|
کدخبر: 131057

با تعطیلی کامل کرونا کنترل می‌شود؟

عضو هیات علمی دانشگاه علمی پزشکی تهران گفت: درحال‌حاضر برای کنترل و مهار بیماری کرونا، هیچ راهی موثرتر از شناسایی به موقع بیماران و قرنطینه افراد در تماس با آنها نیست.

دکتر مسعود یونسیان اپیدمیولوژیست افزود: هرچند رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک، فاصله‌گذاری اجتماعی، شستن مداوم دست‌ها و حضور نیافتن در فضاهای بسته در پیشگیری و کنترل کرونا بسیار مفید است، اما هیچ راهی موثرتر از شناسایی زودهنگام و قرنطینه افراد در تماس با بیماران کرونایی نیست.

وی فراهم کردن شرایط برای شناسایی سریع بیماران را بسیار مهم و ضروری دانست و ادامه داد: تاکید همه مسوولان باید بر اجرایی شدن این موضوع باشد نه این که فقط روی موضوعاتی که به این اندازه مهم و موثر نیستند، متمرکز شوند.

این اپیدمیولوژیست خاطرنشان کرد: دو مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت در روزهای اخیر برای چندمین بار اعلام کردند که برای کنترل اپیدمی باید همه بیماران کرونایی (اعم از شدید یا خفیف) در اسرع وقت شناسایی و در بیمارستان‌ها بستری شوند و افراد در تماس با آنها نیز تحت حمایت کامل در مکانی قرنطینه شوند، به عبارتی درحال‌حاضر هیچ راهی موثرتر از این موارد وجود ندارد.

یونسیان، رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم را به تلاش برای بستن آب در انتهای رودخانه توصیف کرد و گفت: شناسایی زودرس و قرنطینه افراد در تماس با بیمار به معنی بستن سرچشمه بیماری است.

وی تاکید کرد: تا این موضوع محقق نشود، هر روز شاهد عزادار شدن تعداد بیشتری از عزیزان خودمان وکادر درمانی خواهیم بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: همچنین ما باید بدانیم که کادر پزشکی نمی‌تواند بیش از این حد، ایثار و از خود گذشتگی نشان دهد.

حمایت کامل از افراد قرنطینه شده، انجام گیرد

یونسیان با یادآوری این که حمایت کامل و همه جانبه از افراد در تماس با بیماران کرونایی که در قرنطینه هستند باید اجرایی شود، گفت: این افراد باید بدون هیچ نگرانی از بابت جنبه‌های مالی یا از دست دادن شغل و مرخصی و... در قرنطینه قرار گیرند.

وی افرود: معاون بهداشت وزارت بهداشت چند شب پیش در یک برنامه زنده تلویزیونی هزینه بستری روزانه هر بیمار کرونایی را سه میلیون تومان اعلام کرد که اگر بتوان با پیشگیری و اعمال روش کنترل بخش اندکی از این بودجه را در اختیار افراد قرنطینه شده، قرار دهیم بخش بزرگی از مشکلات آنان رفع و نیز اپیدمی در کشور برطرف می‌شود.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: با این کار بخش بزرگی از مردم از گزند بیماری محفوظ مانده و می‌توانند به فعالیت اقتصادی خود ادامه دهند و در نهایت دولت هم توان حمایت از آنان را پیدا می‌کند.

آیا با تعطیلی کامل، کرونا کنترل می‌شود

یونسیان با طرح این سوال که در شرایط فعلی آیا با تعطیلی کامل می‌توان بیماری کرونا را کنترل کرد؟، گفت: این کار برروی کاغذ شدنی است ولی عملی نیست و هیچ مرجع علمی در جهان آن را توصیه نمی‌کند.

وی تصریح کرد: عده‌ای معتقد هستند که برای مقابله با این شرایط بسیار بد کرونایی، دوباره دست به تعطیلی گسترده بزنیم و به اصطلاح تعطیلی فعالیت‌ها و قرنطینه کامل " LOCK DOWN"را اجرا کنیم، گرچه این کار ممکن است، مفید باشد اما در شرایط فعلی عملی نیست.

وی افزود: برخی مسوولان تنها بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تاکید دارند و معتقدند که با این کار کرونا کنترل می‌شود، اما رعایت پروتکل‌ها توسط مردم، حتی اگر به طور کامل هم انجام شود تا زمانی که همه بیماران و افراد تماس یافته با آن به صورت زودرس شناسایی و جداسازی نشوند منجر به نتیجه مطلوب نمی‌شود.

 براساس اعلام کمیته‌های درمان و اجتماعی و امنیتی ستاد ملی مدیریت و مقابله با بیماری کرونا از روز دوشنبه پنجم آبان ماه در ۴۳ شهرستان بحرانی کشور که بیشترین میزان ابتلا به کرونا را دارند، به مدت یک هفته اعمال محدودیت‌های شدید آغاز شد و در صورت لزوم در هفته بعد نیز این محدودیت‌ها اعمال می‌شود.

شهرستان‌های آذرشهر، جلفا، چاراویماق، عجب شیر، مراغه و مرند از استان آذربایجان شرقی، شهرستان‌های پیرانشهر، ماکو و مهاباد از استان آذربایجان غربی، شهرستان‌های خوانسار، سمیرم، شاهین شهر و میمه، گلپایگان و نجف آباد از استان اصفهان و شهرستان‌های ایوان و دره شهر از استان ایلام، شهرستان‌های دماوند و ورامین از استان تهران، درگز از استان خراسان رضوی، مسجد سلیمان از استان خوزستان، خرمدره از استان زنجان، شاهرود از استان سمنان، استهبان از استان فارس، بانه و بیجار از استان کردستان، بافت، بردسیر و رفسنجان از استان کرمان، اسلام آباد غرب، پاوه و گیلان غرب از استان کرمانشاه، گچساران از استان کهگیلویه و بویراحمد، الیگودرز، پلدختر، دورود و کوهدشت از استان لرستان، دلیجان از استان مرکزی، تویسرکان، رزن و نهاوند از استان همدان، ابرکوه، خاتم و مهریز از استان یزد مشمول اعمال محدودیت‌ها هستند.

در تهران نیز به گفته معاون درمان ستاد فرماندهی مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران دورکاری ۵۰ درصدی کارمندان برای همه مراکز دولتی و بخش خصوصی الزامی است و قرار است ساعات کار متفاوت دستگاه‌های اجرایی در پایتخت اجرا شود.

 

منبع: بهداشت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها