|
کدخبر: 267516

درمان بوی بد دهان با روش های خانگی

سبک زندگی درمان بوی بد دهان با روش های خانگی

بد بویی دهان و تنفس بد بو یک نوع بیماری محسوب می شود و علاوه بر کاهش اعتماد به نفس فرد، موجب تاثیرات ناخوشایندی در مراودات اجتماعی خواهد شد. تا حدی که ممکن است در برخی شرایط فرد از حضور در اجتماعات و نزدیک شدن به افراد خودداری کند. نام پزشکی بیماری تنفس بد بو، هالیتوز (Halitosis) می باشد. با این که این بیماری موجب درد و یا سایر مشکلات جدی نمی شود، اما به اندازه کافی بر کیفیت زندگی افرادی که دچار این مشکل هستند تاثیر منفی می گذارد.

عوامل شایع بوی بد دهان

در دهان انواع مختلفی از باکتری ها موجود می باشد که به واسطه تجزیه پروتئین به اسیدهای آمینه تشکیل شده اند. این عامل یکی از دلایل اصلی و مستقیم بوی بد دهان می باشد. شایع ترین علل بوی بد دهان عبارتند از:

خشکی دهان

این مشکل با کمبود بزاق دهان ایجاد می شود. پیشنهاد می شود برای جلوگیری از خشکی دهان به مقدار زیادی آب بنوشید.

بیماری لثه

عفونت های ناشی از باکتری های موجود در دهان، منجر به خرابی لثه شده و در نهایت باعث بروز بوی بد دهان می شود.

پوسیدگی دندان ها

باقی ماندن بقایای غذا بر روی دندان ها و زبان و به دنبال آن تجمع باکتری ها بر روی دندان موجب خرابی و پوسیدگی آن شده و در نهایت باعث بروز بوی بد دهان می شوند.

مصرف برخی از داروها

استفاده از برخی داروها مانند داروی ضد حساسیت و ضد افسردگی می تواند باعث بروز این مشکل شود.

مصرف غذاهای خاص

استفاده از برخی غذاهای خاص  که دارای گوگرد هستند، مانند سیر و پیاز موجب بوی بد دهان می شوند.

برخی دیگر از دلایل بوی بد دهان عبارت است از:

  • بیماری دیابت
  • عفونت ریه
  • مشکلات گوارشی
  • مصرف الکل، سیگار و تنباکو
  • بازگشت اسید به مری
  • وجود کربوهیدرات کم رژیم غذایی 
  • مسواک زدن به روش نادرست (روش صحیح مسواک زدن)

درمان بوی بد دهان با روش های خانگی

تا به حال روش های طبیعی مفید و کاربردی زیادی برای درمان بوی بد دهان شناخته شده است. در ادامه به معرفی برخی از این راهکارها به جهت رفع بوی بد دهان می پردازیم، که می توانید در خانه به راحتی از آن ها استفاده کرده و بوی بد دهان خود را از بین ببرید.

غرغره با سرکه سیب

این ماده تعادل PH دهان را به حالت طبیعی بازمی گرداند. این روش درمانی بهتر است هنگام صبح و شب قبل از خواب انجام شود، به صورتی که 1 لیوان آب سرد را با 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کرده و به مدت 3 الی 5 دقیقه غرغره کنید، سپس دهانتان را شست و شو دهید.

جویدن آدامس بدون قند

این روش با تقویت و حفظ جریان سالم بزاق در دهان و گلو، تنفس بد بو (هالیتوز) را درمان می کند.

استفاده از روغن نارگیل

روغن نارگیل دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است. هر روز به مدت 5 الی 10 دقیقه مقداری روغن نارگیل را در دهان خود چرخانده و بیرون بریزید، سپس دهانتان را  با آب ولرم شستشو دهید.

شستشوی دهان با زنجبیل

هر چند روز یک بار ریشه زنجبیل را رنده و فشرده کنید تا آب تازه آن خارج شود. 1 قاشق چایخوری از این آب را با 1 لیوان آب گرم مخلوط کرده و دهان خود را با آن شست و شو دهید.

نوشیدن چای سبز

فیتوشیمیایی موجود در چای سبز ضد باکتریایی می باشد و به طور طبیعی باکتری های بودار را از بین می برد. سعی کنید هر روز 1 الی 3 فنجان چای سبز بنوشید.

استفاده از جعفری در رژیم غذایی

کلروفیل موجود در جعفری برای درمان هالیتوز بسیار موثر می باشد. جعفری را به طور منظم در رژیم غذایی خود بگنجانید.

جوش شیرین و آبلیمو

جوش شیرین یک آنتی اسید طبیعی است و موجب تعادل سطح PH در دهان می شود. اگر این ماده با آبلیمو که خواص ضد باکتریایی دارد ترکیب شود، به صورت قابل توجهی بوی بد دهان را از بین می برد. بهتر است هفته ای یک بار 1 قاشق چایخوری جوش شیرین را با 1 الی 2 قاشق چای خوری آبلیمو مخلوط کرده و به آرامی بر روی دندان های خود بمالید و پس از یک دقیقه با آب تمیز شست و شو دهید.

غرغره با آب نمک

محلول آب نمک علاوه بر ماهیت ضد میکروبی، PH دهان را خنثی می کند. روزانه دو نوبت، 1 قاشق چایخوری نمک معمولی را با 1 لیوان آب ولرم مخلوط کرده و با آن غرغره کنید. سپس دهان خود را با آب تمیز شست و شو دهید.

شتشوی دهان به کمک زغال فعال

این ماده علاوه بر جذب ناخالصی های موجود در دهان و از بین بردن باکتری های مفید، موجب سفیدتر شدن دندان ها نیز می شود. دو الی سه نوبت در هفته 1 الی 2 قاشق چایخوری زغال فعال را با کمک مسواک به دندان های خود بکشید، سپس دهان خود را با آب شست و شو دهید تا تمام زغال ها پاک شود.

استفاده از روغن اکالیپتوس

این روغن دارای خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد درد می باشد، از این رو درد و تورم موجود در دهان را تسکین داده و بر روی انواع مختلفی از باکتری ها تاثیر می گذارد. روزانه 2 الی 3 قطره روغن اکالیپتوس را با 1 فنجان آب مخلوط کرده و غرغره کنید. سپس دهان خود را با آب شست و شو دهید. 

خوردن دانه رازیانه

رازیانه نفس را تازه می کند و عفونت هایی که موجب بوی بد دهان می شوند را از بین می برد. یک قاشق چایخوری دانه رازیانه را خوب بجویید و ببلعید. در هر زمانی که می توانید از این راه حل استفاده کنید.

استفاده از عصاره بذر گریپ فروت

این عصاره مرکبات دهان را بی بو کرده و از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. روزانه 1 الی 2 قطره از عصاره بذر گریپ فروت را روی مسواک خود گذاشته و روی دندان ها بمالید. سپس دندان های خود را با آب تمیز شست و شو دهید.

استفاده از دانه شنبلیله

شنبلیله برای درمان هالیتوز بسیار موثر می باشد. 1 قاشق چایخوری دانه شنبلیله را با 1 فنجان آب جوش مخلوط کرده و این چای را روزانه یک نوبت مصرف کنید.

نتیجه گیری و جمع بندی

معمولا منشأ اصلی که موجب بروز بوی بد دهان می شود، در خود دهان قرار دارد. بنابراین با رعایت بهداشت دهان و دندان می توان به صورت قابل توجهی به از بین بردن این عوامل کمک کرد. اگر با استفاده از روش های ذکر شده، هنوز هم با بوی بد دهان درگیر هستید حتما با یک دندانپزشک خوب مشورت کنید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها