|
کدخبر: 167980

شایع‌ترین دلایل تپش قلب

تپش قلب تجربه‌ای هست که همه آدم‌ها تجربه کرده‌اند اما همین تجربه مرسوم ممکن مشکل‌ساز شود و خطراتی را به دنبال داشته باشد.

سبک زندگی شایع‌ترین دلایل تپش قلب

تپش قلب به صورت ضربانی غیرعادی در قفسه سینه، گردن یا گلو شروع می‌شود. البته فراموش نکنید که احساس تپش قلب همیشه به واسطه ضربان بالای قلب نیست و ضربان خیلی پایین نیز احساس تپش قلب ایجاد می‌کند. تپش قلب ممکن به واسطه بیماری یا تغییر لحظه‌ای در بدن باشد.

علل عادی و خطرناک تپش قلب

همیشه تپش قلب نشانه بیماری نیست و نباید نگران باشیم اما بیماری‌های مهم تپش قلب ایجاد می‌کنند. در ادامه برخی از علل شایع تپش قلب را بررسی می‌کنیم.

بیماری‌هایی که تپش قلب ایجاد می‌کنند

تپش قلب می‌تواند به واسطه برخی بیماری قلبی مثل ایسکمی قلبی، بیماری‌های دریچه‌ای، نارسایی قلبی و میوکاردیت ها، پریکاردیت و آریتمی‌های قلبی باشد. همچنین پرکاری تیروئید، بیماری‌های ریوی و هیپوکسی (کاهش میزان اکسیژن خون) نیز همراه خود تپش قلب دارند.

عوامل روحی و روانی که منجر به تپش قلب می‌شود

تغییر حالت‌های روحی و روانی منجر به تپش قلب می‌شود. علل روحی و روانی مثل برانگیختگی احساسی مانند ترس، استرس یا اضطراب، افسردگی و... تپش قلب برای ما ایجاد می‌کند.

در زمان تپش قلب چه کنیم؟

در این بخش چند توصیه برای کنترل تپش قلب داریم. اگر تپش قلب به سراغ‌تان آمد اقدامات زیر را فراموش نکنید.

  • با انگشت‌هایتان بینی‌تان را بگیرید، دهان‌تان را ببندید و سعی کنید در همین حالت عمل بازدم را با فشار انجام دهید.
  • همانند زمانی که اجابت مزاج می‌کنید، ماهیچه‌های شکم‌ را منقبض کنید.
  • به صورت‌تان آب سرد بپاشید یا سرتان را در یک ظرف پر از آب سرد فرو کنید.
  • ورزش شدید قلب را به کار بیشتر وادار و به درمان تپش قلب کمک می‌کند.
  • در نهایت نیز آرام بنشینید و چشم‌هایتان را ببندید. در حالی که یکی از دست‌هایتان را روی شکم‌تان می‌گذارید. به‌آرامی و از راه بینی نفس‌تان را به داخل بکشید.

چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر تپش قلب همراه با علائمی مانند سرگیجه، سیاهی رفتن چشم‌ها، تنگی نفس، سرفه‌ ناخودآگاه‌، درد قفسه سینه، غش‌ کردن‌ باشد، باید فوراً به اورژانس مراجعه کرد.

راهکارهایی برای پیدا کردن علل تپش قلب

پزشک پس از انجام معاینات لازم نوار قلب از بیمار می‌گیرد که تا حد زیادی علت تپش قلب را مشخص می‌کند. انجام آزمایش‌هایی برای تشخیص برخی بیماری‌های زمینه‌ای نیز لازم است. در نهایت اگر علت تپش قلب مشخص نشود، با استفاده از دستگاهی به نام هولترمونیتور یا نوار قلب متحرک که به فرد متصل می‌شود، علت تپش قلب مشخص می‌شود. این دستگاه در طول ۲۴ ساعت نوار قلب مداوم از بیمار می‌گیرد. در این مدت اگر فرد دچار تپش قلب گردد، نوار قلب در همان حالت از بیمار گرفته ‌شده و نوع آریتمی قلب فرد مشخص می‌شود.

پیشگیری تپش قلب

اگر تپش قلب شما را نگران می‌کند، برای پیش‌گیری مصرف محرک‌هایی مانند کافئین را کاهش دهید. تمرین تنفس عمیق، ورزش و کاهش استرس نیز تپش قلب را کاهش می‌دهد.

ضربان قلب نرمال چقدر است؟

از تپش قلب برای شما در این مطلب گفتیم اما شاید سؤال شما این باشد که ضربان نرمان قلب باید چقدر باشد؟ برای پاسخ به این سؤال جدول زیر را مشاهده کنید.

جدول

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها