|
کدخبر: 296227

تسهیلات ویژه نوسازی مسکن

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر تسریع صدور پروانه ساخت توسط شهرداری‌ها، گفت: سالانه باید ۲۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده نوسازی شود.

راه و مسکن تسهیلات ویژه نوسازی مسکن

‌محمد آیینی در آیین افتتاح ۵ هزار واحد مسکونی نوسازی شده در بافت فرسوده ۱۷ استان از برنامه تکمیل و بهره‌برداری ۳۰ هزار واحد نوسازی شده تا بهمن امسال خبر داد و اظهار کرد: در زمان حاضر سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری همه اقدامات مربوط به بافت‌های فرسوده، سکونتگاه‌های غیررسمی و حاشیه‌نشینی‌ها ثبت می ‌شود.

وی با اشاره به این‌که ۴ خدمت نوسازی واحدها، نوسازی معابر، تامین خدمات و توانمندسازی ساکنان در سامانه مذکور درج می‌شود،‌ ادامه داد: ۲۵ هزار پروژه در بافت های فرسوده در حال ساخت است که این پروژه ها در سامانه با تمامی مشخصات ثبت می شود. هر پروژه ساختمانی که در بافت فرسوده شروع می شود حتما یکی از حمایت ها را شامل تخفیف صدور پروانه، تسهیلات ساخت یا بسته تشویقی را استفاده می کند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: از شهرداری‌ها می‌خواهیم روند صدور پروانه ساختمانی را برای تسریع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن تسهیل کنند.

آئینی یادآور شد: طبق تاکید وزیر راه وشهرسازی برنامه شرکت بازآفرینی شهری ایران نوسازی سالانه ۲۰۰ هزار واحد است که تلاش داریم تا با مجموعه اقدامات از جمله اجرای بسته تشویقی ۱۹ بندی در نوسازی بافت های فرسوده و سایر مشوق‌ها به این هدف دست یابیم.

معاون وزیر راه وشهرسازی یکسال قبل در چنین روزهایی با بیان اینکه "صدور پروانه ساختمانی به‌طور متوسط ۸ ماه زمان می‌برد " خواستار همکاری شهرداری‌ها برای کاهش این زمان شده بود.

وی با بیان این‌که افزایش سرعت نوسازی دارای سه گام اصلی است، افزود: شهرداری‌ها در گام اول باید مدت زمان صدرور پروانه ساختمانی را کاهش دهند، این پروسه در زمان حاضر به طور متوسط بیش از ۸ ماه زمان می‌برد علی رغم اینکه اعلام می‌شود که صدور پروانه ساختمانی ظرف یک هفته‌ صادر می‌شود اما آنچه اتفاق می‌افتد و به ما گزارش رسیده‌، ماه‌ها به طول می‌انجامد.

وی ادامه داد: شهرداری‌ها طبق مصوبه شورای عالی اداری، باید ظرف ۲ هفته برای متقاضیان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری پروانه ساخت صادر کنند.

وی با تاکید بر این‌که کاهش زمان صدور پروانه ساخت، انگیزه و رغبت سرمایه‌گذاران و سازندگان در مناطق ناکارآمد شهری را افزایش می دهد، افزود: شرایط اداری مجوزهای در رابطه با پایان کار ساختمان، آب، برق، گاز و غیره در محدوده بافت‌های فرسوده باید تسریع و صدور آن کاهش پیدا کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی، تخفیف ۵۰ درصدی در عوارض صدور پروانه و تراکم ساخت توسط شهرداری‌ها را گام دوم در تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده دانست و گفت: این میزان می‌تواند تا ۱۰۰ درصد نیز افزایش یابد.

آئینی با اشاره به تسهیلات دولتی در بافت‌های ناکارآمد شهری به عنوان گام سوم سرعت بخشی در نوسازی بافت‌های فرسوده گفت: متقاضیان نوسازی در محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری می‌توانند به انتخاب خودشان از تسهیلات ویژه نوسازی و یا نهضت ملی مسکن استفاده کنند.

 

منبع: تسنیم

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها