|
کدخبر: 278159

علائم هشدار درباره بیماری قلبی

بر اساس یک مطالعه جدید، درد قفسه سینه و تنگی نفس ممکن است هشدارهای مشخصی در مورد مشکلات قلبی آینده در طی ۳۰ سال باشند.

محققان با استفاده از داده های سه دهه، ارتباط بین درد قفسه سینه، تنگی نفس و چندین مشکل قلبی عروقی را بررسی کردند. درد قفسه سینه و تنگی نفس عمدتاً با حمله قلبی آینده، فیبریلاسیون دهلیزی (نوعی ضربان قلب نامنظم) و نارسایی قلبی (زمانی که قلب به خوبی پمپاژ نمی‌کند) مرتبط بود. سکته کمترین ارتباط را با علائم قفسه سینه داشت.

درد قفسه سینه به شدت با حمله قلبی در آینده مرتبط بود، در حالی که تنگی نفس با حمله قلبی و نارسایی قلبی در آینده ارتباط نزدیکی داشت. به نظر می رسد داشتن هر دو علامت، با افزایش خطر همراه است.

دکتر «کونیهیرو ماتسوشیتا»، نویسنده ارشد این مطالعه از دانشکده بلومبرگ، گفت: «یافته‌ها نشان می‌دهد که باید هم درد قفسه سینه و هم تنگی نفس را به‌عنوان نشانه‌های هشداردهنده، و نه فقط یک بحران فوری، بلکه مشکلات طولانی‌مدت در نظر گرفت.»

حتی علائم خفیف قفسه سینه با خطر طولانی مدت مشکلات قلبی مرتبط بود، اگرچه کمتر از علائم متوسط تا شدید بود.

این مطالعه شامل بیش از ۱۳۰۰۰ نفر بدون بیماری قلبی عروقی قبلی با میانگین سنی ۵۴ سال بود.

پس از ارزیابی سوابق بیماران و استفاده از مقیاس های درجه بندی استاندارد برای درد قفسه سینه و تنگی نفس، محققان خطرات حمله قلبی، نارسایی قلبی، فیبریلاسیون دهلیزی و سکته مغزی را در دهه های آینده ارزیابی کردند.

افرادی که کمترین شدت درد قفسه سینه را تجربه کرده بودند، در مقایسه با افرادی که هیچ درد قفسه سینه ای را گزارش نکرده بودند، در ۳۰ سال آینده ۲۱ درصد بیشتر با احتمال بروز حمله قلبی روبرو بودند. خطر حمله قلبی در افرادی که بیشترین میزان درد قفسه سینه را داشتند در مقایسه با کسانی که درد قفسه سینه نداشتند، ۸۳ درصد بیشتر بود.

افرادی که کمترین میزان تنگی نفس را گزارش کردند، در مقایسه با افرادی که هیچ مشکل تنفسی نداشتند، در ۳۰ سال آینده ۳۰ درصد با احتمال بیشتر حمله قلبی روبرو بودند. افرادی که دارای بیشترین میزان تنگی نفس بودند بیش از دو برابر بیشتر در معرض حمله قلبی بودند.

افرادی که بیشترین میزان درد قفسه سینه و تنگی نفس را داشتند، بیش از ۲/۲ برابر بیشتر از افرادی که مشکلی نداشتند، در معرض حمله قلبی بودند. آنها همچنین بیش از دو برابر بیشتر در معرض فیبریلاسیون دهلیزی یا نارسایی قلبی و ۸۵ درصد بیشتر در معرض سکته بودند.

هم درد قفسه سینه و هم تنگی نفس می توانند نشانه حمله قلبی باشند، مردم نباید در تماس با اورژانس در صورت بروز این علائم تردید کنند.

منبع: مهر

ارسال نظر