|
کدخبر: 288151 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

معرفی سرطان های مرگبار در مردان / پیشگیری بهتر از درمان است

بیماری‌ها به تقسیم‌بندی زنانه و مردانه جداسازی نمی‌شوند اما آمارها نشان می‌دهد برخی بیماری‌های مرگبار بین مردان بیش از زنان رایج است. در این گزارش به معرفی این بیماری‌ها و علل بروز آن می‌پردازیم.

سلامت معرفی سرطان های مرگبار در مردان / پیشگیری بهتر از درمان است

هفته ملی سلامت مردان ایرانی امسال از ۵ اسفند آغاز شده تا ۱۲ اسفند ادامه دارد. موضوع سلامت برای همه حائز اهمیت است اما شاید برایتان جالب باشد بدانید که میزان توجه مردان به سلامتی، در سراسر دنیا نسبت به زنان کمتر است و شاید این اتفاق به دلیل مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی در برخی کشورها بیشتر احساس شود.

مصرف بیشتر الکل، سیگار و آمار بالا اعتیاد در مردان نسبت به زنان، فعالیت بیشتر مردان در مشاغل پرخطر نسبت زنان و بیشتر از همه بی‌توجهی مردان و مراجعه کمترشان به پزشک در مواقع بیماری و بروز مشکل، آمار مرگ و میر را در مردان بالاتر از زنان نشان می‌دهد.

از نظر روانشناختی نیز زنان نسبت به مردان برون گراتر هستند و مشکلات جسمی و روحی خود را بیشتر ابراز می‌کنند. مردان کمتر پیگیر مسائل مربوط به سلامت‌شان می‌شوند. با نگاهی به سخت‌تر شدن زندگی در جوامع مختلف، مخصوصا کشورهای در حال توسعه که با مشکلات اقتصادی ریشه دار دست به گرییبان هستند، طبیعی است مردان که اغلب سرپرست خانوار نیز به حساب می‌آیند، موارد دیگری را در زندگی نسبت به سلامت خودشان در اولویت بدانند. متاسفانه‌ عدم توجه به سلامت در مردان آنقدر شایع است که اغلب در موارد حاد متوجه بیماری‌های خطرناک می‌شوند و این قطعا یک تهدید هم برای سلامت خودشان و هم سلامت خانواده به حساب می‌آید.

معرفی بیماری‌هایی که مردان را بیشتر از زنان تهدید می‌کند

بیماری‌های سرطان پروستات، سیروز، اختلال مصرف الکل، بیماری پارکینسون، اوتیسم، ملانوما، سرطان کولون یا روده بزرگ، سرطان پانکراس، سرطان کلیه، سرطان دهان، HIV، بیماری پای ورزشکاران، فتق اینگوینال، ALS و سنگ مثانه در مردان بسیار شایع است.

احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردان، از بین هر ۱۰۰ هزار نفر تقریبا ۱۰۱ نفر وجود دارد و این بیماری کشنده بین مردان آمار بالایی دارد. شاید ندانید اما در زنان نیز پروستات به شکل آناتومی زنانه وجود دارد اما این ناحیه خیلی نادر است که دچار سرطان شود. سرطان پروستات اگر به موقع و قبل از پیشرفت تشخیص داده شود، قابل درمان خواهد بود.

بیماری شایع دیگری که در مردان بیشتر دیده می‌شود «سیروز» است. کبد فرد بیمار به سیروز حاوی مقادیر زیادی مواد سمی است و براساس آمار، مبتلایان بیشتر مردان هستند. مصرف زیاد الکل و انواع مواد مخدر و همچنین داروهای غیرمجاز استروئیدی در مردان، دلیل بروز ابتلای بیشتر این بیماری در مردان است.

پارکینسون نیز یکی دیگر از بیماری‌های شایع میان مردان است که اغلب در مبتلایان لرزش غیر قابل کنترل دست دیده می‌شود. آسیب طولانی مدت به مغز در اثر پارکینسون بسیار شایع است و طبق آمار مردان ۱.۵ درصد در مقایسه با زنان بیشتر در خطر ابتلا به این بیماری هستند.

سرطان کولون یا روده بزرگ یک بیماری خطرناک و کشنده در بین مردان است. طبق آمار در کشورهای آفریقایی و آمریکایی، این بیماری در مردان بسیار احتمال ابتلای بالاتری نسیت به زنان دارد. رژیم غذایی ناسالم، مصرف مداوم الکل و کشیدن سیگار از جمله مواردی است که احتمال بروز این بیماری را چند برابر می‌کند. لازم به ذکر است که سرطان روده بزرگ سلول‌های غیر طبیعی و تومورهای بدخیم تشکیل می‌شود و اگر زود تشخیص داده نشود در اثر گسترش به بافت‌های دیگر منجر به مرگ مبتلا می‌شود.

سرطان پانکراس، کلیه و دهان نیز طبق آمار مبتلایان در مردان به مراتب بیشتر از زنان دیده می‌شود. سرطان پانکراس ارتباط بسیار زیادی به میزان مصرف سیگار در فرد دارد و به دلیل آمار بیشتر سیگاری‌ها در بین مردان، احتمال بروز آن بیشتر از زنان است. سرطان کلیه نیز در مردان بیشتر است و در اثر بودن در معرض مواد شیمیایی احتمال ابتلا به آن صعودی می‌شود. وزن غیر طبیعی، دردهای ناگهانی در قسمت پایینی بدن و مشاهده خون در ادرار از علائم شایع ابتلا به این سرطان است و اما سرطان دهان نیز در مردان ۲ برابر زنان است. این سرطان همچون موارد ذکر شده، به دلیل کشیدن سیگار و مصرف نوشیدنی‌های الکلی مشاهده شده است و در مردان به مراتب بیشتر از زنان احتمال ابتلا وجود دارد.

کلام آخر

اهمیت توجه به وضعیت سلامتی در هر سن و جنسیت بر همگان واضح و مبرهن است. کم توجهی به سلامت جسمی و حتی روحی مردان، جدای از مسئله بالا بردن احتمال ابتلا به انواع بیماری در مردان، سلامت روانی خانواده‌ها را به خطر می‌اندازد. شعار «پیشگیری بهتر از درمان است» قطعا در بسیاری از بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها که غالبا بدون علائم هستند، باید سر لوحه سبک زندگی قرار بگیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها