|
کدخبر: 302266

احتیاط، با تزریق این دارو کبد خود را ازدست خواهید داد!

مشیری گفت: مصرف داروهای ویتامینی برای افرادی که تغذیه خوب، سالم و متنوع دارند ضرورتی ندارد. متاسفانه از آنجایی که اختلالات کبدی علائم خاصی در مراحل ابتدایی ندارند، زمانی فرد متوجه مشکل خود می‌شود که بیماری پیشرفت کرده است؛ یکی از بهترین راه‌های تضمین سلامت کبد، داشتن سبک زندگی سالم و پرتحرک است.

سبک زندگی احتیاط، با تزریق این دارو کبد خود را ازدست خواهید داد!

نوروبیون‌ها Neurobion مکمل‌هایی هستند که حاوی ویتامین‌های گروه ب می‌باشند. آمپول نوروبیون از ویتامین‌های ب12، ب6 و ب1 تشکیل شده است و در بین مردم ایران به نام "آمپول تقویتی" معروف است.به طور معمول در میان مردم که دچار ضعف جسمانی و لاغری هستند توصیه میشود.

همانطور که مطلع هستیم ویتامین های گروه ب درسوخت وساز بدن و عملکرد موثر هورمون ها نقش بسزایی دارد. غذاهایی مانند گوشت گاو، محصولات لبنی و ماهی، غنی از این ویتامین است.

اما مسئله نگران کننده که تهدیدی برای کبد و سایر اندام های حیاتی محسوب میشود مصرف مداوم و همیشگی این دارو است.  

نوربیون

اکثر افراد از طریق غذاهایی که می خورند، به اندازه کافی ویتامین ب دریافت می‌کنند. با این حال کمبود ویتامین ب در برخی افراد، بیشتر مشاهده می‌شود. این کمبود ویتامین شدید، شامل کسانی است که:

بیشتر از 50 سال سن دارند-باردار هستند-گیاهخوار هستند-داروهای خاصی مثل متفورمین و اسید فولیک مصرف می‌کنند.

عوارض جانبی

- ویتامین‌های گروه ب، جزو ویتامین‌های محلول در آب می‌باشند و بدن به راحتی قادر است مازاد آن را از طریق ادرار دفع کند و به همین جهت معمولا با تزریق آمپول نوروبیون، عوارض خاصی پدید نمی آید. فقط ممکن است بعد از تزریق آمپول نوروبیون، رنگ ادرار برای مدتی به زرد فسفری تغییر کند که نشان از دفع مقدار مازاد ویتامین‌های ب می‌باشد.

گاهی اوقات با مصرف آمپول نوروبیون، عوارض مختصری مشاهده می شود؛ از جمله:

- خارش پوست، آلرژی‌های پوستی، کهیر، احساس ضعف، اضطراب

- آمپول‌ها حاوی مواد نگهدارنده از قبیل فلزات سمی مانند آلومینیوم و جیوه می‌باشند که برای بدن مضر است. البته تزریق محدود آمپول نوروبیون و با تجویز پزشک، اصولا مشکلی ایجاد نمی‌کند اما نباید به شکل مستمر از آن استفاده شود.

در صورت مصرف دوز بالاتر از این آمپول، ممکن است عوارض زیر رخ دهد:

- اسهال، ادرار بیش از حد، آسیب عصبی، سردرد، درد شکم، خارش، احساس خواب آلودگی

عوارض جانبی نادر از مصرف آمپول نوروبیون:

- خونریزی معده یا روده، تعریق بیش از حد، احساس گرما، التهاب پوست، خارش، مشکلات عصبی، احساس ضعف

امپول

عضو انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران گفت: مصرف آمپول نوروبیون که طی سالهای اخیر رواج غیرقابل تصوری پیدا کرده می‌تواند به عارضه کبد چرب غیرالکلی و در نهایت نارسایی کبدی منجر شود.

دکتر فرناز مشیری افزود:برخی ویتامین‌های پیچیده در میان خانواده "ب" نیز بر عملکرد کبد تاثیر می‌گذارند و برخلاف سایر ویتامین‌های محلول در آب، کبد می‌تواند ویتامین "ب" دوازده را همانند ویتامین های محلول در چربی برای استفاده‌های بعدی خود تا چندین سال ذخیره کند.

مشیری یادآور شد: اگرچه ویتامین های گروه "ب" احساس خوبی از نظر رفع خستگی و راحتی اعصاب ایجاد میکند و نتیجه مصرف آن خوشایند است ولی باید ابتدا مطمئن شد که بدن به آن نیاز دارد یا خیر، چون مازاد بر نیاز این ویتامین از طریق کلیه ها دفع خواهد شد در غیر اینصورت نباید بطور مکرر آمپول "نوروبیون" تزریق کنیم.

عضو انجمن متخصصین زنان ایران با هشدار به آن دسته افرادیکه بطور هفتگی یا ماهانه از این آمپول مکرر استفاده می کنند، تاکید کرد: ویتامین "ب" دوازده در کبد ذخیره خواهد شد و یکی از علل شیوع کبد چرب غیر الکلی در کشور، همین مصرف سرخود و نا بجای نوروبیون است.

این فلوشیپ لاپاراسکوپی و جراحی زیبایی زنان گفت: توصیه می کنم بجای آمپول نوروبیون، فقط از قرص یا آمپول "ب" کمپلکس که فاقد ویتامین "ب" دوازده است استفاده شود.

کبد چرب

کبد چرب چیست؟

بیماری‌های کبد انواع متعددی داشته و هرکدام به‌نوعی به این اندام حیاتی آسیب وارد می‌کنند. کبد چرب یکی از شایع‌ترین بیماری های کبد است که به دلیل تجمع چربی در آن ایجاد می‌شود. کبد چرب که با نام استئاتوز کبدی نیز شناخته می‌شود، زمانی اتفاق میفتد که چربی در کبد تجمع پیدا کند.

وجود مقدار کمی چربی در این اندام طبیعی است. اما تجمع بیش از حد آن می‌تواند به یک مشکل اساسی تبدیل شود. اگر بیش از ۵ تا ۱۰ درصد از وزن کبد شما چربی است احتمالا به این بیماری مبتلا هستید. کبد دومین ارگان بزرگ بدن است. این عضو، به فرآوری مواد غذایی کمک می‌کند و مواد مضر خون را فیلتر می‌کند. گاهی این بیماری را بیماری خاموش کبدی می‌نامند، به این دلیل که می‌تواند بدون ایجاد علائم رخ دهد

جگر چرب هنگامی ایجاد می‌شود که بدن چربی زیادی تولید کند، یا به اندازه کافی چربی را دفع نکند. چربی اضافی در سلول‌های کبدی ذخیره می‌شود. در آنجا تجمع می‌یابد و باعث ایجاد این بیماری می‌شود. این تجمع چربی می‌تواند در اثر موارد مختلفی ایجاد شود، مانند:

نوشیدن بیش از حد الکل-چاقی-تجمع بیش از حد چربی در اطراف شکم (چاقی شکمی)-قند خون بالا-کلسترول بالا-تری گلیسیرید بالا-سندرم متابولیک-مقاومت به انسولین-دیابت نوع ۲-کم کاری تیروئید-کاهش عملکرد هیپوفیز (کم کاری هیپوفیز)-سندرم تخمدان پلی کیستیک-مقادیر بالای چربی در خون، به ویژه تری گلیسیرید-کاهش وزن سریع -برخی از انواع عفونت‌ها مانند هپاتیت C و اچ آی وی (HIV)-کمبود آلفا ۱ آنتی تریپسین

عوارض جانبی برخی از داروها مانند متوترکسات، تاموکسیفن، آمیودارون و داروهای ضدتشنج و ضد صرع، کورتون، استامینوفن (مصرف طولانی مدت) و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها

بای پس معده-بارداری-قرار گرفتن در معرض سموم خاص-ژنتیک و وجود سابقه خانوادگی-بیماری التهابی روده (IBS)-مصرف زیاد کربوهیدرات-مصرف نوشیدنی‌های قندی

سخن پایانی

کبد به‌ عنوان عضو تصفیه‌کننده بدن محسوب می‌شود. یک کبد کاملا سالم می‌تواند ۱۰۰ درصد باکتری‌ها را از بدن دفع کند. اما در عصر امروز ما با مصرف غذاهای چرب، الکل و البته ورزش نکردن باعث ایجاد اختلال در عملکرد طبیعی کبد شده‌ایم. بیماری کبد چرب یکی از شایع‌ترین مشکلات کبدی در سراسر جهان محسوب می‌شود. برای درمان کبد چرب باید سبک زندگی و تغذیه خود را تغییر دهید. ورزش مداوم یکی از بهترین راه‌های درمانی است. با کمال تعجب باید بگوییم که برخی ویتامین‌ها نیز می‌توانند برای کبد ایجاد اختلال کنند. ویتامین‌های محلول در چربی، ویتامین های مضر برای کبد چرب محسوب می‌شوند. چراکه میزان اضافی این ویتامین‌ها در کبد ذخیره می‌شوند و اگر از مکمل‌های حاوی آن‌ها بیش از نیاز بدن استفاده کنید حتما با مشکل کبدی روبرو خواهید شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها