|
کدخبر: 296082

هشدار جدی درباره خطر ابتلا به ام اس در این افراد

بیماری مولتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس، یک بیماری مزمن است که به سیستم عصبی مرکزی حمله کرده و بیماران را دچار مشکلاتی جدی می کند. نتایج تحقیقات جدید نشان می ‌دهد: استرس‌ های روزمره زندگی می‌ تواند این علائم بدتر کند و ارتباط مستقیمی بین ام اس و اضطراب وجود دارد.

داشتن استرس مداوم می تواند شانس ابتلا به ام اس را افزایش دهد. تیمی از  محققان پزشکی میشیگان در مطالعات جدید خود دریافتند عواملی مانند فقر، سوء رفتار در دوران کودکی و بزرگسالی و طلاق می تواند به طور قابل توجهی بر سطح ناتوانی افراد مبتلا به ام اس تأثیر بگذارد.

دکتر تیفانی برالی یکی از پژوهشگران این مطالعه ومدیر بخش ام اس نورو ایمونولوژی و کلینیک چند رشته ای خستگی و خواب در دانشگاه بهداشت میشیگان، در رابطه با یافته های فوق گفت: ام اس علت اصلی ناتوانی غیرتروماتیک در بین جوانان است و تحقیقات بیشتری برای شناسایی این محرک های خارجی ناتوانی مورد نیاز است که می تواند شامل اضطراب و استرس باشد.

برالی در ادامه توضیحاتش افزود: انجام این مطالعات برای گسترش حوزه تحقیقات ام اس و همچنین مراقبت های بالینی، مورد نیاز است. در این میان ارجاع به منابعی مانند حفظ سلامت روان و حمایت عاطفی می تواند به کاهش تاثیر استرس و افزایش رفاه کمک کند.

در این مطالعه، محققان از داده های نظرسنجی بیش از ۷۰۰ فرد مبتلا به ام اس استفاده کردند. به گفته نویسندگان، مطالعات انجام شده بر روی استرس و ام اس که بر کل طول عمر تمرکز ندارند، ممکن است اطلاعات حیاتی را از دست داده یا ارتباط بین عوامل استرس زای دوران کودکی و پیامدهای سلامتی را شناسایی نکنند.

کری پولیک، سرپرست این مطالعه و پژوهشگر دانشگاه میشیگان در رابطه با یافته های فوق، گفت: تجارب نامطلوب دوران کودکی، که ما آن را ACE می ‌نامیم، و سایر عوامل استرس ‌زای دوران کودکی می ‌توانند بر فرآیند های ایمنی، التهابی و رفتاری در طول زندگی تأثیر گذاشته و انعطاف ‌پذیری را در برابر استرس بزرگسالان کاهش دهند.  ما به طور گسترده در تلاش هستیم تا مسیرهای مکانیکی ناشی از خواب، سیگار کشیدن و سلامت روان را بررسی کنیم که از طریق آن عوامل استرس زا ممکن است منجر به بدتر شدن شرایط ام اس شود. این پیامدها شامل طیف گسترده ای از مشکلات از جمله افزایش ناتوانی، درد و خستگی هستند.

 ام اس یک بیماری خودایمنی است که بیش از 2.8 میلیون نفر در جهان به آن مبتلا هستند. این بیماری مغز و نخاع افراد را درگیر می کند که در آن لایه محافظ سلول های عصبی توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می گیرد. شرح کامل این گزارش به صورت آنلاین در آخرین شماره مجله تخصصی Brain and Behavior منتشر شده است.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها