|
کدخبر: 160613

مدرن‌ترین بیمارستان خیریه تهران کجاست /الگوبرداری از وصیت ۷۰ ساله حاج علینقی‌ غیاثی

در سال ۱۳۵۰ موسسه خیریه‌ای به‌نام مرحوم حاج‌علینقی غیاثی تشکیل می‌شود تا هیچ‌کدام از وصیت‌های او زمین نماند.

سبک زندگی مدرن‌ترین بیمارستان خیریه تهران کجاست /الگوبرداری از وصیت ۷۰ ساله حاج علینقی‌ غیاثی

بیمارستان خیریه غیاثی در عرصه فرهنگی، اقتصادی و کارآفرینی، طرحی نو در انداخته است. در این بیمارستان بیماران و همراهان آنها می‌توانند ضمن یادگیری هنرهای زیبایی مانند پته‌دوزی و ساخت زیورآلات برای خود درآمدزایی کنند. ۶۸ سال قبل مرحوم حاج علینقی غیاثی وصیت می‌کند که یک‌سوم از املاک و اموال مرغوبش فروخته شود تا با عواید آن موسسه خیریه‌ای تاسیس شود و خانواده‌های نیازمند و کم‌‌درآمد منطقه مربوطه (وصنفارد) را زیر پروبال بگیرد.

نتیجه این وصیت‌‌‌نامه، بیمارستانی بزرگ است که طیف وسیعی از خدمات را به اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر منطقه ارائه می‌کند. همه‌چیز از وصیت‌نامه شماره ۲۷۵۳۸ تنظیمی در دفتر اسناد رسمی ۴۸ تهران در تاریخ ۱۶/۶/۱۳۳۱ که به امضای وراث حاج علینقی غیاثی رسیده و ایشان از مفاد وصیت‌نامه علم و اطلاع کافی دارند، شروع شد.

غیاثی-خیریه۲

۶۸ سال قبل حاج علینقی غیاثی وصیت می‌کند که یک‌سوم اموال و زمین‌هایش فروخته شود که جهت اطمینان خاطر و اطلاع وراث خود (آقایان حسین، مرتضی، علی و غلامحسین و خانم ملیحه) امضای ایشان را در دفترخانه هم‌زمان با تنظیم وصیت‌نامه به عنوان افراد مطلع و آگاه از مفاد وصیت‌نامه اخذ می‌نماید که این وصیت‌نامه در اداره اوقاف و امور خیریه ثبت گردیده و دارای بارکد ثبت‌اسناد موقوفه است. پس‌از آن در سال ۱۳۳۷ همسر و شش فرزند مرحوم حاج علینقی غیاثی دست‌به‌کار می‌شوند. ابتدا پرورشگاهی می‌سازند و بعد هم یک درمانگاه. داستان خانواده غیاثی این‌گونه آغاز شد.

بیمارستانی برای اقشار آسیب‌پذیر

در سال ۱۳۵۰ موسسه خیریه‌ای به‌نام مرحوم حاج‌علینقی غیاثی تشکیل می‌شود تا هیچ‌کدام از وصیت‌های او زمین نماند. از درمانگاه استقبال شد اما نیاز مردم منطقه اطراف شهرک ولیعصر فراتر از این‌ها بود. فرزندان مرحوم غیاثی، آن درمانگاه را به بیمارستانی بزرگ و مجهز تبدیل کردند. بیمارستان خیریه غیاثی در جنوب غرب تهران یعنی منطقه ۱۸ و در محله پرجمعیت شهرک ولی‌عصر(عج) قرار دارد. این موقوفه درمانی در رفاه و آسایش ساکنان، بسیار تاثیرگذار است، چون ساکنان این منطقه، اکثراً جزو خانواده‌های کم‌درآمد بوده و نیازمند طیف وسیعی از خدمات درمانی و پزشکی هستند.

این مرکز درمانی، غیرانتفاعی است و تحت نظارت سازمان اوقاف و امور خیریه قرار دارد و از سوی حامیان و افراد نیکوکار حمایت می‌شود. تمامی درآمدهای بیمارستان، صرف انجام امور مربوط به هزینه‌های بیمارستان و امور خیرخواهانه و اجرای نیات واقف خیراندیش آن می‌شود. بنیان‌گذار بیمارستان خیریه غیاثی با اطلاع از نیاز مردم این منطقه در وصیت‌نامه خود مقرر کرد که از محل ثلث کل اموال او برای ایجاد موسسه خیریه در منطقه نقی‌آباد و وصفنارد، یعنی همین محل فعلی، بیمارستان استفاده شود.

تعرفه‌ها دولتی هستند

هیات موسسان بیمارستان و بنیان‌گذاران علاوه بر ثلث دارایی واقف، حدود ۸۰ درصد از مخارج ساخت و راه‌اندازی و اداره بیمارستان را به عهده گرفته‌اند و با سرمایه‌های شخصی، برنامه‌های تجهیز، تکمیل و توسعه بیمارستان را نیز در آینده پوشش خواهند داد.

سیستم مالی بیمارستان با توجه به قرار گرفتن بیمارستان در یک منطقه پرجمعیت و مراجعان و بیمارانی که اکثراً کم‌بضاعت، آسیب‌پذیر و کم‌درآمد هستند، برنامه‌ریزی لازم را به عمل آورده تا تعرفه‌های دولتی در تمامی قسمت‌ها اعمال شود و با بیمه‌های درمانی قرارداد منعقد شود تا تمامی خدمات پزشکی به مراجعان ارائه شود. از لحاظ مالی بیمارستان بدون کمک نهادها و موسسه‌های دیگر و یارانه‌ها به‌صورت خودکفا و به‌صورت یک موسسه غیرانتفاعی در خدمت مردم است.

بیمارستان ۵ طبقه و ۲۰۰ تختخوابه غیاثی، حدود ۱۷ هزار مترمربع زیربنا دارد و حالا دیگر در ۸ بخش به مردم خدمات ارائه می‌کند: اورژانس، کلینیک‌های درمانی، اتاق عمل، تصویربرداری، زایمان و همودیالیز. همودیالیز بیمارستان غیاثی خیلی زود به یکی از مجهزترین و معتبرترین مراکز درمانی کشور تبدیل شد. این مرکز درمانی ۴۲ دستگاه دیالیز را در اختیار دارد و در ۳ سالن بزرگ خود، امکان ارائه خدمات دیالیز برای ۱۲۰ بیمار در یک روز و ۳ هزار و ۵۰۰ بیمار به‌طور ماهانه را دارد. مهندس ابوالفضل غیاثی، متولی بیمارستان غیاثی دراین‌باره گفته است: به‌منظور تقویت روحی و اقتصادی بیماران در این بخش علاوه بر ارائه خدمات درمانی مناسب، خانواده‌های بیماران از خدمات رایگان فرهنگی برخوردار می‌شوند».

غیاثی-خیریه۱

ورود بیمارستان به حوزه کارآفرینی

بیمارستان خیریه غیاثی در عرصه فرهنگی و اقتصادی و کارآفرینی، طرحی نو در انداخته است. بیمار و همراهان بیماران دیالیزی باید حداقل ۳ ساعت از روز را در مراکز دیالیز بگذرانند. نمی‌توان این ساعات را پربار کرد؟ البته که می‌توان! بیمارستان غیاثی و نیکوکارانی که از آن حمایت می‌کنند، مدتی است طرح آموزش رایگان صنایع‌دستی را به بیماران و همراهان آنها کلید زده‌اند. بیمار و همراهان علاقه‌مند می‌توانند پته‌دوزی بیاموزند و ضمن یادگیری این هنر اصیل و زیبا برای خود و خانواده درآمدزایی کنند. بیمارستان مواد و اولیه را در اختیار هنرآموزان قرار می‌دهد و محصول نهایی را به‌صورت نقدی خریداری می‌کند. این ایده بکر که نمونه مشابه ندارد با استقبال شهروندان مواجه شده است.

بیمارستان غیاثی در زمینه ساخت زیورآلات هم آموزش می‌دهد. طبق اعلام مدیرعامل بیمارستان، به‌این‌ترتیب همراهان بیمار پس از یک دوره آموزشی یک‌ساعته رایگان، مشغول کار ثابت و با درآمد کافی می‌شوند.

هدف اصلی از برگزاری این کلاس‌ها و دوره‌ها، ایجاد اشتغال پایدار به‌منظور تقویت روحی و اقتصادی بیماران و خانواده‌های آنهاست. غیاثی دراین‌باره می‌گوید: تلاش کرده‌ایم تا بیماران و همراهان آنها متناسب با زمانی که در این بخش درمانی طی می‌کنند، خدمات لازم را دریافت کنند. بر این اساس هم کار هنری یاد می‌گیرند و هم درآمد کسب می‌کنند. به گفته دکتر غیاثی، لابی بیمارستان برای نمایش و فروش صنایع‌دستی تولیدشده بیماران و همراهان آنها اختصاص‌یافته است.

از سوی دیگر برای بالابردن سطح اطلاعات عمومی و دانش بیماران دیالیزی و خانواده‌های آنها، این بیمارستان به کتابخانه مجهزی نیز تجهیز شده است. رئیس بیمارستان خیریه غیاثی دراین‌باره گفته است که در این بخش مسابقات منظمی در چارچوب کتابخوانی و خلاصه‌نویسی برگزار می‌شود تا اوقات فراغت سالمی برای بیماران و همراهان آنها فراهم آید.

سیاست‌های اصلی بیمارستان

حفظ و ارتقای ایمنی بیمار، بهبود مستمر کیفیت خدمات و بهبود بهره‌وری بیمارستان از جمله اهداف اصلی بیمارستان غیاثی است. از جمله دیگر مواردی که در این مجموعه موردتوجه است، می‌توان به توجه به ایمنی بیمار، کاهش خطاهای پزشکی، راه‌اندازی بخش‌های جدید، توسعه روش‌های درمانی و جراحی جدید، رعایت تمامی موازین بهداشتی، درمانی و زیست‌محیطی، استقرار طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد، ارائه خدمات به موقع و جامع به بیماران، کنترل عفونت بیمارستانی، ترویج زایمان طبیعی، استفاده مناسب از تجهیزات پزشکی، فناوری و فناوری‌های نوین و روزآمد و اجرای کامل استانداردهای اعتباربخشی اشاره کرد.

بخش‌های بستری بیمارستان خیریه غیاثی تهران

درمانگاه اورولوژی، درمانگاه ENT، درمانگاه ارتوپدی، درمانگاه اطفال، درمانگاه اورژانس، درمانگاه بینایی‌سنجی، درمانگاه پوست، درمانگاه جراحی عمومی، درمانگاه داخلی اعصاب، درمانگاه چشم، درمانگاه داخلی، درمانگاه دندان‌پزشکی، درمانگاه زنان و زایمان، درمانگاه شنوایی‌سنجی، درمانگاه قلب، درمانگاه فیزیوتراپی، کلینیک برست (سرطان پستان)، عفونی، پایگاه بهداشتی، روان‌پزشکی، جراحی مغز و اعصاب، طب اورژانس، هماتولوژی، گوارش، درمانگاه فوق‌تخصصی قلب اطفال، طب سنتی، درمانگاه غدد و درمانگاه جراحی پلاستیک

بخش‌های ستاره‌دار

اتاق عمل اورژانس، تخت زایمان، اورژانس سرپایی، لیبر، اتاق عمل، دیالیز، اتاق عمل چشم، مامایی، ریکاوری

بخش‌های کلینیکی بیمارستان

جراحی زنان، CCU، داخلی، جراحی عمومی، گوش و حلق و بینی، ارولوژی، قلب، ارتوپدی، ICU، پست پارتوم، جانبازان، عفونی، جراحی مغز و اعصاب، اطفال، نوزادان، داخلی اعصاب، بارداری پرخطر، جراحی چشم، NICU

بخش‌های پاراکلینیکی بیمارستان

جراحی زنان، CCU، داخلی، جراحی عمومی، گوش و حلق و بینی، ارولوژی، قلب، ارتوپدی، ICU، پست پارتوم، جانبازان، عفونی، جراحی مغز و اعصاب، اطفال، نوزادان، داخلی اعصاب، بارداری پرخطر، جراحی چشم، NICU

بیمه‌های تحت پوشش بیمارستان

اغلب مجموعه‌های معتبر در حوزه بیمه‌های خدمات درمانی با بیمارستان خیریه غیاثی طرف قرارداد هستند. بیمه سینا، رازی، سپه، بانک صادرات، بانک تجارت، بانک کشاورزی، بانک صنعت و معدن و بانک ملت از جمله این موارد است. همچنین بیمه‌های شهرداری، آسیا، پارسیان، بیمه نیروهای مسلح، بیمه کارآفرین، بانک ملی، بیمه میهن، بیمه تأمین اجتماعی بیمه کوثر، بیمه ملت، بیمه البرز بیمه سامان، بیمه سلامت، بیمه‌های اختصاصی صداوسیما، بیمه ایران و مجموعه‌های طرف قرارداد با بیمه تکمیلی از جمله این موارد هستند.

نشانی: تهران، یافتآباد، شهرک ولیعصر، خیابان بنائی، خیابان رجائی، بیمارستان خیریه غیاثی تهران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها