|
کدخبر: 264445

راهنمای خرید انواع نهال گردو پربار در بهار ۱۴۰۱

امروزه همانند هر نهال میوه ی دیگری نهال گردو نیز انواع مختلف داشته و نژادهای گوناگونی دارد.

سبک زندگی راهنمای خرید انواع نهال گردو پربار در بهار ۱۴۰۱

به طور معمول برترین نژاد درختان گردو متعلق به کشورهای ایران، ترکیه، اوکراین و آمریکاست. درخت گردو؛ ارزش اقتصادی بالایی دارد؛ چراکه هم میوۀ مغذی و با ارزش بالایی از جهت اقتصادی تولید می‌کند و هم چوب آن نیز بسیار ارزشمند است.

معرفی انواع نژاد نهال گردو

برخی از ارقام نهال گردو از سال دوم به بار می‌نشینند و تا 5 یا 6 سالگی به میزان قابل‌توجهی بارآور می‌شوند. درختان گردو در شرایط آب و هوایی بین 10- تا 38 درجه سانتی‌گراد به خوبی رشد می‌کنند، البته به سرما و وزش بادهای خیلی سرد حساس هستند. در ادامه با چند نوع از درختان و نهال‌های گردو آشنا می‌شویم.

آشنایی با نهال گردو چندلر پیوندی

خاستگاه نهال گردو چندلر، کشور آمریکاست و این گونه در سراسر جهان شناخته شده و معروف است. این درخت گردو، با قد نیمه متوسط خود دارای میوه‌های درشت و سفید رنگ و پوست نیمه‌کاغذی بوده و مناسب کاشت تا ارتفاع 1200 از سطح دریا است. این گونه نسبت به سرمای شدید زمستان حساس بوده، ولی نسبت به سرمای دیر هنگام بهار مقاوم است.

بنابر اعلام نهالستان آریا نهال، نهال چندلر گونه‌ای دیرگل محسوب می‌شود و مناسب مناطق تقریباً سرد تا معتدل است، اما پربار است و در هکتار حدوداً 7 تن محصول می‌دهد. گرده افشان گردو چندلر، گونه‌های فرنور و فرانکت هستند.

مشخصات نهال گردو فرنور پیوندی

نهال گردو فرنور، بومی فرانسه است و تا ارتفاع 1500 تا 2300 متر از سطح دریا قابل کاشت بوده و بازده خوبی خواهد داشت. مقاومت خوبی نسبت به سرما دراد و از گونۀ دیرگل و مقاوم به سرمای بهاره است. این گونه پایه کوتاه، زود بازده بوده و میوه آن دارای پوست نسبتاً کاغذی بوده و سفید رنگ است.

 گرده افشان نهال گردوی فرنور، گونه‌های فرانکت یا لارا هستند. عمر مفید این درخت گردو حداقل 80 سال است و حدوداً هر سال 5 تن در هکتار محصول می‌دهد. در مناطق کوهستانی و سردسیر به خوبی مقاومت کرده و رشد می‌کند.

راهنمای خرید نهال گردو خوشه ‌ای

به نقل از آریا نهال پس از خریداری نهال گردو خوشه‌ای و کاشت آن متوجه خواهید شد که معمولاً این نهال به صورت جانبی یا انتهای شاخه‌ها به شکل خوشه‌ای میوه می‌دهد؛ به طوری که شاید در هر خوشه حدود 10 تا 25 عدد گردو وجود داشته باشد. انواع درخت گردو خوشه‌ای ایرانی، ترکیه‌، فرانسه، چندلر، اسرائیلی (فلسطینی) و پا کوتاه وجود دارد که عموماً باردهی خوبی داشته و میوه آن از کیفیت خوبی برخوردار است.

نهال‌های گردوی خوشه‌ای زود بازده و پربار هستند و مقاومت خوبی در برابر سرما دارند. در هر هکتار بین 6 تا 7 تن در سال محصول می‎‌دهند.

نهال-گردو1

 دمای بالاتر از 38 درجه برای این نوع مضر بوده و باعث سوختگی برگ‌ها و کوچک شدن میوه‌ها می‌شود. این گونه مناسب کاشت تا ارتفاع 2200 متر از سطح دریا است. نهال گردو خوشه‌ای، پا کوتاه بوده و بعد از 2 سال به بار می‌نشیند. این گونه نسبت به سایر گونه‌ها، به کم‌آبی مقاوم‌تر است.

معرفی نهال گردو ژنوتیپ برتر آریا نهال

نهال گردوی ژنوتیپ، با اصلاحات ژنتیکی به نوعی اصلاح نژاد شده است و به همین دلیل بازار خوبی نیز پیدا کرده است.

این درخت گردو مناسب مناطق معتدل تا نسبتا سردسیر است؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود اگر در مناطق سردسیر قرار دارید از گونه‌های چندلر، فرنور، خوشه‌ای و اسرائیلی استفاده کنید و اگر در مناطق معتدل یا نسبتاً گرمسیر هستید گونه پکان را برای کاشت انتخاب کنید.

این گونه چون شاخه و برگ‌های زیادی دارد، توصیه می‌شود فاصله کاشت مناسب را رعایت کرده و هنگام کاشت، بیش از دیگر گونه‌ها فاصله‌گذاری شود. پوست این گردو نسبتاً نازک ولی کاغذی نیست و مغز آن قهوه‌ای روشن است.

خصوصیات نهال گردو پکان پیوندی

نهال گردوی پکان، بومی آمریکا و آمریکای مرکزی بوده و سازگار با آب و هوای گرمسیری است. از جهت شرایط اقلیمی مناسب کاشت در مناطق کم آب و نیمه خشک ایران بوده و باردهی خوبی دارد.

این گردوی بیضوی شکل، مغز بیضی شکل نیز دارد. در ارتفاع تا 2500 متر از سطح دریا کشت شده و شرایط گرما را به خوبی تحمل کرده و بر خلاف اکثر گونه‌های دیگر، نیاز سرمایی کم و پایینی دارد. در برابر آفات نیز مقاومت خوبی داشته و از نظر رشد متوسط است.

گونه گرده‌افشان آن، نهال گردو فرانکت فرانسوی است و بعد از به بار نشستن تا 5 تن در هر هکتار به صورت سالانه بار می‌دهد. مغز این گردو به راحتی از پوست جدا شده و قهوه‌ای رنگ است.

راهمای کاشت نهال گردو تویسرکان

گردوی تویسرکان، از انواع مرغوب بوده و از ارزش بالایی از جهت کیفیت و صرفه اقتصادی برخوردار است. این گونه در برابر سرما و کم آبی مقاومت خوبی نشان می‌دهد و در آب و هوای کوهستانی تویسرکان به خوبی رشد می‌کند.

 این درخت گردو، در برابر سرمای زمستانه و بهاره مقاوم است و از سال 5 تا 7 به بار می‌نشیند. مغز این درخت گردو سفید و چرب بوده و بسیار پرخاصیت است و پوسته چوبی سخت دارد.

راهنمای خرید آنلاین نهال گردو آریا نهال

با بررسی انواع نهال گردو، و بیان ویژگی‌های هر یک شما می‌توانید با انتخاب نهال مورد نظر خود که مناسب شرایط اقلیمی و همچنین مطابق انتظارات شما است، به راحتی برای خرید اقدام کنید. در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با کارشناسان ما در سایت آریا نهال تماس گرفته و اقدام به خرید نهال گردوی موردنظر نمایید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها