|
کدخبر: 150224

این غذای سالم زیر بنای بقا و سلامت کودک

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در کمیته دانشگاهی برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: شیر مادر تغذیه ای بدون جایگزین برای رشد و تکامل مغز و زیر بنای بقا و سلامت کودک است.

دکتر بابک عشرتی؛ معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران یکشنبه پنجم بهمن ۱۳۹۹ در نشست کمیته دانشگاهی برنامه ترویج تغذیه با شیر مادر گفت: تغذیه انحصاری با شیرمادر زیر بنای بقا و سلامت کودک است به دلیل اینکه تغذیه ای ضروری، بی نظیر و بدون جایگزین برای رشد و تکامل مغز کودک فراهم کرده و آنان را در برابر بسیاری بیماری های بالقوه تهدید کننده زندگی حفظ می کند.

وی با بیان اینکه شیر مادر اثر محافظتی در برابر چاقی، دیابت و برخی بیماری های غیر واگیر در حال گسترش در مراحل بعدی زندگی دارد، افزود: با ارائه مراقبت های بهداشتی درمانی از طریق تیمی هماهنگ و منسجم می توان حلقه های زنجیره سلامت مادر، جنین و کودک را مستحکم کرد.

دکتر عشرتی خاطر نشان کرد: این تیم متشکل از پزشکان، متخصصین کودکان، نوزادان، زنان و زایمان، بیهوشی، ماماها، پرستاران، مشاورین شیردهی و مراقبین سلامت باید اطلاعات لازم در مورد تغذیه سالم شیرخواران، مزایای شیرمادر، مخاطرات تغذیه برای سلامت و مهارتهای عملی شیردهی را داشته باشند و هر یک در موقعیت و وظایف خود، مادر را فعالانه حمایت کنند.

دکتر حمیدرضا حبیب الهی؛ فوق تخصص کودکان و رییس اداره نوزادان وزارت بهداشت نیز در این نشست گفت: فراموش نکنیم که نوزادان در روزها و هفته های اول زندگی بسیار آسیب پذیر هستند و پزشکان عزیز ما را در ویزیت های خود نه تنها به شیرخواران که باید به مادران نیز توجه کرده و برای ارتقاء اعتماد به نفس آنان تلاش کنند و اگر مادری با مشکل کوچکی در شیردهی روبرو شده، هر چه زودتر و تا وقتی به مشکل بزرگ تری تبدیل نشده، در رفع آن اقدام کنند.

وی با بیان اینکه مادران به پزشکان اعتماد دارند و گفته های آنان را با جان و دل می پذیرند ولی به کمک و حمایتشان هم نیازمندند، افزود: این وظیفه سنگین بر عهده پزشکان به ویژه متخصصین اطفال و زنان است و نباید از آنها دریغ کرد.

دکتر فرهاد فیروز بخت؛ مدیر سلامت خانواده معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در حاشیه این نشست اظهار کرد: در نشست سالیانه کمیته ترویج تغذیه با شیر مادر خط مشی، نقشه راه سال آینده و وظایف بخشهای مختلف براساس دستورالعمل های ابلاغی وزارت بهداشت تعیین شد.

وی افزود: در این نشست که اساتید فرهیخته، مدیران گروه‌های زنان، کودکان، بیهوشی و مدیران عامل بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه حضور داشتند، در خصوص کلید واژه های تغذیه با شیر مادر بحث و تبادل نظر شد.

دکتر فیروز بخت گفت: برگزاری دوره های آموزشی برای ارائه دهندگان خدمت که شامل (پزشکان عمومی، متخصصان کودکان، زنان و زایمان،بیهوشی ،پرستاری و مامایی) می شوند و همچنین ارائه آموزش برای گیرندگان خدمت یعنی مادران از مهمترین مباحث مطرح شده در این کمیته بود.

وی با بیان این نکته که آموزش ها باید متناسب با شرایط موجود ارائه شود، افزود: در دوران کرونا، بیشتر از طریق فضاهای مجازی، تهیه کلیپ ها و فیلم های آموزشی به این موضوع پرداخته شده است.

مدیر سلامت خانواده دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ارائه دهندگان خدمت باید به صورت عملی بر مهارت ها و توانمندی های رفع اختلالات شیردهی مسلط شوند.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴۵ بیمارستان‌ دولتی و خصوصی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی ایران، لوح دوستدار کودک دریافت کرده اند، افزود: بر اساس بررسی شاخص های استاندارد و ارزیابی های سالیانه، بخش مهمی از فرآیند تغذیه با شیر مادر در بیمارستان‌های دارای لوح دوستدار کودک اجرایی می شود.

دکتر فیروزبخت اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم که در این کمیته مورد توجه قرار گرفت، بحث اتاق های مشاوره و ارائه مشاوره های درست و کاربردی به مادران شیرده است، البته باید تعداد اتاق های مشاوره شیردهی در سطح شبکه ها و مراکز دانشگاه توسعه یابد.

وی بر ترویج فرهنگ تغذیه با شیر مادر تاکید کرد و افزود: اطلاع رسانی، برگزاری دوره ها و توزیع فیلم های آموزشی از زمان قبل ازدواج، بارداری و زایمان برای خانواده ها در سطح دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام می شود.

 دکتر فیروزبخت گفت: باید درصدی از اعتبارات برای انجام تبلیغات، اطلاع رسانی، ترویج فرهنگ و ارتقاء برنامه های تغذیه با شیر مادر اختصاص یابد، زیرا این مسئله بسیار مهم و حیاتی است.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر