|
کدخبر: 174315

انواع مختلف سیستم های تلفن سانترال

سیستم تلفن سانترال یکی از مهم‌ترین بخش‌های ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری محسوب می‌شود. این سیستم به منظور استفاده بهینه از خطوط شهری تلفن در مجموعه‌های کاری راه‌اندازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیران کسب و کار، برای پیاده‌سازی مرکز تلفن، گزینه‌های مختلفی را در اختیار دارند و می‌توانند از انواع تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری سانترال برای این کار، استفاده کنند.

سبک زندگی انواع مختلف سیستم های تلفن سانترال

سیستم تلفن سانترال یکی از مهم‌ترین بخش‌های ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری محسوب می‌شود. این سیستم به منظور استفاده بهینه از خطوط شهری تلفن در مجموعه‌های کاری راه‌اندازی شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد. مدیران کسب و کار، برای پیاده‌سازی مرکز تلفن، گزینه‌های مختلفی را در اختیار دارند و می‌توانند از انواع تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری سانترال برای این کار، استفاده کنند.

امروز و در این مقاله قصد داریم به بررسی انواع سیستم‌های سانترال بپردازیم. اگر شما نیز به تازگی تصمیم به راه‌اندازی یک مرکز تلفن جدید یا تعویض سیستم سانترال قدیمی مجموعه خود گرفته‌اید، حتما تا پایان با ما همراه باشید.

نام مراکز تلفن سانترال در کشورمان با برند پاناسونیک عجین شده است. در حقیقت، Panasonic بهترین و کارآمدترین شرکتی است که در این زمینه، می‌توانید به تجهیزات و خدمات آن اعتماد کنید. به همین دلیل، ما در ادامه به معرفی انواع مراکز تلفن و تلفن سانترال پاناسونیک خواهیم پرداخت.

آشنایی اولیه با مراکز تلفن پاناسونیک

مراکز تلفن پاناسونیک از یک دستگاه مرکزی به عنوان هسته اصلی استفاده می‌کنند. کلیه تنظیمات مختلف در این دستگاه یا همان باکس انجام می‌شوند. خطوط شهری مجموعه وارد این باکس شده و برای تمام داخلی‌ها (که فعال‌سازی آن‌ها نیز در همین دستگاه انجام می‌شود) تعریف می‌شوند. کارمندان برای استفاده از خطوط شهری، نیاز به تلفن‌‌هایی دارند که در اصطلاح به آن‌ها تلفن‌های اداری، تجاری یا سانترال گفته می‌شود.

راه‌اندازی مرکز تلفن پاناسونیک علاوه بر مدیریت بهینه خطوط شهری و بهبود ارتباطات تلفنی با مشتریان، امکانات دیگری را نیز در اختیار مجموعه‌های کاری قرار می‌دهد. راه‌اندازی اپراتور گویا، کاهش هزینه‌ها با رایگان کردن تماس‌های داخلی، مدیریت تماس‌ها، نظارت بر ارتباطات تلفنی مجموعه، کالر آیدی، درب باز کن و ... برخی از قابلیت‌هایی هستند که سیستم سانترال پاناسونیک، به کاربران خود عرضه می‌کند.

انواع سیستم سانترال پاناسونیک

باکس‌های سانترال پاناسونیک به صورت کلی از دو جنبه قابل تقسیم‌بندی هستند:

  1. ظرفیت

  2. روش پیاده سازی

دستگاه‌های سانترال Panasonic از لحاظ ظرفیت به دو دسته کم ظرفیت و پرظرفیت بخش‌بندی می‌شوند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت:

سانترال کم‌ ظرفیت پاناسونیک

مراکز تلفن کم‌ظرفیت، در شرکت‌های تجاری کوچک و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که از اسم این دستگاه‌ها نیز مشخص است، ظرفیت محدودی دارند و برای ادارات و سازمان‌های بزرگ که تعداد کارمندان زیادی دارند، انتخاب مناسبی نخواهند بود. در حال حاضر، مراکز تلفن کم ظرفیت Panasonic با استفاده از دستگاه سانترال KX-TES824 راه‌اندازی می‌شوند. این دستگاه در بهترین حالت خود می‌تواند تا 8 خط شهری را در اختیار 24 داخلی قرار دهد.

سانترال 824

در این مراکز تلفن، امکان استفاده از تلفن‌های سانترال دیجیتال وجود ندارد. به عبارتی دیگر، سانترال 824 پاناسونیک فقط با تلفن‌های آنالوگ و هایبرید کار می‌کند.

سانترال پرظرفیت پاناسونیک

ادارات، سازمان‌ها و شرکت‌های تجاری بزرگ، معمولا کارمندان زیادی دارند و داخلی‌های محدود، کار آن‌ها را راه نمی‌اندازد. این مجموعه‌ها برای راه‌اندازی مرکز تلفن، باید به سراغ یکی از مدل‌های پرظرفیت پاناسونیک بروند. این دستگاه‌ها، قابلیت پشتیبانی از تعداد زیادی از خطوط شهری و داخلی‌ها را دارند. مدل‌های سری TDA، TDE و NS پاناسونیک در ردیف سانترال‌های پرظرفیت قرار می‌گیرند.

برای توسعه مراکز تلفن پرظرفیت و استفاده از حداکثر ظرفیت آن‌ها، نیاز به خرید و نصب کارت‌های سانترال مخصوص خواهید داشت. به عنوان مثال، برای افزایش خطوط شهری یا خطوط داخلی مجموعه، باید علاوه بر ظرفیت پیش‌فرض دستگاه، یک یا چند کارت مخصوص را نیز در داخل باکس نصب کنید.

تلفن سانترال

دستگاه‌های سانترال پرظرفیت پاناسونیک، از نظر نوع پیاده سازی و فناوری، به دو دسته سانترال‌های آنالوگ و تحت شبکه تقسیم می‌شوند. البته برخی از آن‌ها نیز به صورت هم‌زمان از هر دو فناوری پشتیبانی می‌کنند. به عنوان مثال، سانترال NS500 به صورت پیش‌فرض یک سیستم آنالوگ است، اما به راحتی و با توسعه، به یک سانترال تحت شبکه نیز تبدیل می‌شود.

سانترال آنالوگ پاناسونیک

در این سانترال‌ها، ارتباط میان داخلی‌ها و مرکز سانترال، به صورت آنالوگ (از طریق سیم‌های مخابرات) برقرار می‌شود. این سانترال‌ها، با خطوط شهری و سنتی کار می‌کنند و انتقال صدا در آن‌ها، به همان روش مرسوم، یعنی از طریق کابل‌های مسی مخابرات انجام می‌شود. سانترال‌های سری TDA در حالت پیش‌فرض، آنالوگ هستند. سانترال‌های TDE و KX-NS500 نیز می‌توانند از خطوط آنالوگ مخابرات پشتیبانی کنند.

در مراکز تلفن آنالوگ، می‌توانید از تلفن‌های آنالوگ، هایبرید و دیجیتال پاناسونیک استفاده کنید. البته توجه کنید که این موضوع، به خروجی‌های تعبیه شده در دستگاه یا باکس نیز بستگی دارد. هر کدام از این مراکز، بسته به مدل خود، تعداد مشخصی از خروجی‌های آنالوگ و دیجیتال را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. خطوط شهری نیز از طریق کابل کشی، به دستگاه سانترال، وارد می‌شوند.

سانترال تحت شبکه پاناسونیک

تکنولوژی VoIP (انتقال صدا در بستر اینترنت) به عنوان زیربنای پیاده‌سازی این مراکز تلفن عمل می‌کند. این مراکز تلفن، در بستر شبکه راه‌اندازی می‌شوند و تمامی اتصالات، با استفاده از کابل‌های شبکه یا IP انجام می‌شود. در یک مرکز تلفن تحت شبکه، سیگنال‌های صوتی به داده‌های دیجیتال تبدیل شده و در بستر شبکه، منتقل می‌‎شوند. دستگاه‌های سری TDE و NS از سانترال‌های تحت شبکه پاناسونیک محسوب می‌شوند.

برای استفاده از خطوط داخلی در این مراکز، نیاز به تلفن‌های تحت شبکه (IP Phones) خواهید داشت. این تلفن‌ها از طریق کابل اترنت به باکس سانترال وصل شده و صدا را از طریق اینترنت، انتقال می‌دهند. این تلفن‌ها در ظاهر، تفاوت چندانی با مدل‌های آنالوگ و معمولی ندارند؛ اما کارکرد آن‌ها کاملا متفاوت است.

راه‌اندازی مراکز تلفن پاناسونیک

بعد از خرید و نصب فیزیکی باکس سانترال و هم‌چنین فراهم کردن زیرساخت لازم (اتصالات سیمی یا شبکه‌ای) نوبت به برنامه‌ریزی دستگاه سانترال می‌رسد. این مرحله را می‌توان مهم‌ترین قدم در راه‌اندازی یک مرکز تلفن دانست. کلیه تنظیمات از قبیل تعریف خطوط شهری، تعریف داخلی‌ها، فعال‌سازی اپراتور گویا، فعال‌سازی کالر آیدی و ... در این قسمت انجام می‌شوند. برای خرید باکس سانترال و تجهیزات مربوطه می توانید از صفحه ی مرتبط با قیمت سانترال، قیمت ها را مشاهده و خرید نمایید.

سانترال‌های پاناسونیک به سه روش برنامه‌ریزی می‌شوند:

  1. استفاده از تلفن‌های مدیریتی مخصوص

  2. اتصال به کامپیوتر

  3. اتصال مستقیم به وب سایت رسمی پاناسونیک (مخصوص سانترال‌های تحت شبکه)

معمولا سانترال‌های کم‌ظرفیت را با استفاده از یک تلفن هایبرید مدیریتی از قبیل KXT7730 برنامه‌ریزی می‌کنند. در این روش، تلفن به دستگاه سانترال وصل شده و تنظیمات مختلف، از طریق صفحه کلید و نمایش‌گر تلفن، انجام می‌شوند.

سانترال‌های پرظرفیت را با اتصال به کامپیوتر برنامه‌ریزی می‌کنند. در این روش، دستگاه سانترال آنالوگ از طریق کابل USB و سانترال تحت شبکه با استفاده از کابل LAN به یک سیستم کامپیوتری متصل می‌شود. سپس مراحل مختلف برنامه‌ریزی در یک نرم‌افزار مخصوص انجام می‌شوند.

سانترال‌های تحت شبکه علاوه بر اتصال به کامپیوتر، می‌توانند از طریق اتصال مستقیم به وب سایت پاناسونیک نیز برنامه‌ریزی شوند. در این روش، باید IP دستگاه را در مرورگر اینترنت خود وارد کرده و وارد محیط برنامه‌ریزی شوید. البته لازم به ذکر است که راه‌اندازی یک مرکز تلفن، کاملا تخصصی بوده و نیازمند داشتن دانش و تجربه کافی است.

کلام پایانی

در این مقاله به بررسی انواع مراکز تلفن پاناسونیک پرداختیم. توصیه می‌کنیم قبل از انتخاب هر کدام از مدل‌های سانترال، حتما با کارشناسان متخصص مشورت کرده و اطلاعات و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. فراموش نکنید که مهم‌ترین فاکتور برای انتخاب و راه‌اندازی یک مرکز تلفن، توجه به نیازها و انتظارات مجموعه کاری شماست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها