|
کدخبر: 270856 فاطمه صفری

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در گفت و گو با گسترش نیوز عنوان کرد؛

خداحافظی با پرواز مستقیم به مالزی / چه تصمیمی در انتظار پرواز از دست رفته است؟

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفت: پرواز هایی که انجام می شود، بازدهی مالی مثبت برای شرکت های هواپیمایی داشت، چرا که شرکت های هواپیمایی پرواز هایی که از نظر مالی بازدهی مثبت ندارد را حذف می کنند و پرواز های جدیدی را جایگزین آن می کنند.

راه و مسکن خداحافظی با پرواز مستقیم به مالزی / چه تصمیمی در انتظار پرواز از دست رفته است؟

اخیرا مقصود اسعدی سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران گفت: دیگر پروازی از سوی ایرلاین‌های کشورمان به مالزی نخواهیم داشت. او در توضیح این موضوع به رسانه ها گفته بود: مالزی دیگر به ایرلاین‌های ایرانی سوخت نمی‌دهد چراکه شرکت‌های سوخت‌رسانی در فرودگاه‌های مالزی با امریکایی‌ها همکاری دارند و به این شرکت‌ها اعلام شده اگر به هواپیماهای ایرانی سوخت دهند، مشمول تحریم‌ها می‌شوند. تحریم هایی که در عرصه های مختلفی ایران را به زمین زده،  حالا هم نوبت به پرواز های خارجی رسیده است. اکنون سوالی که وجود دارد آنکه آیا برای انجام این پرواز جایگزینی برای سوخت گیری جز کشور مالزی وجود دارد؟

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز می گوید: کشور های جایگزین برای سوخت گیری وجود دارد اما مقرون به صرفه نیستند.

مقصود- اسعدی- سامانی

 جایگزینی کشور دیگر مقرون به صرفه نیست

او با اشاره به اینکه می توان شهر و کشور دیگری را جایگزین مالزی کرد، ادامه می دهد: چرا یک لندینگ اضافه در شهری دیگری انجام شود و ما را متحمل هزینه های مازادی کند؟ سنگال  و داکار می توانند یکی از گزینه های جایگزین باشند. این فرودگاه ها هم برای مسافر و هم برای سوخت گیری مناسب هستند. اما باعث بالا رفتن هزینه های شرکت می شود زیرا لندینگ و تیک آف های اضافه ای برای هواپیما می شود به همین دلیل مقرون به صرفه نیست.

اسدی سامانی در پاسخ به سوال اینکه آیا این کشور ها تمایلی برای همکاری با ایران دارند یا خیر، گفت: این شرکت ها مشکلی برای ایجاد ارتباط با ایران ندارند. اکنون هزینه های حذف چنین پروازی برآورد نشده است به همین دلیل نمی توان اطلاعات دقیقی از آن ارائه کرد.

شرکت های هواپیمایی پرواز های بدون سود را حذف می کند

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی ایران در پایان یادآور شد: از بین شرکت‌های هواپیمایی کشورمان تنها «ماهان‌ایر» پرواز مستقیم به مالزی (کوالالامپور) داشت که در دوره پاندمی کرونا پروازهای ماهان به این کشور قطع و تعلیق شد، ولی پس از فروکش شدن سرایت کرونا دوباره پروازها به کوالالامپور را از سر گرفت.امااکنون این سوال وجود دارد آیا حذف آن به چه میزان بر درآمد هوایی ما تاثیرگذار است؟ اصلا بازدهی مالی برای شرکت های هواپیمایی داشت؟ وی در پاسخ به این سوال به گسترش نیوز می گوید: پرواز هایی که انجام می شود، بازدهی مالی مثبت برای شرکت های هواپیمایی داشت چرا که شرکت های هواپیمایی پرواز هایی که از نظر مالی بازدهی مثبت ندارد را حذف می کنند و پرواز های جدیدی را جایگزین آن می کنند به همین علت نمی توان آن را بی تاثیر بر درآمد های هوایی کشور دانست.

حالا باید منتظر ماند و دید چه تصمیمی در انتظار پرواز از دست رفته است. آیا مسئولان امر کشور جایگزینی برای آن در نظر می گیرند و یا راه حل جدید و جدی تری را اتخاذ می کنند. زیرا یک سمت آخرین پرواز ایران به مالزی تصمیمی سیاسی قرار دارد یعنی همان تحریم ها.

ارسال نظر