|
کدخبر: 185893

چگونه متابولیسم را افزایش دهیم؟

هر چه تناسب اندام اهمیت بیشتری پیدا کند موضوعات علمی مانند متابولیم یا سوخت و ساز بدن هم به بحث های پرطرفدار تری تبدیل می شوند.

 توانایی بدن شما برای تولید انرژی از چربی، قند، پروتئین و نحوه ذخیره انرژی شما به متابولسم مربوط می شود ولی اغلب مردم تصور می کنند متابولیسم به تعداد کالری ای که در یک بازه زمانی خاص سوزانده می شود، گفته می شود.

نشانه های متابولیسم کند

متابولیسم بدن یا مقدار کالری ای که بدن شما در یک زمان خاص می سوزاند می تواند سریع یا آهسته باشد. سریع به این معنی است که فرایند پردازش انرژی بدنتان کارآمد تر است و آهسته به این معنی است که چیزی هایی در بدنتان جلوی متابولیسم را گرفته و تا حد امکان متابولیسمتان را ناکارآمد کرده است.

شخصی که متابولیسم کندی دارد علایمی نظیر افزایش وزن، خستگی زیاد، کمبود انرژی پیدا کرده و در انجام وظایف ساده به مشکل بر میخورند. ممکن است با علایمی فیزیکی از قبیل خشکی پوست، ناخن شکننده یا ریزش مو روبرو شوید. ممکن است دچار میگرن شده و هوس شیرینی خوردنتان زیاد شود چون قند بیشتر به بیدار ماندن بیشترشان کمک می کند.

علایمی از قبیل پایین بودن انرژی  و شننده شدن ناخن ها به این دلیل پیش می آید که بدنتان توانایی پردازش صحیح انرژی را ندارد و نمی تواند به طور صحیح عمل هضم، تجزیه و جذب مواد مغذی ضروری را انجام دهد.

خوشبختانه کند شدن متابولیسم بسیار نادر است و در اغلب موارد مشکل افراد به دلیل کم خوابی، تغذیه نامناسب یا فعالیت فیزیکی کم است. سایر عواملی که منجر به کند شدن متابولیسم می شوند مشکلات سلامت از قبیل عدم تعادل هورمونی و بیماری تیروئید است. اگر به کند بودن متابولیسمتان شک دارید یعنی به اندازه کافی فعالیت دارید و تغذیه شما سالم است و پرخوری نمی کنید بهتر است برای معاینه تیروئید به پزشک مراجعه نمایید.

متابولیسم هر شخصی بسته به متغیرهایی نظیر ژنتیک، فعالیت بدنی و سن متفاوت است برای تعیین میزان متابولیسم باید به کلینیک های مخصوص مراجعه نموده و یک آزمون متبولیسم در زمان استراحت esting metabolic rate test یا به اختصار RMR انجام دهید .

چگونه متابولیسم را افزایش دهیم

میزان انرژی مورد نیاز بدن برای هضم شکر نسبتا کم است بنابراین تا حد امکان باید مصرفش را محدود کنید.

برای افزایش متابولیسم باید مصرف قند را کم کرده، پروتئین و چربی های سالم بیشتری مصرف کنید و ورزش های قدرتی انجام دهید. مصرف چربی های سالم باعث می شود که بدنتان برای تجزیه آن ها سخت تر کار کند درنتیجه کالری بیشتری بسوزاند. چربی های سالم را می توانید در آجیل ها، ماهی های چرب، دانه چیا و تخم کتان، روغن زیتون و آووکادو پیدا کنید.

درست مثل چربی های سالم بدنتان برای تجزیه پروتئین هم به انرژی زیادی نیاز دارد. خوراکی هایی که حاوی فیبر و کربوهیدرات پیچیده هستند هم انرژی بیشتری می سوزانند.

ورزش های قدرتی باعث می شوند توده عضلانی شما افزایش یدا کرده و در نتیجه سوخت و ساز بدنتان سرعت بیشتری به خود بگیرد. برای شخصی که متابولیسم کندی دارد بلند کردن وزنه بهتر از دوچرخه سواری یا یوگاست.

اگر فرصت باشگاه رفتن و تمرینات قدرتی را ندارید به طور کلی فعالیت بدنی خود را افزایش دهید مثلا بیشتر پیاده روی کنید یا برخی مسیرها را دوچرخه سواری نمایید.

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها