|
کدخبر: 285793

افسردگی در کمین این افراد / زخم معده را جدی بگیرید

مطالعه جدیدی که در مجله "Nature Communications" منتشر شده است، وجود ارتباط ژنتیکی احتمالی بین زخم معده و افسردگی را نشان می‌دهد. محققان استرالیایی در مطالعه اخیرشان نشان دادند که یک رابطه ژنتیکی بین استعداد ابتلا به بیماری زخم معده و اختلالات روانپزشکی مانند افسردگی عمده وجود دارد.

هلیکوباکتر پایلوری(Helicobacter pylori) نوعی باکتری بسیار شایع است که در دستگاه گوارش فوقانی حدود ۵۰ درصد افراد قرار دارد. این باکتری‌ها در اوایل دهه ۱۹۸۰ مورد توجه قرار گرفتند و در آن زمان دانشمندان فهمیدند آنها ارتباط مستقیمی با ایجاد زخم معده دارند. نتایج این یافته‌ها منجر به درمان دارویی برای این بیماری شد.

اخیرا "یدا وو"(Yeda Wu)، از موسسه زیست‌شناسی مولکولی دانشگاه کوئینزلند علاقه داشت تا دریابد که چه عواملی در شروع بیماری زخم معده موثر هستند.

وو گفت: به عنوان یک دانشجوی پزشکی متوجه شدم که چگونه علائم گوارشی برخی بیماران پس از روان درمانی یا درمان توسط روانپزشک بهبود می‌یابد.

بنابراین وو و همکارانش تصمیم گرفتند تا یک مطالعه بزرگ مرتبط با ژنوم را انجام دهند و به دنبال الگوهای حساسیت ژنتیکی به بیماری زخم معده باشند. در این مطالعه داده‌های بیش از ۴۵۰ هزار نفر مورد مطالعه قرار گرفت و هشت تنوع ژنتیکی مرتبط با ایجاد زخم یافت شد.

با استفاده از شکلی از تجزیه و تحلیل آماری به نام "انتخاب تصادفی مندلی"(Mendelian randomization) محققان رابطه دو طرفه احتمالی بین افسردگی عمده و بیماری زخم معده را کشف کردند.

اگرچه برای درک بهتر این رابطه مطالعه بیشتری لازم است اما این مطالعه نشان می‌دهد پزشکان باید علائم روانشناختی را هنگام معالجه بیماران مبتلا به زخم معده در نظر بگیرند.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر