|
کدخبر: 290656 نعیمه صفری تبار

گفتگوی گسترش نیوز با رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران؛

ورود بخش خصوصی به طرح ساخت مسکن/ خانه در ۱۴۰۲ گران می شود؟

ایرج رهبر گفت: ورود بخش خصوصی به بازار مسکن این حوزه را نجات می دهد. ما نیروی انسانی و فنی خوبی در داخل کشور داریم که می توان از آن‌ها استفاده کرد و نیازی به نیروهای خارجی نیست.

راه و مسکن ورود بخش خصوصی به طرح ساخت مسکن/ خانه در ۱۴۰۲ گران می شود؟

طرح نهضت ملی مسکن وعده دولت سیزدهم است که هنوز اجرایی نشده. از ابتدا این طرح اما و اگرهایی داشت که جلو آن گرفته می شد. از آغاز بحث ورود سرمایه های خارجی مطرح شد که موافقان و مخالفان خود را داشت اما در حال حاضر اجازه ورود سرمایه گذارهای خارجی داده شده است که فعلاً عملیاتی نشده است.

در سال گذشته بازار مسکن به طور کامل در رکود بود و فروشندگان با نرخ های عجیب غریب از پس فروش خانه خود برنیامدند. پیش بینی ها حاکی از سالی سخت در بازار مسکن است. افزایش قیمت مصالح ساختمانی یکی از موارد تأیید این حرف است. دولت باید برای کنترل بازار مسکن هرچه سریع‌تر دست به کار شود و با تحقق وعده خود کمی از حجم سنگین این بازار بکاهد. مدت‌هاست که دیگر خبری از رونق ساخت در سال‌های قبل نیست. خیلی از سازندگان سرمایه های خود را منتقل کرده اند و دیگر کمتر کسی به سراغ این حوزه می رود. اگر ورود سرمایه گذارهای خارجی بتواند آن را کنترل کند چرا باید جلوی آن گرفته شود.

گسترش نیوز پیرامون این موضوع با ایرج رهبر، رئیس هیئت‌مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران به گفتگو پرداخته است. با ما همراه باشید.

ایرج رهبر، رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران پیرامون سرمایه گذاری شرکت های خارجی در بازار مسکن گفت: از قبل صحبت ورود سرمایه گذاران چینی و ترکیه ای به بازار ساخت مسکن مطرح شد که واقعیت نداشت و عملی نشد. از ابتدای طرح نهضت ملی مسکن صحبت بود که این عمل با تهاتر نفت صورت گیرد.

ایرج رهبر

وی ادامه داد: ما نیروی انسانی و فنی خوبی در داخل کشور داریم که می توان از آن‌ها استفاده کرد و نیازی به نیروهای خارجی نیست؛ اما در مسائل اقتصادی می شود از سرمایه گذاران خارجی استفاده کرد که در حال حاضر عملیاتی نشده است.

رهبر اظهار داشت: اگر منابع مالی تأمین شود خود سرمایه گذاران و مهندسان داخلی از پس این طرح بر خواهند آمد. ما از نظر تکنولوژی و فنی نیازی به کشورهای دیگر نداریم. در حال حاضر دو شرکت ترکیه ای فعالیت می کنند که عملکرد آن ها ضعیف تر از شرکت های داخلی ارائه شده است.

قدم مثبت برای طرح نهضت ملی مسکن

وی در رابطه با طرح نهضت ملی مسکن خاطر نشان کرد: از زمان ورود دکتر بذرپاش فعالیت ها در این حوزه سرعت گرفته و پیشنهادهای خوبی به سازندگان داده شده است. از گذشته صحبت این بود که برای تأمین منابع مالی از بخش خصوصی استفاده شود که اینک مورد پذیرش قرار گرفته است؛ البته تا عملیاتی شدن این موضوع زمان لازم است. از نظر تهاتر مصوبه قانونی در مجلس وجود دارد مبنی بر این که از زمین های دولتی و ساختمان های تجاری دولتی در این طرح می توانند استفاده شود.

پیش بینی بازار مسکن

رئیس هیئت مدیره انجمن انبوه‌سازان استان تهران با بیان پیش بینی از بازار مسکن، افزود: وضعیت مصالح ساختمانی مطلوب نیست و نوسانات قیمت دلار در این حوزه خصوصاً در سیمان و فولاد تأثیر بسیار زیادی دارد. به نظر هم نمی رسد که شاهد کاهش قیمت مصالح ساختمانی باشیم. از نظر تأسیسات مکانیکی و برقی هم شاهد افزایش قیمت هستیم. از طرفی هم افزایش ۲۷ درصدی دستمزد کارگر را داریم که با این روند قیمت خانه افزایش پیدا می کند.

ورود چینی ها مثبت است

در ادامه مهدی روانشاندنیا ،کارشناس مسکن پیرامون ورود سرمایه های خارجی به کشور در حوزه مسکن ادامه داد: ورود سرمایه خارجی موضوع مثبتی است و به توسعه مسکن در ایران از جهت خدمات مهندسی و فنی کمک می کند. هم اکنون در کشور در شرایطی هستیم که صفر تا ۱۰۰ را به راحتی گروه های بومی چه از گروه های مهندسی و چه تکنسین ها می توانند بسازند. در کشور این امکان وجود دارد که از به روز ترین فناوری های ساخت در کشور استفاده کنیم و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

مهدی-روانشادنیا

این کارشناس گفت: اگر حضور چینی ها به معنای ورود سرمایه باشد یک اتفاق مثبت و کمک کننده است اما اگر شرکت های پیمانکاران چینی از حوزه خدمات وارد شوند با توجه به سبک اشتغال و نیاز به اشتغال آفرینی در کشور یک تهدید برای هم وطنان در این حوزه می شود.

  • ناشناس ارسالی در

    رونق مسکن باید باتکنولوژی روز انجام بشه چینیا در سرعت ساخت خانه های بزرگ وضد زلزله در عرض چند روز رکورد جهانی را ثبت کردن اگه تکنولوژی تولید مسکن وارد کشور بشه کارگاههای تولید مسکن با نازلترین قیمت تولید وقیمت مسکن به شدت پایین میاد اما متاسفانه بخاطر دلالانی که در همه جا نفوذ دارند همیشه مصرف کننده باید بار تورم به دوش بکشه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها