|
کدخبر: 139633

کمبود ویتامین دی چه بلایی بر سر بدن می‌آورد؟

پزشک فوق تخصص روماتولوژی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی معتقد است که خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ و پستان در زنان و پروستات در مردان با کمبود ویتامین دی افزایش می‌یابد.

دکتر بیتا باغبانی گفت: ویتامین دی یکی از ویتامین‌های محلول در چربی بوده که نقش بسیار مهمی در بدن ایفا می‌کند و کمبود آن زمینه‌ساز پوکی استخوان، افتادن و شکستگی است.

دکتر باغبانی به منابع دریافتی ویتامین دی اشاره کرد و افزود: مواجهه با نور آفتاب و مصرف غذاهای دریایی به ویژه شاه ماهی، سالمون و...، روغن جگر ماهی و به میزان کمتر میگو، حاوی ویتامین دی هستند.

وی با بیان این که ویتامین دی در مواد غذایی به مقدار کم یافت می‌شود، اظهارکرد: این ویتامین در مواد غذایی نظیر گوشت قرمز، جگر، تخم‌مرغ، برخی از غلات، شیر غنی شده با ویتامین دی، سویا و به مقدار کمتر در گوشت سفید یافت می‌شود.

 وی توضیح داد: این ویتامین با افزایش سن کاهش یافته و به ویژه در فصل زمستان ساخت آن در بدن به حداقل می‌رسد.

به گفته این پزشک فوق تخصص، شناخت و درمان کمبود ویتامین دی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و برای سلامت سیستم عضلانی-اسکلتی، قلبی عروقی و سیستم ایمنی بسیار تأثیرگذار و حیاتی است.

وی عنوان کرد: کاهش مصرف غذاهای حاوی ویتامین دی، کاهش مواجهه با نور خورشید، مشکلات گوارشی که باعث سوء جذب این ویتامین می‌شود و همچنین بیماریهای کبدی و کلیوی که باعث کاهش ساختن فرم فعال این ویتامین می‌شوند، از دلایل ایجاد کمبود این ویتامین در بدن است.

این عضو هیات علمی دانشگاه خاطر نشان کرد: بیماران مبتلا به کمبود متوسط ویتامین دی به طور معمول بی‌علامت هستند و هرچه کمبود آن شدیدتر و طولانی تر باشد بیماران کم کم علامت‌دار می‌شوند.

دکتر باغبانی عنوان کرد: بیماران دارای کمبود ویتامین دی در ابتدا دچار نرمی استخوان شده و اگر این روند طولانی تر شود، تبدیل به پوکی استخوان می‌شود که فرد را مستعد سقوط، افتادن و شکستگی استخوان‌ها می‌کند.

وی دردهای استخوانی و عضلانی را از علائم کمبود ویتامین دی ذکر کرد و اظهارکرد: کمبود این ویتامین نه تنها باعث علائم عضلانی-اسکلتی می‌شود، بلکه با برخی کانسر‌ها و عفونت‌ها در ارتباط است.

وی تصریح کرد: کاهش این ویتامین در بدن باعث نقص در اجزای تشکیل دهنده سیستم ایمنی و بروز یکسری عفونت‌ها در سیستم تنفسی و باعث بیماری‌های خود ایمنی و فشار خون و... می‌شود.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها