|
کدخبر: 249148

ویتامینی که خشکی پوست را درمان می کند

کمبود ویتامین D نقش اساسی در خشکی پوست دارد و با مصرف آن به مقدار کافی می توان پوستی شاداب داشت.

کمبود ویتامین D نقش اساسی در خشکی پوست دارد و با مصرف آن به مقدار کافی می توان پوستی شاداب داشت.

محققان اشاره کرده اند که کمبود ویتامین D می تواند یکی از دلایل خشکی پوست باشد.به گزارش سیناپرس، این ویتامین یکی از ویتامین های ضروری برای هر سیستم بدنی است که در عملکرد، حمایت ایمنی، سلامت استخوان ها و عملکرد ماهیچه ها نقش اساسی ایفا می کند. اما در این میان، این ویتامین در حفظ سلامت پوست هم بی تأثیر نیست. 

محققان در بررسی های خود به ارتباط میان کمیود ویتامین D و خشکی پوست رسیدند. آنها دریافتند که افرادی که ویتامین D پایینی در بدن دارند، به همان نسبت رطوبت پوست کم تری هم دارند. درواقع بین میزان سرم ویتامین D3 و رطوبت لایه شاخص پوست ارتباط نزدیکی وجود دارد. 

این ویتامین با توجه به ضدالتهاب و آنتی اکسیدان بودن، روی سلامت پوست تأثیر گذاشته و از سلول های پوستی محافظت می کند.

علاوه بر این، ویتامین D نقشی حیاتی در سلامت تیروئید داشته و به تنظیم تولید هورمون های تیروئید کمک می کند. به گزارش سیناپرس، هورمون های تیروئید نقش کلیدی در حفظ سلامت مو، پوست و محکم شدن ناخن ها دارند و نیز روی متابولیسم، خلق و خو و کیفیت خواب هم تأثیر می گذارد.

این ویتامین برای رشد مو و سلامت فولیکول های مو اهمیت دارد و با توجه به این که ویتامین D حلال در چربی است، برای حفظ و ایجاد فولیکول های سالم مو اهمیت دارند.

البته پزشکان توصیه می کنند هرگز بدون اطلاع از میزان ویتامین D بدن خودسرانه از مکمل ها مصرف نکنید بلکه مقدار آن را پزشک با آزمایش خون تشخیص می دهد.

روغن بذر کتان، روغن زیتون، تخم مرغ و ماهی تا حدودی حاوی ویتامین D هستند اما عمده ترین بخش آن از نور آفتاب جذب بدن می شود. به دلیل محدود بودن این ویتامین در طبیعت، توصیه می شود افراد با نظر پزشک از مکمل های ویتامین D مصرف کنند.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها