|
کدخبر: 306647 شبنم درخشان

اختصاصی گسترش نیوز

بخور نخورها در زمان سرماخوردگی/با این روش آنفولانزا را شکست بدهید

آنفولانزا و سرماخوردگی دو بیماری ویروسی هستند که هرساله سوغاتی پاییز خواهند بود.طبق آخرین مطالعات علمی آنفولانزا درمان انتی بیوتیک ندارد و با سبک زندگی سالم و فرصت به بدن برای ترمیم مجدد سلامت بازخواهد گشت. در اینجا به شما پیشنهاد می‌کنیم با دنبال کردن این مقاله سبک زندگی سالم‌تری داشته باشید و از ابتلا به بیماری‌های مختص سرما در امان بمانیم . اگر دچار گرفتگی گلو و احتقان بینی شدید توصیه ما این است که یک لیوان آب جوش با مقداری عسل و عصاره لیموی تازه را به‌صورت ناشتا مصرف کنید.

سبک زندگی بخور نخورها در زمان سرماخوردگی/با این روش آنفولانزا را شکست بدهید

با دنبال کردن ۷ شیوه سالم در سبک زندگی می‌توان از ابتلا به این بیماری‌های ویروسی در امان بود که این روش‌ها شامل موارد زیر است:کاهش مصرف قند، استنشاق هوای تازه، ورزش منظم،چرت زدن روزانه، نوشیدن چای ، دریافت کافی پروتئین و ویتامین، شستن کافی دست‌ها، گل‌گاوزبان با لیموعمانی ،هم سبب بهتر رنگ دادن می‌شود و هم معطر می‌کند و هم این‌که خاصیت آرام‌بخشی آن چند برابر می‌شود.چون گل‌گاوزبان گرم و مرطوب است و باید با استفاده از لیموعمانی از خاصیت گرم بودن آن کم کرد. همچنین این دم‌نوش مناسب سرماخوردگی است.

پاییز

غذا‌هایی که به ریکاوری آنفولانزا کمک می‌کنند، شامل موارد زیر می‌باشند:

- سوپ مرغ

مطالعات نشان می‌دهد که مواد تشکیل‌دهنده سوپ مرغ باعث مبارزه با التهاب می‌شود و پاسخ‌های التهابی به بیماری را کاهش می‌دهد، سوپ مرغ همچنین راه بینی و گلو را باز می‌کند و فرد راحت‌تر نفس می‌کشد.

سوپ‌های دیگر نیز مثل سوپ سبزی‌ها اثرات مشابه برای فرد دارد که سوپ‌ها علاوه بر مقوی بودن، راحت هضم می‌شوند و می‌توان به‌راحتی آن را آماده کرد و همچنین حاوی آب هستند که آب‌رسانی به بدن را افزایش می‌دهند.

- سیر

سیر همچنین دارای خواص ضد ویروس و ضد باکتری هستند، این ماده به فرد کمک می‌کند تا سیستم ایمنی خود را بهبود ببخشد و با عفونت‌هایی مثل آنفولانزا و سرماخوردگی مبارزه کند.

این ماده در طی آزمایشی روی ۱۴۶ بیمار به مدت سه ماه تست شده و نتیجه نشان داده که سیر می‌تواند سرماخوردگی و آنفولانزا را در مدت کوتاهی بهبود ببخشد.

- غذا‌های حاوی ویتامین c

میوه‌ها و سبزیجات حاوی ویتامین c می‌توانند سیستم ایمنی شما را تقویت کنند، سطح بالای ویتامین c را می‌توان در مواد غذایی زیر یافت:- فلفل تند یا شیرین به هر رنگی- آب پرتقال یا نارنج- گریپ فروت- کیوی- مرکباتی مثل لیمو- تمشک آبی، قرمز و بنفش- انگور بنفش یا قرمز- بروکلی خام- سبزیجات برگ دار و خام

بسیاری از میوه‌های حاوی ویتامین c، منبع عالی از فلاوونید‌ها هستند که فواید زیادی برای سلامتی فرد دارند، به طور مثال فلاوونید‌ها خطر ابتلا به مشکلات و عفونت‌های تنفسی را پایین می‌آورد.

مصرف آب پرتغال

- زنجبیل

زنجبیل باعث از بین بردن حالاتی مثل حالت تهوع در آنفولانزا می‌شود، خواص زنجبیل باعث بهبود سیستم گوارشی می‌شود. این ماده برای از بین بردن استفراغ در دوران بارداری نیز مؤثر است.

می‌توانید پودر زنجبیل را به مقدار بسیار کم به وعده‌های غذایی خود اضافه کنید و همچنین آن را در آب داغ، عسل و لیمو بریزید و یک چای گیاهی درست کنید.

سرماخوزردگی

- سبزیجات

سبزیجات حاوی میزان زیادی فیبر هستند که گوارش را بهبود می‌بخشد و سبزیجات همچنین حاوی مواد مغذی از جمله موارد زیر می‌باشند:- ویتامین c- آهن- فولیک اسید

این مواد نقش مهمی را در بهبود عملکرد سیستم ایمنی ایفا می‌کنند و همچنین خواص ضد باکتری و ضد التهابی دارند که بدن را سریع‌تر بهبود خواهند بخشید.

مصرف سبزیجات

- جو دوسر

جو دوسر نیز منبع غنی از فیبر است که فیبر موجود در این ماده غذایی حاوی باکتری‌های مفید است.

مصرف موز همراه با جو می‌تواند فیبر و ویتامین‌هایی مثل پتاسیم را در بدن افزایش دهد.

همچنین برای افرادی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفولانزا هستند، مناسب است، زیرا می‌تواند تب، اسهال و استفراغ را از بین ببرد.

- غذا‌های بی مزه

آنفولانزا باعث حالت تهوع می‌شود و غذا‌ها را از نظر فرد بی مزه می‌کند. غذا‌هایی که خودشان بی مزه هستند، مثل نان تست یا برنج قهوه‌ای راحت‌تر مصرف می‌شوند.

ترکیب کردن این دو ماده با سوپ و وعده‌های غذایی تضمین می‌کند که بدن شما مواد معدنی و ویتامین را به اندازه کافی داشته باشد.

سرماخوردگی22

- ماست

ماست حاوی باکتری زنده است که به فرد کمک می‌کند تا با آنفولانزا مبارزه کند. ماست همچنین منبع غنی از پروتئین است و البته باید به این نکته توجه کرد که بعضی از افراد با مصرف لبنیات دچار افزایش خلط می‌شوند که علائم آنفولانزا را در آن‌ها تشدید می‌کند و باید از آن دوری کنند.

درمان آنفولانزا

- مایعات

مرطوب نگه‌داشتن بدن جزء مهم‌ترین چیز‌هایی است که فرد می‌تواند در مبارزه با آنفولانزا انجام دهد که مایعات زیر در این شرایط کمک‌کننده خواهند بود:

- آب: کلیه‌ها از آب استفاده می‌کنند تا مواد اضافی بدن را بیرون بریزند که نوشیدن آب به‌اندازه کافی باعث افزایش سرعت ریکاوری در فرد می‌شود.

- آب نارگیل: آب نارگیل حاوی پتاسیم، سدیم و کلرید است. نوشیدن آب نارگیل به فرد کمک می‌کند تا بتواند الکترولیت‌ها را بدن را که با عرق کردن، استفراغ و اسهال از بین رفته است، جبران کند.

- آب گرم با عسل، لیمو و زنجبیل:زنجبیل موجود در این نوشیدنی باعث کاهش حالت تهوع در فرد می‌شود.

لبنیات

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که مصرف لبنیات باعث افزایش هیستامین شده و علائم سرماخوردگی و آنفلوانزا را تشدید می‌کند، اما برخی از بیماران اعتقاددارند که مصرف شیر گرم به‌خصوص همراه باکمی عسل باعث تسکین علائم بیماری در آن‌ها می‌شود. همچنین مصرف نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه‌های کافئین، نوشیدنی‌های الکلی و نوشیدنی‌های حاوی شکر باعث تشدید این بیماری می‌شوند.

سرماخوردگی33

دم‌نوش‌های گیاهی

برخی از دم‌نوش‌های گیاهی خواص درمانی خاص دارند. به‌عنوان‌مثال جوشانده نعناع یا پونه و یا عصاره رز ماری عوارض تنفسی به‌ویژه سرفه را کاهش می‌دهد و جوشانده گل‌گاوزبان در کاهش تب مؤثر است. چای زنجبیل به علت طبع گرم و خاصیت ضدمیکروبی آن تأثیر بسیار مطلوبی در درمان سرماخوردگی وآنفولانزا دارد.

ادویه‌ها

در زمان بیماری در مصرف ادویه‌ها کمی دقت کنید. مصرف برخی ادویه‌ها به خصوص ادویه‌های تند می‌توانند باعث تحریک سرفه شوند، پس تا پایان دوره بیماری خود بهتر است از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. اما در صورت عدم تحریک سرفه، از فلفل به دلیل طبع گرم آن برای بهبود آنفلوانزا می‌توانید در پخت غذا‌ها استفاده کنید. مصرف سیر نیز موجب تقویت سیستم ایمنی می‌شود و زردچوبه اثر ضدمیکروبی دارد.

آیا مصرف مکمل ضرورتی دارد؟

شرکت‌های سازنده مکمل ادعا می‌کنند که بسیاری از مکمل‌ها به ویژه مکمل‌های ویتامین‌های گروه B و ویتامین‌های A، C، E، D، اسیدفولیک و پانتوتنیک اسید و همچنین مواد معدنی مثل روی، مس و سلنیوم موجب کاهش بروز آنفلوانزا می‌شوند. اما حقیقت این است که اثر قابل توجه تنها در مورد ویتامین C و روی مشاهده شده است. به‌هرحال مصرف مکمل باید با توصیه پزشک همراه باشد. منابع غذایی خود منبع غنی از این ویتامین‌ها هستند.

غذا‌هایی که باید از آن‌ها دوری کنیم:

غذا‌های فرآوری شده: این غذا‌ها حاوی نمک بالا هستند که آب بدن و قند را می‌گیرند و همین امر باعث افزایش التهاب می‌شود. غذا‌های چرب: این غذا‌ها سرعت هضم را کاهش می‌دهد.

لبنیات: لاکتوز موجود در لبنیات، هضم سختی دارد که اگر فرد حالت تهوع شدیدی داشته باشد و با مصرف لبنیات، خلط بیشتری تولید کند، نباید از آن استفاده کند.

 غذا‌های سفت: غذا‌های بیش‌ازحد سفت و برشته با لبه‌های تیز می‌تواند گلوی فرد را خراش دهد و سوزش آن را تشدید کند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها