|
کدخبر: 214670

چه چیزی باعث سردرد سینوسی می شود؟

وقتی دچار سردرد سینوسی می شوید، صورت شما درد می کند. به طور معمول ، هنگامی که سر خود را به طور ناگهانی حرکت می دهید، درد بدتر می شود.

 سردردهای سینوسی نیاز به نوع دیگری از درمان دارند. اولین قدم این است که درد خود را تسکین دهید. باید بدانید که استفاده مکرر از داروهای بدون نسخه در هنگام سردرد می تواند حتی بیشتر باعث ایجاد سردرد شود.

سردردهای سینوسی (سینوزیت) چیست؟

سردردهای سینوسی یکی از علائم عفونت سینوس است که باعث ایجاد فشار و درد در صورت می شود. سرماخوردگی یا آلرژی خطر عفونت سینوسی و سردرد را افزایش می دهد. اما این سردردهای سینوسی ممکن است میگرن با علائم بینی باشند. در این صورت ، پزشک می تواند به شما در درمان کمک کند.

سینوس چیست؟

سینوس ها مجموعه ای از فضاهای متصل و توخالی پشت استخوان گونه، پیشانی و بینی شما است. سینوس مخاطی نازک تولید می کند. هنگامی که هوا از طریق سینوس ها به ریه می رود، مخاط ذرات مضر مانند گرد و غبار ، آلاینده ها و باکتری ها را به دام می اندازد. مخاط از طریق بینی شما خارج می شود.

سردرد سینوسی چیست؟

تقریباً در ۸۰ درصد موارد، آنچه مردم آن را سردرد سینوسی می نامند ، در واقع میگرن با علائم بینی است. یک سردرد سینوسی واقعی به دلیل عفونت سینوس (سینوزیت) ایجاد می شود. عفونت باعث درد و فشار در سینوس ها می شود.

سردردهای سینوسی چقدر شایع است؟

سردردهای سینوسی با عفونت بسیار شایع است. همچنین ممکن است در هنگام ابتلا به میگرن که 12 درصد از افراد را درگیر می کند، احساس کنید که دچار سردرد سینوسی هستید.

چه چیزی باعث سردرد سینوسی می شود؟

عفونت های سینوسی باعث سردرد سینوسی می شوند. هر چیزی که باعث ایجاد مخاط در سینوس ها شود می تواند منجر به عفونت سینوسی شود، مانند:

 بیشتر اوقات سرماخوردگی مقصر است.

حساسیت های فصلی باعث تولید مخاط می شوند.

پولیپ بینی، رشد غیر طبیعی بینی یا سینوس ها. پولیپ بینی می تواند از تخلیه مخاط جلوگیری کند.

انحراف تیغه بینی ، زمانی است که خط غضروف و استخوان در مرکز بینی مستقیم نیست. انحراف تیغه بینی می تواند از تخلیه مناسب مخاط جلوگیری کند.

خلط زیاد به میکروب ها فرصت رشد می دهد. با تجمع میکروب ها، سینوس ها را تحریک می کنند. در پاسخ ، بافت سینوس متورم می شود و مانع عبور مخاط می شود. سینوس های متورم و تحریک شده پر از مایع باعث می شود صورت شما حساس و دردناک شود.

آیا آلرژی باعث سردرد سینوسی (سردرد آلرژی) می شود؟

حساسیت ها خود باعث سردرد نمی شوند. با این حال، آلرژی می تواند باعث احتقان سینوس (گرفتگی بینی) شود که می تواند منجر به فشار سینوس، درد و عفونت شود. اگر به آلرژی فصلی (رینیت آلرژیک) مبتلا هستید، ۱۰ برابر بیشتر احتمال دارد که از میگرن رنج ببرید.

سردرد سینوسی چه حسی دارد؟ (علائم سردرد سینوسی)

وقتی دچار سردرد سینوسی می شوید، صورت شما درد می کند. به طور معمول ، هنگامی که سر خود را به طور ناگهانی حرکت می دهید، درد بدتر می شود. بسته به سینوس آسیب دیده، ممکن است یک درد مبهم پشت چشم یا قسمت زیرین آن احساس کنید:

استخوان گونه

پیشانی

پل بینی

سایر علائم سردرد سینوسی چیست؟

علاوه بر درد صورت، سردردهای سینوسی علائم دیگری نیز ایجاد می کنند ، از جمله:

 تب

گرفتگی بینی

ترشحات غلیظ و رنگی مخاط از بینی

 احساس پری در گوش

صورت متورم یا پف کرده

آیا می توانید بدون احتقان دچار سردرد سینوسی شوید؟

اگر احتقان ندارید، احتمالاً سردرد سینوسی نیست. درد در صورت شما بیشتر به دلیل میگرن (سردرد شدید) یا سردرد تنشی است.

تفاوت بین سردرد سینوسی و میگرن چیست؟

اشتباه گرفتن این دو آسان است ، زیرا میگرن هم می تواند باعث درد صورت، احتقان بینی و آبریزش بینی نیز شود. در میگرن، ترشحات بینی بی رنگ است. اگر از سردرد سینوسی واقعی - ناشی از عفونت سینوسی - رنج می برید ، تب و مخاط بینی ضخیم و رنگی خواهید داشت.

چگونه می توان سردرد سینوسی را از بین برد؟

برای خلاص شدن از شر سردرد سینوسی، باید علت زمینه ای را درمان کنید. اما می توانید برای کاهش فشار و درد سینوس در خانه اقداماتی را انجام دهید:

کمپرس گرم را روی نواحی دردناک صورت بمالید.

 از یک ضد احتقان برای کاهش تورم سینوس و تخلیه مخاط استفاده کنید.

 از اسپری بینی نمکی یا قطره رقیق کننده مخاط استفاده کنید.

 از دستگاه بخور استفاده کنید یا بخار آب جوش را استنشاق کنید. هوای گرم و مرطوب ممکن است به رفع احتقان سینوسی کمک کند.

درمان عفونت سینوس

ویروس ها، باکتری ها و گاهی قارچ ها باعث عفونت سینوسی می شوند. عفونت های ویروسی اغلب خود به خود از بین می روند. اما اگر عفونت شما باکتریایی یا قارچی است، به آنتی بیوتیک یا داروهای ضد قارچ نیاز دارید. پزشک ممکن است داروهای دیگری را برای تسکین ناراحتی توصیه کند، مانند:

آنتی هیستامین ها برای جلوگیری از علائم آلرژی

ضد احتقان ها برای کاهش تورم بینی و سینوس ها

 مسکن ها برای تسکین سردرد.

 استروئیدها برای کاهش التهاب

چگونه می توان از سردرد سینوسی پیشگیری کرد

با درمان علت اصلی می توانید از عفونت های مکرر سینوس (سینوزیت مزمن) جلوگیری کنید. برای آلرژی، مراجعه به متخصص آلرژی برای درمان می تواند کمک کننده باشد. برای انحراف تیغه بینی، ممکن است ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی شما نیاز به انجام عمل جراحی داشته باشد. اگر پولیپ بینی دارید ، ممکن است نیاز به روشی برای برداشتن آنها داشته باشید.

سردرد سینوسی چقدر طول می کشد؟

ویروس ها بیشتر عفونت های سینوسی را ایجاد می کنند. عفونت سینوسی ویروسی معمولاً خود به خود برطرف می شود. شبیه به این که سرماخوردگی خود به خود برطرف می شود، سردرد سینوسی شما باید در عرض یک هفته احساس بهتری داشته باشد. اگر برطرف نشد، به ارائه دهنده خدمات درمانی خود مراجعه کنید. ممکن است دچار عفونت سینوسی باکتریایی یا قارچی باشید که نیاز به دارو دارد.

در مورد تکرار سردردهای سینوسی چه می توان انجام داد؟

بسیاری از سردردهای سینوسی، به ویژه آنهایی که عود می کنند، در واقع میگرن هستند. اما عاقلانه است که برای تشخیص علت سردرد خود به پزشک مراجعه کنید. ممکن است متوجه شوید که بهترین راه حل بلند مدت این است که بفهمید چه چیزی باعث ایجاد سردردهای میگرنی شما می شود تا بتوانید از آنها جلوگیری کنید. نوشتن گزارش از سردردهایتان برای ردیابی محرک های احتمالی بسیار مفید است. محرک هایی که می توانید کنترلشان کنید عبارتند از:

 الکل

 کافئین

غذاهای خاص مانند: شکلات، شراب قرمز یا پنیرهای قوی

 کمبود خواب

 فشار

سخن آخر

وقتی دچار سردرد سینوسی می شوید، صورت شما درد می کند. به طور معمول ، هنگامی که سر خود را به طور ناگهانی حرکت می دهید، درد بدتر می شود. عفونت سینوسی ویروسی معمولاً خود به خود برطرف می شود.

منبع: سلام دنیا

ارسال نظر