|
کدخبر: 287143 سارا سمیع شمس

گفتگوی اختصاصی گسترش نیوز با عضو اتحادیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

خطر ابتلا به سرطان با خوردن این غذاهای ارزان!

رحمانی؛ متخصص تغذیه گفت: یکی از معضلات ترغیب بیشتر افراد به مصرف مواد غذایی ناسالم، ارزان‌تر بودن این غذاها است. ۵۰ تا ۶۰ درصد سرطان‌ها ارتباط مستقیمی با الگوی غذایی ناسالم دارد.

سلامت خطر ابتلا به سرطان با خوردن این غذاهای ارزان!

وقتی واژه اعتیاد را می‌شنویم بیشتر ذهن‌مان به سمت مصرف انواع مخدر سنتی و صنعتی می‌رود. موادی که با مصرف آن جسم و روان از حالت طبیعی خود خارج شده و در دراز مدت آسیب می‌زند و وابستگی ایجاد می‌کند اما جالب است بدانید که برخی خوراکی‌ها نیز وقتی به الگوی غذایی افراد وارد می‌شوند، وابستگی ایجاد می‌کنند. اعتیاد به شیرینی‌ها و غذاهای چرب از آن دسته وابستگی‌ها است که در اثر رژیم غذایی ناسالم وارد سبک زندگی جوامع امروز شد. دنیای امروز به خاطر سرعت زیاد و همچنین در برخی موارد به دلیل مشکلات اقتصادی در اقشار ضعیف جامعه باعث شده است که سبک غذاهای ناسالم و مضر رواج بیشتری نسبت به خوراکی‌های سالم داشته باشد. در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز گفتگویی با خدیجه رحمانی عضو اتحادیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص تغذیه داشت که در ادامه می‌خوانیم.

خدیجه-رحمانی

شکر مصنوعی هم اعتیادآور است

خدیجه رحمانی متخصص علوم تغذیه به خبرنگار گسترش نیوز گفت: بحث اعتیاد به شیرینی‌جات اغلب به مصرف انواع فست فود، شیرینی، شکلات و انواع نوشابه‌ها بر می‌گردد. نوشابه رژیمی با اینکه گفته می‌شود حاوی شکر مصنوعی است اما همان شکر مصنوعی، درجه شیرینی بالاتری دارد و در دراز مدت ایجاد وابستگی می‌کند و اعتیادآور است. شکرهای مصنوعی در مصرف مداوم مخصوصا در کودکان و سالمندان حالت اعتیاد به شیرینی را افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است از مصرف این مواد خودداری شود، چرا که استفاده بی‌رویه از این خوردنی‌ها آثار مخربی را قطعا در پی خواهد داشت.

وی افزود: در کودکان بحث خیلی مهم این است که با مصرف خوراکی‌های حاوی قند مصنوعی، احساس سیری کاذب به وجود می‌آید و این احساس باعث می‌شود از مصرف مواد غذایی اصلی محروم شوند و در ادامه مواد مغذی مورد نیازشان را دریافت نکنند. این اتفاق باعث ایجاد کمبود ریز مغذی‌ها می‌شود و مخصوصا در کودکان که پروتئین‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است، در رشد و تکامل‌شان اختلال ایجاد خواهد شد. تغذیه کودکان از این جهت بیشتر اهمیت دارد چرا که این نسل، آینده سازان نسل‌های بعدی خواهند بود، به همین خاطر تمام رسانه‌ها باید حداکثر تلاش‌شان بر این باشد که تغذیه سالم را ترویج دهند و توصیه کنند.

نوشابه-همبرگر

غذای ناسالم ارزان‌تر و در دسترس‌تر است

این متخصص تغذیه اشاره کرد: یکی از معضلات ترغیب بیشتر افراد به مصرف مواد غذایی ناسالم، ارزان‌تر بودن این غذاها است. در جوامع امروزی به واسطه بروز مشکلات اقتصادی، مواد اصلی از سفره‌ها کاهش پیدا کرده و رفته رفته حذف شده است. مصرف شیر، گوشت، حبوبات و خوشکبار که منبع مفیدی از ریز مغذی‌های هستند، متاسفانه از خوراکی‌های اصلی خانوار حذف شده است و این هم باز نقش موثری در کمبود مواد مغذی خواهد داشت.

وی در ادامه گفت: باید برنامه‌ریزان تلاش خودشان را برای دسترسی عامه مردم به مصرف مواد غذایی مفید داشته باشند و به عبارتی امنیت غذایی باید در جامعه برقرار باشد. امنیت غذایی یعنی دسترسی آحاد مردم به مواد غذایی سالم و ایمن که این ۲ کلمه مفاهیم عمیقی را در بحث سلامت جمعی به عهده دارد. بنابراین باید تلاش بر این سمت باشد که این محدودیت و چالش برطرف شود.

افزایش انواع بیماری‌ها در اثر مصرف غذاهای شیرین و چرب

رحمانی خاطرنشان کرد: در بخشی با معضل اقتصادی روبرو هستیم و بخش دوم این است که غذاهای ناسالم متاسفانه جذابیت ظاهری و طعمی برای مصرف کنندگان دارند. متاسفانه اغلب افزودنی‌ها به خصوص در کودکان منجر به بروز عوارض زیادی مثل آلرژی‌ها و آسم می‌شود. البته لازم به ذکر است که مصرف هر از گاهی این خوراکی‌ها شاید ایرادی نداشته باشد اما اگر به مصرف روتین تبدیل شود مثلا هفته‌ای ۲ بار در برنامه غذایی افراد قرار بگیرد، با آسیب‌های جبران ناپذیری مثل ابتلا به دیابت روبرو خواهد شد.

این متخصص تغذیه در پایان به گسترش نیوز گفت: عوارض عمده‌ای که مصرف افراطی شیرینی‌جات و چربی‌های مضر بر بدن دارد در اکثر موارد ایجاد اضافه وزن و چاقی است. عارضه چاقی به تنهایی منجر به بروز بیماری‌های زیادی می‌شود. بیماری‌هایی نظیر دیابت، قلبی و عروقی و بروز برخی از سرطان‌ها به خصوص سرطان دستگاه گوارش، سرطان رحم و سرطان سینه ارتباط مستقیمی با مصرف مواد غذایی ناسالم دارد. به طور کلی ۵۰ تا ۶۰ درصد سرطان‌ها ارتباط مستقیمی با الگوی غذایی ناسالم دارد. بر همین اساس باید توجه زیادی به بحث سلامت غذایی جامعه هم از جهت سیاست گذاران و برنامه‌ریزان غذا و تغذیه و هم از جهت مجریان آن صورت بگیرد. طبیعتا افزایش آگاهی‌های عمومی تاثیر گسترده‌ای در پرورش نسل سالم‌تر در آینده خواهد داشت.

  • ایرانی ارسالی در

    وقتی گرانی افسارگسیخته در جامعه رونق پیدا کند اقلام تغذیه خودبخود حذف یا ضعیف می‌شود و اقلام غذایی ناسالم فسفودی و سایر موارد جایگزین می‌شود که ریشه اکثر بیماری‌ها است. فقر اقتصادی شروع معضلات اجتماعی و بیماری

  • ناشناس ارسالی در

    مردم حسرت اون غذای ارزون دارن بااین گرون ی کجاین شما...

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها