|
کدخبر: 287234

راز افزایش طول عمر با خوردن این سبزی

قارچ دارای ویتامین‌هایی است که بدن در تمام فصول سال خصوصاً در زمستان برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار نیاز دارد و مصرف مدام آن، ویتامین‌های مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

قارچ یکی از سبزیجات محبوب در بین ایرانی‌ها است. این سبزی محبوب برخلاف ظاهر کوچکی که دارد، دارای ویتامین‌هایی است که  موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. در واقع برای معرفی قارچ می‌توان به ضرب المثل قدیمی که می‌گوید فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه اشاره کرد. قارچ دارای ویتامین‌هایی همچون سلنیوم، آهن، کلسیم، ویتامین‌D، ویتامین‌های گروهB، روی، پروتئین و... است که بدن  در تمام فصول سال خصوصاً در زمستان برای تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار نیاز به دریافت آنها دارد. اما نگران نباشید نیازی به خریدن داروهای ویتامین گران قیمت نیست. شما با مصرف مرتب و مداوم این سبزی خوشمزه می‌توانید تمام این ویتامین‌ها را دریافت کنید.

خواص و ویتامین‌های موجود در قارچ

ویتامینD: معمولاً ویتامین D با کمک نور آفتاب در پوست بدن تولید می‌شود. ما انسان‌ها معمولاً در فصل زمستان به علت سردی هوا و بارش برف و باران  تمایل کمتری به خارج شدن از خانه داریم. زمانی هم که از خانه خارج می‌شویم از سر تا پای خود را با لباس‌های ضخیم می‌پوشانیم. برای همین نور آفتاب به ندرت به بدنمان می‌خورد و پوست‌مان این شانس را ندارد که از نور آفتاب استفاده کند. بنابراین ویتامین D  در بدن کم می‌شود. همچنین افرادی که مدت طولانی در تخت هستند و یا بیرون نمی‌روند، غالباً از کمبود ویتامین D رنج می‌برند و این امر به استخوان‌های آنها صدمه می‌زند. این امر در سالمندان بیشتر دیده می‌شود. افراد مسن غالباً به پوکی استخوان مبتلا هستند. آنها بایستی از رژیم غذائی استفاده کنند که دارای ویتامین D است. ویتامین D باعث می‌شود که کلسیم در روده جذب شده و بلافاصله در استخوان‌ها به‌کار رود. مصرف روزی ۲۰۰ گرم قارچ می‌تواند ویتامینDمورد نیاز بدن را تأمین کند.

پروتئین: قارچ‌های خوراکی و تازه حاوی مقادیر فراوانی از پروتئین است. پروتئین موجود در قارچ حدوداً ۲ برابر پروتئین اغلب سبزیجات و سایر حبوبات است.   اسیدهای آمینه که جزء اصلی پروتئین را تشکیل می‌دهند جزو غنی‌ترین پروتئین‌ها محسوب می‌شوند و از لحاظ ارزش غذایی در حد فاصل پروتئین گوشت و پروتئین گیاهی قرار دارند. از طرفی پروتئین قارچ به دلیل داشتن مقادیر فراوان آب و رطوبت نسبت به سبزیجات و حبوبات دیگر بسیار مطبوع و قابل هضم است؛ به طوری که ۹۰ ـ ۷۰ درصد قابلیت هضم پذیری دارد و به طور کلی ارزش بالای پروتئین قارچ و قابلیت هضم پذیری بالای آن باعث شده که مصرف آن برای سالمندان و سالخوردگان بسیار توصیه شود.

ویتامین‌های گروه‌B: برای اینکه تمام مواد مغذی از موادغذایی جذب شوند، نیاز به ویتامین‌های گروه B دارند. قارچ یک دسته از این ویتامین‌هایی است که سوخت و ساز را تامین می‌کند. هر سلول در بدن ما به ویتامین B۲ موجود در قارچ نیاز دارد تا بتواند انرژی کسب کند.  برای اینکه اعصاب انسان زود خسته نشود به ویتامین B۲ نیاز دارند.

بیوتین: وظیفه بیوتین موجود در قارچ این است که در سوخت و ساز بدن انرژی را آماده نگه دارد. اسید فولیک در سوخت و ساز پروتئین و مواد اصلی ژنها نقش مهمی را بازی می‌کند. زنان به طور متوسط ۹۰ درصد مقدار ویتامین B۲ توصیه شده را دارا هستند و به‌ ندرت یک خانم اسید فولیک را به اندازه لازم جذب می‌کند.

بیوفریولید: در قارچ ترکیبی به نام بیوفریولید وجود دارد که از تشکیل مخزن چربی خطرناک در شریان‌ها جلوگیری می‌کند، این ماده از تشکیل کلسترول‌های بد خون (LDL )و اسیدهای چرب در سلول‌ها و خون جلوگیری می‌کند.

عناصر معدنی: عناصر معدنی موجود در قارچ در مقایسه با سبزیجات و میوه‌جات دیگر از کیفیت بهتری برخوردار است، همچنین از نظر کمیت هم در سطح بسیار خوبی قرار دارد. قارچ خوراکی دارای میزان چشم‌گیری پتاسیم، آهن و مس است و قادر است فسفر مورد نیاز بدن را به طور کامل تأمین کند. کلاهک قارچ سرشار از فسفر است.

اسید فولیک: یکی از مهم‌ترین ترکیبات موجود در قارچ که بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد اسید فولیک موجود در آن است. در حال حاضر یکی از مهم‌ترین علت‌های کم خونی در افراد به خصوص در خانم‌های باردار کمبود اسید فولیک است.

قارچ‌های خوراکی به سبب داشتن مقادیر فراوان اسید فولیک از جمله بهترین منابع غذایی برای این دسته از افراد محسوب می‌شود.

خرید قارچ مناسب

لازم به ذکر است حتماً قارچ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و به صورت بسته بندی‌های بهداشتی تهیه فرمایید، هر گونه تغییر رنگ ظاهر قارچ و هرگونه احساس مزه نامطبوع باید مورد توجه قرار گیرد و از مصرف آنها خودداری شود. قارچ‌هایی که تغییر رنگ داده‌اند و کلاهکشان سیاه و یا خاکستری شده از کیفیت خوبی برخوردار نیستند.  قارچ را باید پخته خورد، زیرا قارچ  آلوده به موادی است که فقط با پختن از بین می‌رود اما قارچ‌هایی که در واحدهای صنعتی تولید می‌شوند را می‌توان بدون هیچ مشکلی پس از تمیز کردن مصرف کرد.

فواید مصرف قارچ 

تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد که خوردن قارچ موجب تقویت سیستم ایمنی، افزایش طول عمر، کاهش کلسترول خون و گردش خون در بدن می‌شود. همچنین ویروس‌ها را از بین می‌برد و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. قارچ دارای مقدار زیادی کربوهیدرات و آهن است به همین علت پزشکان به بیماران دیابتی و افرادی که به تقویت دستگاه ایمنی بدن خود اهمیت می‌دهند و کسانی که برنامه خاص غذایی (رژیم) دارند؛ خوردن قارچ را توصیه می‌کنند.

منبع: فارس

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها