|
کدخبر: 253343

ماه میهمانی خدا در لبنان چگونه است؟

لبنان نیز همانند دیگر جوامع سحر‌ها و افطار‌ها را با سنت‌های خود در سفره‌ها و برگزاری جشن‌ها رنگین می‌کند.

هر یک از کشور‌های مسلمان در ماه رمضان آداب و رسوم خاصی دارند که موجب معرفی و تمایزشان با عنوان یک رنگ در دایره ملل اسلامی است لبنان نیز همانند دیگر جوامع این سحر‌ها و افطار‌ها را با سنت‌های خود در سفره‌ها و برگزاری جشن‌ها رنگین می‌کند؛ یکی از همین اعیاد مشهور همانا «استبانه» یا «سیبانه» است.

مردم و استقبال از رمضان الکریم

در شامگاه آخرین روز شعبان مردم با خروج از منازل و گذراندن آن در طبیعت به انتظار رویت هلال ماه رمضان می‌نشینند این سنت امروزه نزد برخی لبنانی‌ها اجرا می‌شود. در این میان رسم شلیک توپ پس از اعلام ماه رمضان همچنان پابرجاست. ارتش لبنان این کار را به صورت رسمی انجام می‌دهد. کمی پیش از اعلان رسمی ماه رمضان الکریم مسلمانان خیابان ها، میادین و مساجد را با فانوس زینت می‌دهند.

سنت‌های سحر و افطار لبنانی‌ها

یکی از سنت‌های قدیمی لبنانی ها، گردش افراد با طبلی کوچک و چوب خیزران در ساعت‌های دو تا سه نیمه شب در خیابان هاست تا مردم را از نوبت سحر باخبر سازند. این افراد مشهور به «مسحراتی» هستند که لباس‌های محلی به تن دارند و شعری با این مضمون می‌خوانند «ای خفته برخیز و خداوند باقی را عبادت کن، برخیزید و سحری بخورید، رمضان به دیدار شما آمده.» البته این سنت در روستا‌ها و جنوب لبنان همانند بقاع دیده می‌شود و در شهر‌های بزرگ کمابیش پایدار است.

لبنانی‌ها در سحر‌ها تمایل به غذا‌های سبک دارند. در افطار با انبوهی از غذا‌های معروف از جمله تبوله، حمص، دلمه برگ مو و سمبوسه رو به رو می‌شوند. سپس برای شام انواع کباب ها، بره، مرغ شکم پر، مغربیه، ملوخیه، صیادیه ماهی و سایر غذا‌های دریایی مصرف می‌کند. بعد بساط شیرینی‌های رمضان همچون مطایف، مشبک، کنافه، کلاج، شعیبیات، المفروکه، قالوطیه و بحصالینو را می‌گسترانند. برای لبنانی‌ها خرما حکم آقای سفره را دارد و ابتدا روزه شان را با آن باز می‌کنند.

برگزاری مراسم افطاری تنها مختص مسلمانان نیست مسیحیان هم سفره‌هایی برای افطار ترتیب می‌دهند. برای مثال در رستوران‌های النجمه بیروت سفره‌های افطار را برای برادران خود پهن می‌کنند. در ساعات بعد مردم به بوستان‌ها مکان‌هایی به نام «خیمه» می‌آیند تا پاسی از شب در آنجا همدیگر را می‌بینند این رسم در اصطلاح لبنانی‌ها به «سهره» یا شب نشینی معروف است. برخی در خانه با تلاوت قرآن کریم و خواندن دعا‌های دیگر جمع می‌شوند.

در کنار آن این کشور کمک به مردم بی بضاعت را در ماه رمضان بیشتر از ماه‌های دیگر دنبال می‌کند. در این مدت مراکز و انجمن‌های خیریه دکه‌ها و خیریه‌هایی در سطح شهر برپا می‌کنند. این رسم در منطقه «صیدا» همراه با جمعیت‌های خیریه برگزار می‌شود تا مومنان را به اعطای خیریه و مواسات دعوت کنند یا در شهر السبطیه با برپایی خیمه‌های عاشورایی ضمن یادآوری مصیبت‌های امام حسین (ع) و یاران ایشان صندوق‌های بزرگی را در کنار آن برای کمک مالی می‌گذارند.

 

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها