|
کدخبر: 169610

کلداکس را چه کسانی نخورند؟

قرص کلداکس از جمله قرص‌های بدون نسخه‌ای هست که برای درمان سرماخوردگی استفاده می‌شود. این قرص از درصد معینی استامینوفن، آنتی‌هیستامین و فنیل افرین تشکیل شده است.

سبک زندگی کلداکس را چه کسانی نخورند؟

در فصل سرما ابتلا به سرماخوردگی شایع هست و تجویز قرص کلداکس از سوی دوست و آشنا نخستین گزینه هست اما بهتر با نحوه مصرف و عوارض این دارو آشنا شویم. در این گزارش همراه ما باشید تا نکات مهم در خصوص کلداکس را برای شما بگوییم.

اطلاعات دارویی و موارد کاربرد قرص کلداکس

به طور کلی از قرص کلداکس برای تسکین علائم سرماخوردگی، تب، حساسیت‌ها و مشکلات تنفسی استفاده قرار می‌شود.

انواع قرص کلداکس و موارد مصرف آن

کلداکس سینوس و آلرژی

 این نوع از کلداکس برای درمان علائم سینوزیت، آلرژی و رفع حساسیت و آبریزش بینی مؤثر است.

کلداکس روز و کلداکس شب

 در صورت داشتن سرفه‌های زیاد هنگام بیماری، پیشنهاد می‌شود که بیمار از این نوع قرص کلداکس استفاده نماید.

کلداکس آنفولانزا

 این نوع قرص کلداکس هیچ‌گونه احساس خواب‌آلودگی در فرد ایجاد نمی‌کند به گونه‌ای که فرد می‌تواند کارهای روزانه خود را به راحتی انجام دهد. کلداکس آنفولانزا جهت رفع گرفتگی و احتقان بینی نیز بسیار مؤثر است.

ترکیبات قرص کلداکس

قرص کلداکس ترکیبی از استامینوفن، فنیل افرین هیدروکلراید، آنتی‌هیستامین، دکسترومتورفان، مکانیسم استامینوفن هست.

مکانیسم استامینوفن

پروستاگلاندین‌ها موجب بروز التهاب و تب در بدن می‌شوند. استامینوفن با کاهش تولید این ماده در سیستم عصبی مرکزی درد و تب را کاهش می‌دهند.

مکانیسم فنیل افرین هیدروکلراید

فنیل افرین یکی از مؤثرترین ضد احتقان‌های بینی است که در زمان آلرژی و سرماخوردگی استفاده می‌شود.

مکانیسم آنتی‌هیستامین

این داروها نشانه‌های آلرژیک ناشی از هیستامین را سرکوب می‌کند. همچنین آنتی‌هیستامین با اثر تسکین بخشی در کاهش درد مؤثر است.

مکانیسم دکسترومتورفان

دکسترومتورفان یک داروی ضد سرفه است. در حقیقت این دارو بر سیگنال‌هایی که در مغز موجب رفلکس سرفه می‌شوند تأثیر می‌گذارد و به کاهش سرفه کمک می‌کند.

عوارض احتمالی قرص کلداکس

بعد از استفاده از قرص کلداکس احتمالاً با عوارضی مثل خواب‌آلودگی، خشکی دهان، گلو، بینی، یبوست یا اختلال در خواب مواجه شوید. نکته مهم این هست که در صورت احساس تغییرات رفتاری، ذهنی، زنگ زدن گوش، مشکل در ادرار، تغییرات دیداری، ضربان قلب نامنظم و سریع، حملات ناگهانی قلب و واکنش‌های حساسیتی مثل راش، خارش و تورم. سرگیجه شدید، مشکلات تنفسی بلافاصله پزشک خود را در جریان قرار دهید.

کلداکس با کدام داروها تداخل دارد؟

بعضی از داروهای فشارخون، آنتی‌هیستامین، دارو‌های خواب‌آور یا دارو‌های ضدافسردگی، شل کننده‌های عضلانی و تسکین‌دهنده‌های درد نارکوتیک ممکن با قرص کلداکس تداخل پیدا کنند. همچنین ممکن با برخی از تست‌های آزمایشگاهی تداخل کند و احتمالاً نتایج اشتباه در آزمایش‌ها داشته باشیم.

مصرف کلداکس در دروان بارداری و شیردهی

احتمالاً مصرف کلداکس در دوران باردهی باعث بروز مشکلات در جنین یا نوزاد تازه متولدشده گردد. در نتیجه مصرف این دارو با نظر پزشک در دوران بارداری مجاز است. همچنین این دارو در شیر مادر ترشح می‌گردد و ممکن است باعث بروز عوارض ناخواسته مانند هیجان یا تحریک‌پذیری غیرعادی در کودک شیرخوار گردد، ضمن آنکه ممکن است جریان شیر را نیز کاهش دهد. بنابراین مصرف آن در دوران شیردهی توصیه نمی‌گردد.

مقدار مصرف کلداکس

این دارو بهتر است همراه با غذا و آب زیاد مصرف شود تا از تحرکات گوارشی پیشگیری شود.

افراد بالای ۱۲ بهتر ۲-۱ قرص را هر ۶ ساعت، حداکثر ۸ قرص در روز مصرف کنند. نکته مهم این است که در هنگام فعالیت روزانه از قرص‌های روز (زرد) و در هنگام خواب از قرص‌های شب (آبی) استفاده کنید. همچنین برای کودکان ۱۲-۶ سال مصرف ۱ قرص هر ۶ ساعت توصیه می‌شود.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها