در مصرف کنندگان آن افزایش سرخوشی، افزایش میل جنسی و افزایش تمرکز و تحریک بود و در پی مصرف مداوم بروز رفتارهای عجیب هم افزایش می‌یافت. یکی دیگر از علائم مشترک در مصرف کنندگان آن میل به خودکشی بود که در اثر مصرف فلاکا رخ می‌داد.

چند اتفاق وحشتناک درباره مصرف کنندگان ماده مخدر زامبی

همان طور که گفته شده زامبی نیز مثل تمام ماده‌های مخدر فرد را از حالت عادی خارج می‌کند. اتفاق‌های عجیبی در خصوص برخی مصرف کنندگان زامبی رخ داده است که به اختصار چند مورد از آن را مثال می‌زنیم.

فردی به نام کنت کرودر به دلیل توهمات ناشی از مصرف‌ای ماده در خیابان شلوارش را پایین کشیده بود. بعد از دستگیری با حمله به یکی از پلیس‌ها سعی داشت ملزومات همراه او را گرفته و با آن‌ها به او ضربه بزند.

فردی دیگر به اسم دارن موریسون تحت تاثیر مصرف فلاکا متقاعد شده بود که پیرزن ۸۲ساله همسایه‌اش یک شیطان قاتل پوشیده از خون است که قصد کشتن او را دارد. بدین ترتیب او با شکستن در خانه این پیرزن وارد آپارتمان او شده و تا سرحد مرگ او را کتک زده بود. پیرزن به بیمارستان منتقل شد، اما پس از سه ماه درد و رنج به خاطر جراحاتی که برداشته بود درگذشت.

مردی به نام جیمز وست بعد از مصرف این ماده مخدر با این توهم مواجه شد که ۲۵ خودرو او را تعقیب کرده و قصد زیر گرفتن او را دارند. از این رو این مرد به یک پاسگاه پلیس رفته و برای کمک گرفتن از آن‌ها سعی در باز کردن در ورودی داشت که تا حدودی نیز در این امر موفق بود. مصرف فلاکا یا زامبی نه تنها باعث می‌شود که افراد نسبت به دیگران دست به خشونت خیالی بزنند بلکه آن‌ها را وادار به صدمه زدن به خود نیز می‌کند. در واقع مصرف این مواد باعث افسردگی و افکار خودکشی می‌شود.

آیا ماده مخدر زامبی به ایران راه یافته است؟

طبق آخرین گفته‌های علیرضا کاظمی قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شده است که تاکنون موردی از کشف زامبی توسط پلیس و مرکز پژوهش‌ها گزارش نشده است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده «حشیش»، «تریاک»، «آمفتامین» و «کوکائین»؛ پر مصرف‌ترین مخدرها در سطح جهان اعلام شده است. در سطح دنیا بیش از ۲۸۴ میلیون نفر از جمعیت ۱۵ تا ۶۴ساله حداقل یکبار مصرف مواد مخدر را تجربه کرده‌اند و سالیانه ۵۰۰ هزار نفر به دلیل مصرف بیش از حد مواد یا دوز بالا یا ناخالصی‌های موادمخدر جان خود را از دست می‌دهند.

کلام آخر

بیش از هر چیزی قبل از وقوع خطر آگاه‌سازی جامعه بهترین راهکار ممکن است. آموزش در زمینه اطلاع‌رسانی مخاطراتی که در حال گسترش است و بعید هم نیست به چند قدمی شما برسد! بحران جمعی نظیر شیوع ویروس کرونا و امثال آن در یک منطقه نمی‌ماند و به دلیل زندگی جمعی و ارتباط انسانی افراد به سرعت شیوع پیدا می‌کند. مواد مخدر صنعتی نیز چنین وضعیتی دارد. ترکیبات خطرناکی که متاسفانه تمایل مصرف به آن همواره زیاد بوده است و باید به نحوی از گسترش آن جلوگیری شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها