|
کدخبر: 174869

معرفی خواص و مضرات عنبرنسارا

عنبر نسارا دارویی گیاهی هست که موافقان و مخالفان سر سختی دارد. مصرف این داروی گیاهی شرایط خاصی دارد که در این مطلب برای شما توضیح می‌دهیم.

عنبر نسارا در حقیقت همان پشگل الاغ ماده (ماچه الاغ) است. جالب بدانید که الاغ نر طبع گرم دارد اما طبع الاغ ماده خنک است و طبع مریضی و عفونت گرم است در نتیجه استفاده از سرگین الاغ ماده برای درمان بیماری مفید است اما استفاده از پشگل الاغ نر می‌تواند بیماری را تشدید کند.

چرا سرگین الاغ در بهار خوبه؟

در فصل بهار الاغ ماده از بهترین گیاهان دارویی تغذیه می‌کند. در نتیجه بهتر در این شرایط سرگین الاغ ماده را جمع کرد.

ترکیبات تشکیل‌دهنده عنبر نسارا

عنبر نسارا شامل هگزان، استیک اسید، آکونیتین، بتا کاروتن، دی متیل آمین است و خواص آنتی اکسیدانی، آنتی باکتریال (ضدباکتریایی)، ضدقارچ و ضدالتهابی و خواص ضد میکروبی دارد.

روش مصرف عنبر نسارا

استفاده خوراکی از عنبر نسارا در فقه ما حرام است و باید از دود عنبر نسارا استفاده کرد. برای این کار عنبر نسارا را مثل اسپند روی آتش می‌گذارند و دود خارج شده از آن را استنشاق می‌کنند. برای از بین بردن بوی بد عنبر نسارا می‌توانید یک یا دو عدد عنبر نسارا را در داخل دستمال مرطوب آغشته به روغن اسطوخدوس و گلاب گذاشته و آن را ۲ تا ۳روز در جای بدون نور قرار دهید.

خواص عنبرنسارا

از قدیم از خواص و فواید عنبر نسارا زیاد گفته‌اند. به صورت کلی این داروی گیاهی خواص متفاوتی مثل ضدعفونی کردن خانه، ضد سرماخوردگی، درمان سینوزیت، درمان تاول و زخم‌های ترشح دار، درمان اگزما، درمان خون‌دماغ، درمان صرع،‌ متوقف کردن خونریزی، کوتاه کردن دوره عادت ماهیانه بانوان، درمان بواسیر، درمان عفونت‌های رحمی دارد.

عوارض جانبی

استنشاق دود عنبرنسارا ممکن است باعث عوارض ریوی شود. در طب سنتی توصیه می‌شود برای درمان عفونت سینوس‌ها با دود عنبر نسارا، دود را فقط به فضای بینی و سینوس‌ها راه دهید. دود ناشی از عنبر نسارا باید دود ملایمی باشد، زیرا دود زیاد در محیط بسته، موجب ورود دود به ریه شده و آسیب جدی به ریه وارد می‌کند. دود دادن زیاد عنبر نسارا موجب ایجاد سرطان خواهد شد، بنابراین نباید افراد در مصرف آن زیاده‌روی کنند.

نحوه شناسایی عنبر نسارا مرغوب و با کیفیت

عنبر نسارا مرغوب دارای رنگ قهوه‌ای سوخته مایل به سیاه است و شکلی شبیه کلیه دارد.

روش نگهداری و انبارداری عنبر نسارا

 عنبر نسارا را در کیسه نایلونی و در جای خشک نگهداری کنید تا خاصیت آن حفظ شود. عنبر نسارا سالم که شکسته نباشد کیفیت خود را بهتر حفظ خواهد کرد. بنابراین از تحت ‌فشار بودن عنبر نسارا و شکسته شدن آن جلوگیری کنید.

چند نکته درباره عنبر نسارا

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت ایران گفت که هرگونه تبلیغ انواع محصولات دخانی مانند عنبر نسارا ممنوع است.

سید علی جواد موسوی فوق تخصص بیماری‌های ریوی، معتقد است که هر گونه دودی برای ریه مضر است و این شامل دود اسپند، عنبر نسارا و...، می شود.

کرونا بیمار قرن هست و با عنبر نسارا درمان نمی‌شود؛ مراقب تجویزهای غیر علمی کلاه‌برداران باشید.

استفاده از مدفوع الاغ تنها برای درمان عفونت‌های واژینال و زخم‌های رحمی است و در موارد درمان فیبروم‌ها و سایر مشکلات رحمی کاربردی ندارد.

 

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها