|
کدخبر: 222966

روش صد در صدی پیشگیری از ابتلا به امیکرون

ویروس کرونا امیکرون در بعضی کشور ها به شکل های دیگر و به سرعت درحال پخش شدن است، ولی شما میتوانید با انجام نکته های پیشگیری کرونا از خودتان مراقبت کنید.

سویه امیکرون هم اکنون در کشور های بزرگی مثل ایران، آمریکا، روسیه و... شناسایی نشده است اما کرونا هنوز وجود دارد. ده‌ ها هزار نفر هر روز به سویه دلتا مبتلا می شوند که اکثراً مربوط به نواحی شمال شرق و جنوب غرب هستند.

چیز های زیادی هستند که نمی‌ توانیم در مورد سویه های جدید تحت کنترل بگیریم، زیرا اطلاعات کافی در مورد آن ها نداریم اما خوشبختانه راهکارهایی وجود دارند که می دانیم با رعایت آن ها می توانیم خطر ابتلا به این سویه را به حداقل برسانیم.

حتماً از واکسن و بوستر استفاده کنید

سویه امیکرون معمولاً نسبت به سویه های دیگر در بحث عفونی کردن افراد واکسینه شده راحت تر عمل می‌ کند و همین می‌ تواند عامل ایجاد مشکل باشد اما واکسن هنوز هم آسان ترین راه برای کاهش خطر است.

در مورد سویه های دیگر سویه دلتا معمولاً بیشتر در معرض واکسن از بین می‌ رود و واکسن برای آن موثرتر است.

اگر به خاطر عفونت های قبل به آن دچار شده اید، نمی ترسید و فکر می کنید نیازی به واکسیناسیون ندارید، بهتر است تجدید نظر کنید.

درست است که عفونت های پیشین مقدار ایمنی در شما به وجود آورده اند اما بستگی به بدن هر فرد دارد و این ایمنی به اندازه واکسناسیون طولانی نیست.

امیکرون جهش‌ هایی در خودش دارد که ممکن است در افرادی که دوباره مبتلا می شوند کمی مشکل ایجاد کند و در این شرایط معمولاً واکسن می‌ تواند راحت ترین و عملی ترین راه ممکن باشد.

اگر تا به الان واکسن خود را به طور کامل دریافت کردید، حتماً از بوستر هم استفاده کنید‌. اگر جوان هستید و سیستم ایمنی سالم دارید، واکسن می‌ تواند در برابر بیماری های جدی خیلی موثر باشد. اگر بالای 65 سال دارید؛ خوب قطعا به اندازه افراد جوان ایمنی ندارید اما باز هم با واکسن می توانید از خودتان مراقبت کنید.

واکسن بوستر می‌ تواند یک محافظت چند برابری در برابر عفونت و بیماری خفیف به وجود بیاورد و شما را کمتر در معرض ویروس قرار دهد. در مورد امیکرون هنوز نمی دانیم بوستر ها چه تاثیری روی عفونت دارند اما پاسخ قویتری در سیستم ایمنی ایجاد می شود که چیزی جز فایده برای تان نخواهد داشت.

ماسک را همچنان جدی بگیرید

بدون توجه به وضعیت واکسیناسیون، به خصوص در مکان های عمومی سرپوشیده، از ماسک استفاده کنید. تصور اینکه پس از واکسن دیگر نیازی به ماسک ندارید کاملا اشتباه است و شما همچنان باید استفاده از ماسک را جدی بگیرید.

شستن و ضدعفونی کردن دستها را فراموش نکنید

دست های خود را مرتب بشویید و ضد عفونی کردن آنها را در شرایط لازم فراموش نکنید.

علائم را بشناسید و تست بدهید

آنفولانزا و سرما خوردگی فصلی همراه با کرونا خودشان را نشان می دهند و نمی توان علائمی مثل سر درد یا تب را به همین راحتی ها تشخیص داد که از چه بیماری است‌.

بهترین کاری که می‌ توانید انجام دهید، این است که به طور منظم تست بدهید و از مکان‌ های شلوغ دوری کنید‌.

معمولا این یافته ها نشان می دهد که امیکرون کمی متفاوت تر از انواع دیگر ویروس ‌ها عمل می‌ کند اما هنوز هم نیاز به اطلاعات بیشتری است.

تا به الان علائم امیکرون شامل موارد زیر بوده اند:

تب و لرز

سرفه

تنگی نفس

خستگی

درد عضلانی

درد بدن

سر درد

از دست دادن حس چشایی و بویایی

گلو درد

گرفتگی و آبریزش بینی

دحالت تهوع

استفراغ

اسهال

تستی که استفاده می کنید بستگی به تشخیص پزشک دارد

به عنوان مثال اگر به تازگی از مسافرت برگشته اید، برای اینکه احتمال انتقال ویروس به اعضای خانواده کمتر شود، می توانید از قبل تست سریع انجام دهید تا کارتان زودتر راه بیفتد‌. معمولاً این تست ها دقیق هستند و مشکلی ایجاد نمی شود.

موارد پایه

قطعا باید موارد پایه ای که در مورد ویروس کرونا رعایت می‌ کردید را در مورد امیکرون هم رعایت کنید که یکی از آن ها استفاده از ماسک است.

اگر یکی از اعضای خانواده بیمار است، می‌ توانید در منزل نیز از ماسک استفاده کنید.

ماسک ان ۹۵ بیشترین میزان جلوگیری از ورود ویروس ها را دارد.

به طور کلی بهتر است در مکان‌ هایی ماسک بزنید که احتمال خطر در بیشترین حالت ممکن است، مثل مکان های شلوغ بیرون از منزل‌.

حرف آخر

تمامی راههای پیشگیری از ابتلا به کرونا در مورد کرونا امیکرون هم موثر و کاربردی است پس تمام نکاتی که تا به حال با مضمون پیشگیری از کرونا گفته ایم را جدی بگیرید، در خانه بمانید و تنها در مواقع ضروری از منزل خارج شوید تا از ابتلا به این سویه در امان باشید.

منبع: نمناک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها