|
کدخبر: 233970

راهکار خنثی کننده برای عوارض شایع واکسن کرونا

استادیار و مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مقاوم شدن در برابر کرونا ویروس و عوارض واکسیناسیون علیه آن نیازمند پیروی از یک روش تغذیه ای مناسب و اصولی است.

فاطمه عزیزی سلیمان در راستای فرا رسیدن هفته بسیج تغذیه، بیان کرد: رعایت برخی نکات و اصول تغذیه ای قبل از دریافت واکسن کرونا می تواند باعث ارتقای سلامت و افزایش کارایی سیستم ایمنی بدن شود لذا مراجعین مراکز تجمیعی واکسیناسیون نباید ناشتا واکسن را دریافت کنند چرا که این امر باعث افت فشار خون و سرگیجه خواهد شد.

وی ادامه داد: جهت پیشگیری از بروز این عوارض می بایست پیش از زدن واکسن صبحانه ساده یا میان وعده ساده از جمله میوه جات، سبزیجات و لبنیات مصرف کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه تامین آب بدن به میزان کافی قبل و بعد از تزریق واکسن کووید ۱۹ بسیار مهم است، تاکید کرد: مصرف مایعات کافی حداقل ۸ لیوان در روز در درجه اول آب و پس از آن دوغ بدون نمک و آبمیوه های طبیعی، میوه جات و سبزیجاتی به رنگ نارنجی و قرمز و سبز از جمله اسفناج، کلم بروکلی و فلفل دلمه ای، کیوی، سیر، پیاز و زنجبیل سبب عملکرد بهتر بدن و تقویت سیستم ایمنی در برابر علائم واکسیناسیون می شود.

وی با اشاده به اینکه مصرف غذاهای ضد التهاب قبل و پس از تزریق واکسن می تواند کمک کننده باشد، اضافه کرد: در صورت سلامت گوارش، مصرف فلفل گزینه ای مناسب و استفاده از زردچوبه، پونه، زنجبیل، نعناع فلفلی، دارچین، فلفل، سیر و پیاز در تهیه غذا به دلیل خاصیت ضد التهابی توصیه می شود.

وی اظهار کرد: مصرف روزانه مقادیر کافی از منابع غذایی پروتئین از‌ جمله ماهی ها حاوی امگا ۳ مثل قزل آلا و ماهی های جنوب، روغن کنجد، زیتون و مغزیجات به شکل پوره گزینه ای مناسب برای تقویت سیستم ایمنی می باشند.

وی در ادامه توصیه کرد: بررسی و چک کردن سطح ویتامین D یکی از راهکارهای کاربردی جهت پیشگیری از ابتلا به کووید ۱۹ می باشد تا در صورت کمبود آن مصرف قرص یا تزریق آمپول تحت نظر پزشک تجویز شود.

وی در ادامه جهت بهبود مشکلات گوارشی ناشی از کرونا مصرف هویج پخته شده، نون برشته، ماست پروبیوتیک، سوپ مرغ، موز رسیده و برنج کته را پیشنهاد کرد.

عزیزی سلیمان در پایان تاکید کرد: فست فودها، غذاهای چرب و شور و پرنمک و تنقلات شور، نوشیدنی های خیلی شیرین موجب تضعیف سیستم ایمنی می شوند و زمینه را برای ابتلا به بیماری ها از جمله کرونا فراهم می کند و همواره باید از مصرف بی رویه آنها اجتناب شود اما مصرف کافئین در کاهش بدن درد و کاکائو تلخ به میزان مناسب به دلیل خاصیت ضد التهابی می تواند موثر واقع شوند.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها