|
کدخبر: 131847

سرماخوردگی را با این روش‌ها درمان کنید

در این گزارش درمان‌هایی برای تسکین سرفه، گلودرد، سردرد، خستگی و گرفتگی بینی را آورده‌ایم.

برای سرماخوردگی هیچ درمانی وجود ندارد؛ اما دلیل نمی‌شود هیچ اقدامی نکنید تا احساس بهتری داشته باشید. غیر از مصرف قرص و شربت‌های معمول سرماخوردگی، دیگر چه کار می‌توانید بکنید؟

علامت: گرفتگی بینی

یکی از بدترین عوارض سرماخوردگی، گرفتگی بینی است زیرا وقتی نتوانید با بینی‌تان به راحتی نفس بکشید، نمی‌توانید راحت بخوابید و خواب نیز در کنار نوشیدن مایعات فراوان، بهترین راه التیام است.

راهکار: درمان با جوراب گرم

درمان سنتی هیدروتراپی یا آب‌درمانی قرن‌هاست که به عنوان راهی برای مقابله با گرفتگی بینی کاربرد دارد. قبل از رفتن به رختخواب، یک جفت جوراب نازک و نخی را مرطوب و فریز کنید. قبل از به کار بردن این درمان، مطمئن شوید که بدن و پاهایتان گرم هستند. جوراب‌ها را فوراً بعد از خارج کردن از فریزر بپوشید و روی آن نیز جواب پشمی به پا کنید. به رختخواب بروید و روی بدنتان پتو بکشید و بخوابید.

این راهکار، از طریق هیدروتراپی و اصول ترمودینامیک، احتقان را از سر خارج می‌کند. ابتدا اثر خنک‌کنندگی و انقباض ایجاد شده و سپس عکس این اتفاق می‌افتد. سرما به عنوان محرکی برای پاها باعث انقباض رگ‌های این ناحیه شده و باعث می‌شود خون به سمت اندام‌های حیاتی برود. سپس بدن در ادامه‌ی عملکرد خود، سعی می‌کند پاها را گرم کند و رگ‌های این قسمت دوباره گشاد و باز می‌شوند و تأثیر نهایی، کشش مایعات از مغز و دور کردن آنها از سر است که به تسکین گرفتگی کمک می‌کند.

راهکار: سوپ مرغ

سوپ مرغ غذای فوق‌العاده‌ای برای سرماخوردگی است. سوپ مرغ حاوی مواد شیمیایی خاصی است که می‌توانند میزان التهاب در راه‌های هوایی را کاهش دهند. مطالعه‌ای به بررسی حرکت گلبول‌های سفید خون به نام نوتروفیل بعد از مصرف سوپ مرغ پرداخت. سلول‌هایی که در معرض سوپ مرغ قرار گرفته بودند، حرکتشان به اندازه قابل توجهی کاهش یافت که نشان می‌دهد سوپ مرغ خاصیت ضدالتهابی دارد. سوپ مرغ (خصوصاً نوع خانگی آن) سرشار از مواد مغذی بوده و گلودرد را تسکین داده و ضمناً راه بسیار خوبی برای آب‌رسانی به بدن است.

راهکار: نعنا فلفلی

نعنا فلفلی و عنصر اصلی آن یعنی منتول می‌تواند گرفتگی بینی را کاهش دهد. بخور دادن با نعنا فلفلی یک انتخاب خوب برای رفع گرفتگی بینی است. بدین منظور یک کاسه آب را به جوش بیاورید و یکی دو قطره عصاره نعنا فلفلی به آن اضافه کنید. روی سرتان حوله‌ای بیندازید و بخور دهید.

علامت: سردرد

وقتی سرتان در اثر سرماخوردگی سنگین می‌شود و درد می‌کند احتمالاً استامینوفن می‌خورید. ولی چه کار دیگری می‌توانید انجام دهید؟ توصیه‌هایی برایتان داریم:

زنجبیل حاوی مقادیری آنتی اکسیدان بوده و خاصیت ضد باکتریایی دارد که می‌تواند به مبارزه با عفونت کمک کرده و اغلب برای تسکین سرفه ناشی از سرماخوردگی به کار می‌رود. چای زنجبیل دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند اولئورزین است که به عنوان یک ضدسرفه طبیعی عمل می‌کند

راهکار: سینوس‌ها را شستشو دهید

اگر جزو میلیون‌ها نفری هستید که در اثر سرماخوردگی دچار سردردهای سینوسی می‌شوید، پس شستشوی سینوس‌هایتان را باید امتحان کنید. قرن‌هاست که شستن سینوس‌ها برای خارج کردن موکوس اضافی و خشک کردن راه‌های هوایی با محلول ساده‌ی آب‌نمک به کار گرفته می‌شود. آب جوشیده‌ی ولرم شده تهیه کرده و مقداری نمک به آن اضافه کنید یا اینکه سرم نمکی مخصوص شستشو از داروخانه تهیه نمایید. سپس با کمک سینوس واش یا نتی پات، محلول را وارد سوراخ بینی‌تان کرده و طبق دستورالعمل روی محصول، بینی را شستشو دهید.

هنگام استفاده از سینوس واش یا قوری بینی با دهان باز نفس بکشید، نه با بینی و اجازه دهید محلول آب‌نمک کاملاً وارد سینوس‌ها شده و از سوراخ بینی سمت مقابل خارج شود. برای طرف مقابل هم همین کار را تکرار کنید. سپس داخل یک دستمال تمیز فین کنید. شستشوی بینی با سینوس واش، موکوس اضافی و تجمعات میکروبی را خارج می‌کند. این راهکار کمکتان می‌کند احساس ناراحتی ناشی از گرفتگی بینی‌تان کم شده و ضمناً بدنتان از یک سری آلودگی‌ها پاکسازی شود. کارشناسان هشدار می‌دهند که حتماً باید از آب جوشیده سرد شده برای محلول استفاده کنید زیرا میکروب‌های موجود در آب شیر می‌توانند مشکلات بدتری برای سلامتی‌تان ایجاد کنند.

راهکار: طب فشاری

طب فشاری که در طب سنتی چینی به کار می‌رود هزاران سال قدمت دارد و کمی شبیه ماساژ است اما کارشناس طب فشاری، بر فشار روی نقاط خاصی از بدن متمرکز می‌شود تا به فرآیند التیام کمک کند. خوشبختانه شما خودتان هم می‌توانید طب فشاری را انجام دهید. نقطه‌ی موردنظر که باید برای تسکین سردرد آن را فشار دهید، در نواری بین انگشت نشانه و انگشت شست‌تان قرار دارد. این فشار باید درد داشته باشد و تا حدودی به سمت استخوان باشد. این نقطه فشار را دست‌کم تا ۳۰ ثانیه نگه دارید سپس برای سمت دیگر تکرار کنید.

اگر باردار هستید این راهکار را به کار نبرید، چون طبق گفته‌ی کارشناسان این نقطه نباید طی دوران بارداری فعال شود.

راهکار: آب و مایعات کافی بنوشید

نوشیدن آب کافی یکی از بهترین کارهایی است که برای تسکین سردرد سینوسی‌تان می‌توانید انجام دهید. بدن شما نیاز دارد آب کافی داشته باشد تا به خوبی کار کند و سردرد می‌تواند زمانی ظاهر شود که بدنتان کم آب شده است. استراحت ِ بیشتر همراه با نوشیدن مایعات و آب کافی، کمک زیادی به بهبود سریع‌تر سرماخوردگی می‌کند.

علامت: گلودرد

وقتی گلویتان دردناک است حتماً احساس خیلی بدی دارید. در ادامه توصیه‌ی پزشکان را برای تسکین گلودرد به شما ارائه می‌دهیم:

راهکار: شربت عسل

این راهکار طب سنتی نیز سابقه‌ی طولانی در تسکین گلودرد دارد. شربت عسل گرم می‌تواند گلودردتان را تسکین بدهد.

راهکار: غرغره آب‌نمک

غرغره آب‌نمک نیز راهی بسیار خوب برای تسکین گلودرد است و پشتوانه‌ی علمی هم دارد. محلول آب‌نمک یک ضدالتهاب قوی است که غرغره کردن آن کمک می‌کند التهاب بافت‌های گلو کاهش پیدا کند. مطالعه‌ای نشان داده غرغره آب‌نمک می‌تواند پیش از ابتلا به سرماخوردگی نیز احتمال این بیماری را تا ۴۰ درصد کاهش دهد. ضمناً این راهکار بسیار ساده و بی‌دردسر است، فقط کافی است نصف قاشق مرباخوری نمک را به یک لیوان آب گرم اضافه کرده و حل کنید. پس هر قلپ را به مدت ۳۰ ثانیه در دهان و حلقتان بچرخانید و تُف کنید.

راهکار: زردچوبه

زردچوبه از خانواده‌ی زنجبیل بوده و بابت خواصی که برای سلامتی دارد معروف است. زردچوبه ادویه‌ای است که در آشپزی آسیایی‌ها زیاد استفاده می‌شود. زردچوبه دارای کورکومین است که یک آنتی اکسیدان قوی بوده و التهاب را کاهش می‌دهد. علائم سرماخوردگی ناشی از تلاش سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با پاتوژن‌ها هستند. زردچوبه یک ضدالتهاب طبیعی است که به خوبی می‌تواند گرفتگی بینی و گلودرد را کاهش بدهد.

علامت: سرفه

سرفه‌های سرماخوردگی نه تنها برای شما ناراحت کننده‌اند بلکه اطرافیان را نیز آزار می‌دهند. راهکارهای زیر را برای تسکین سرفه امتحان کنید:

راهکار: چای زنجبیل

زنجبیل علاوه بر کاربردی که در آشپزی دارد، هزاران سال است که به عنوان راهکار درمانی برای انواع بیماری‌ها مورد استفاده است. زنجبیل حاوی مقادیری آنتی اکسیدان بوده و خاصیت ضد باکتریایی دارد که می‌تواند به مبارزه با عفونت کمک کرده و اغلب برای تسکین سرفه ناشی از سرماخوردگی به کار می‌رود. چای زنجبیل دارای آنتی‌اکسیدان‌های قوی مانند اولئورزین است که به عنوان یک ضدسرفه طبیعی عمل می‌کند. خواص طبی زنجبیل در عصاره‌ی گیاهی آن موجود است و ترکیبات آنتی‌اکسیدانی آن، کتون‌های فنیل آلکیل نامیده می‌شوند. وقتی به خاطر سرماخوردگی احساس ناخوشی می‌کنید، حتماً یک فنجان چای زنجبیل داغ بنوشید.

راهکار: آب آناناس

این بار که سرما خوردید و سرفه داشتید، آب آناناس بنوشید. آناناس حاوی بروملین است. بروملین آنزیمی است که به رقیق کردن موکوس کمک می‌کند. ضمناً آناناس ویتامین C‌ دارد و می‌تواند برای تسکین سرفه‌های خلط دار نیز مفید باشد. البته یادتان باشد آناناس ممکن است همیشه هم برای تسکین سرفه مفید نباشد.

سرفه به‌جز در مواردی که خیلی شدید و آزاردهنده است، اغلب یکی از بهترین راه‌هایی است که به بدن اجازه می‌دهد کاری را که برای التیام لازم است انجام دهد.

راهکار: عسل مانوکا

مردم از دوران باستان به خواص ضد باکتری و درمان‌بخش عسل آگاه بودند. عسل مانوکا، کاربرد طبی دارد. افزودن یک قاشق مرباخوری عسل مانوکا به یک فنجان چای می‌تواند گلویتان را نرم کرده و احساس بهتری به شما بدهد.

عسل مانوکا یک ضدمیکروب است که با التهاب موجود در مخاط بافت‌های مجرای تنفسی مبارزه می‌کند. عسل مانوکا در درمان سرفه‌های خشک و تحریکی و گوش‌خراش مؤثر است. تحقیقات نشان می‌دهد عسل می‌تواند یک ضدسرفه‌ی مفید برای کودکان نیز باشد. مطالعه‌ای روی ۳۰۰ کودک مبتلا به عفونت سیستم تنفسی فوقانی نشان داد یک دوز ۱۰ گرمی عسل مانوکا در روز به تسکین سرفه کمک کرده و باعث شده بود کودکان راحت‌تر بخوابند. فقط یادتان باشد به بچه‌های زیر یک سال هرگز عسل ندهید چون ممکن است سبب مسمومیت سیستم عصبی در بچه‌های خردسال شود.

علامت: خستگی

سرماخوردگی با خستگی و بی‌خوابی همراه است.

وقتی سرماخوردگی دارید، دلتان می‌خواهد فقط زیر پتویتان بخزید و انگار دوست ندارید از رختخواب بیرون بیایید. هر وقت نخستین علائم سرماخوردگی را احساس کردید، مثلاً حس کردید حلقتان می‌خارد یا سرفه‌هایی دارید، یعنی بدنتان نیاز به استراحت دارد تا هر چه سریع‌تر از علائم بهبود پیدا کند. فعالیت بدنی سنگین انجام ندهید، شما باید به بدنتان گوش دهید.

راهکار: مکمل الدربری یا آقطی سیاه

شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد الدربری یا آقطی سیاه می‌تواند طول مدت بیماری را کاهش دهد. الدربری خاصیت ضدویروسی دارد. مطالعات نشان داده‌اند الدربری اجازه نمی‌دهد ویروس آنفلوانزا به سلول‌های سالم بچسبد و جلوی تکثیر ویروس‌ها را گرفته و در نتیجه فعالیت آنها را مهار می‌کند. کارشناسان هشدار می‌دهند شما هرگز نباید محصولی را که از الدربری خام تهیه شده مصرف کنید، زیرا دارای ماده‌ای شیمیایی است که سیانید تولید می‌کند

منبع: رکنا

ارسال نظر