|
کدخبر: 167331

بررسی جایگاه ماهی تن در سبد غذایی خانواده‌ها

ماهی تن بیشتر به صورت کنسرو شده در میان خانواده‌ها طرفدار دارد و با وجود سادگی پخت ماهی تن کمتر در آشپزخانه خانه‌های خانگی پخته می‌شود.

سبک زندگی بررسی جایگاه ماهی تن در سبد غذایی خانواده‌ها

در ایران کنسرو ماهی یکی از اقلام سبد خانواده‌ها هست و بیشتر افراد هم طمع و مزه این غذا را دوست دارند. برای تهیه این کنسرو از ماهی‌هایی استفاده می‌شود که نامشان تن هست. در کشور ما ۴ نوع ماهی تن با نام‌های گیدر (زردباله)، ماکرل و «هَوور» (مسقطی، خطی، بندری و معمولی)، زرده و اسبک (بادبان ماهی) وجود دارد. البته هوور و گیدر انواع مرغوب و گران‌تر و زرده و اسبک انواع نامرغوب‌تر هستند.

ماهی‌های تن شنای سریعی دارند و اکثراً خون گرم هستند. این ماهی‌ها گوشت صورتی یا قرمز تیره سرشار از پروتئین دارند. برای صید ماهی تن باید به دریاهای گرم رفت. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های ماهی تن که در جهان محبوبیت فراوانی دارد، کم تیغ بودن این ماهی است. ماهی تن برای پخت حدود ۱۲۱ درجه گرما می‌بیند. گرمایی که هیچ گوشتی جز ماهی تن تحمل نمی‌کند.

خواص ماهی تن

ماهی تن دارای خواص متفاوتی مثل اسیدهای چرب امگا هست که مشکلات پوستی و التهابات را از بین می‌برد. از سویی به بهبودی بیماران قلبی نیز کمک می‌کند. نکته مهم این‌که نقش به سزایی در پیشگیری از بیمارهای مزمن مثل بیمارهای قلبی و عروقی و دیابت نوع دوم دارد.

ضررهای ماهی تن

بزرگ‌ترین مشکل ماهی‌های تن میزان جیوه موجود در آن است. مصرف بیش‌ازاندازه جیوه احتمال بروز بیماری‌های عصبی را افزایش می‌دهد. ترکیب جیوه با آنزیم‌های درونی بدن ایجاد اختلال می‌کند. نکته مهم این هست که بیشتر ماهی‌های تن در روغن غوطه‌ور هستند، در نتیجه کالری بالا دارند و منجر به افزایش وزن می‌شوند.



ارزش غذایی ماهی تن

برای افرادی که رژیم غذایی مشخص دارند، ارزش غذایی مواد خوراکی حائز اهمیت هست. در ادامه ارزش غذایی ۱۲۰ گرم ماهی تن پخته شده را مشاهده می‌کنید.

جدول

طرز تهیه تن ماهی

اگر دوست دارید تجربه پخت ماهی تن در خانه را داشته باشید همراه ما باشید. برای شروع ابتدا باید گوشت ماهی تن را به تکه‌های کوچک خرد کرد. البته بیش از اندازه کوچک نکنید که در زمان پخت بافت‌های گوشت از بین بروند. پیش از پخت تیغ‌ها را خارج کنید. مخلوطی از نمک، فلفل و آب‌لیمو را به ماهی اضافه کنید. ماهی را بدون فاصله در کف تابه مورد نظرتان قرار دهید. دوباره به ماهی نمک و آب‌لیمو اضافه کنید. در مرحله بعد آب و روغن مایع را به مواد تهیه شده، اضافه کنید. درب تابه را ببندید و با شعله کم به مدت یک ساعت بپزید. بعد از این مدت اندکی روغن‌زیتون به مواد داخل تابه اضافه کنید. تن ماهی خانگی شما آماده هست.

مردم خاورمیانه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده‌های ماهی تن

کشورهای خاورمیانه مانند عربستان سعودی و مصر بزرگ‌ترین واردکنندگان ماهی تن در جهان معرفی هستند و بین مردم این منطقه ماهی تن محبوبیت و تقاضای بالای دارد. صید ماهی تن برنامه‌های مهم صیادان هست و به سراسر جهان صید خود را عرضه می‌کنند.

ارسال نظر